Avatar billede Casper Novice
10. januar 2023 - 13:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

100% cpu

Min cpu er på 100% hvis jeg er i gang med at opdatere eller downloade noget. Det er lige gyldigt hvor jeg gør det henne om det er google, steam, origin osv. så rammer den 100% efter den har været i gang i 10 sek. Jeg ved ikke om det er normalt at cpu'en bruger 100% når den downloader noget.

Når jeg sidder og spiller så køre cpu'en omkring 20-40% og så lige pludslig så er den oppe på 100% og så fryser mit spil og jeg er nød til at genstarte min computer før jeg kan gøre noget igen.

Det begyndte at fryse dengang jeg fik en ny disk i. Men Jeg har nustillet min pc og så virkede den normalt i 2 uger. Så begyndte det at fryse igen når jeg spiller. Jeg har prøvet hvor den er frosset i league of legends og Pubg.
Jeg har prøvet ccleaner det hjælper ikke, jeg har installeret alle de driver som  mit hardware har brug for. Men jeg kan ikke finde noget som hjælper mig med det her problem.

Specs: Cpu AMD Ryzen 7 5800X 8- core, 32 gb ram, Gpu AMD Radeon RX 5600 XT, motherboard MSI tomahawk wifi, Disk 1 terebyte NVMe m2 og en ekstra disk på 2 terebyte.
Alt i min computer er under 2 år udover min GPU og strømforsyning
10. januar 2023 - 13:14 #1
Hej

Kan du prøve at geninstallere Windows?

Mvh Christian Josiassen
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. januar 2023 - 13:14 #2
Se i jobliste hvad der bruger CPU - og også om DISK C-drevet går op samtidigt.

Og dit C-drev må ikke være næsten fyldt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2023 - 13:25 #3
Problemet kan opstå, hvis du har noget sikkerhedssoftware installeret, der holder øje med netværket. Nogle antivirusprogrammer scanner data løbende som man downloader, og vil dermed øge CPU-forbruget. Det er ikke noget der sker af en ren download.

Har du så oven i købet ved en fejl fået installeret to antivirus/sikkerhedsprodukter, risikerer du at disse bliver låst af hinanden. Det vil kunne give de problemer du beskriver.

#1 der står i beskrivelsen at Windows ER forsøgt reinstalleret.
Avatar billede Casper Novice
10. januar 2023 - 13:34 #4
#1 Jeg har geninstalleret windows 2 gange. Det har ikke gjort nogen forskel.

#2 Når jeg er i gang med download så er det steam som bruger alt cpu hvis nu det er steam hvor jeg er i gang med at download noget. Mit c-drev er der 875 gb ledig plads.

#3 Jeg har windows antivirus og Heimdal. Men der et eller andet anti malware executable.
10. januar 2023 - 14:51 #5
Hej

Se her: https://github.com/linuxserver/Heimdall/issues/487

Mvh Christian Josiassen
10. januar 2023 - 15:10 #6
Hej

Sorry det link jeg sendte er Heimdall istedetfor Heimdal.

Mvh Christian Josiassen
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2023 - 16:05 #7
# Hvordan man kan løse 100% CPU forbrug (Tidligere løsning) #

-Ja, lad den stå tændt et stykke tid så det får mulighed for at hente Windows opdateringer, medmindre man starter Windows opdatering efter et stykke tid.

Funktionalitet og feature rettelse mangles fra Windows opdatering.

# Men der er hurtigere fiks til dette, er der ikke? #

-Dette fænomen er kendt, og kunne tyde på denne Windows du nulstiller, er gammel Windows OS udgave.
Hent seneste Windows OS og vælg opgrader så du får mulighed for at beholde filer og app's, medmindre du kan li' friske installation fra bunden, forbehold at du allerede har data og filer på ekstra hdd.

# Andre ting jeg skal kigge på? #

-Ja, kig ind i BIOS indstillinger og se om du kan sætte 'CPU work load' til automatisk, hvis du har dette. Dette kan bland andet være, også strøm indstillinger på diverse inkl. RAM. Dit bundkort support vil kunne give dig svar om dit setup.

# Hvor kan jeg hente seneste Windows OS? #

Windows 10, hent Microsoft værktøj. Du vælger om du vil starte opgradering med værktøjet eller sætte dette til USB ved hjjælp af MS værktøj, eller gemme den som ISO fil og indsætte det med Rufus til sidst. Rufus kan du definere hvordan du gerne vil smække installationsmedie til usb.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Windows 11, benyt Opret installationsmedie og sætte dette til USB ved hjjælp af MS værktøj, eller gemme den som ISO fil og indsætte det med Rufus til sidst. Rufus kan du definere hvordan du gerne vil smække installationsmedie til usb.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

# Hvor henter jeg Rufus? #

https://rufus.ie/da/
Avatar billede Casper Novice
10. januar 2023 - 20:26 #8
Jeg har prøvet det hele som er skrevet i #7 intet af det hjalp. Jeg har allerede den nyeste version af windows 11 og CPU workl load fandtes ikke i min bios. Jeg har prøvet at ændre på strøm indstillinger til alt mit hard ware både op og ned intet af det hjalp...
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2023 - 20:57 #9
Det næste trin vil nok være at besøge leverandør hjemmesider og installere seneste softwares og drivers og firmwares og BIOS opdateringer.

Hardware, kan man måske tilføje nyt kølepasta, men ud fra dit tilbage melding er det nok relativt nyt.

På strømindstilling fravælg Hurtig opstart. Sluk og tænd efter indstilling skift. Dette vil sørge for, at pc'en slukkes helt og starter på nyt. Hurtigtstart slukker aldrig bundkortet, desuden er seneste CPU kraftigt nok end at benytte 'Hurtigstart'.
Desuden deaktiveret *Hurtigstart' sørger for at man installerer diverse opdateringer og starter på frisk.

https://youtu.be/RPhka-gU8CU

Og du kan indstille strømprofilen til High eller aktivere Ultimate ved hjælp af script.

Forbedre ydeevnen af Win10 omfattende
Hvis din minicomputer ikke ofte bruges udendørs, bedes du ændre energiplanen for at prioritere ydeevnen, presse enhedens ydeevne til det yderste og i høj grad forbedre driftsydeevnen for Win10.

Åbningsmetode: Søg 'Powershell' fra startmenuen ved blot at begynde at skrive det, og start Powershell som administrator.

Kopiér denne kode:

powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61

- Indsæt det i PowerShell, og tryk på Enter.

Søg efter POWER-indstillingen i indstillingerne, og indtast det første klik på andre strømindstillinger for at åbne den fremragende ydeevne. Her kan du nu finde 'Ultimate performance' strømplan.

Du kan nok indstille dit arbejdskapacitet med at indstille dit virtual memory.

*Du kan starte på den anbefalede kapacitet, tilføje 3 gange så meget til som maks.
**Alternativt kan indstille den til dit maks RAM kapacitet minus 3 GB, og maks til 3 gange af din ene RAM kapacitet.

https://youtu.be/OUQPuZrzVo4

Aktiver alle dine cores ved hjælp af MSCONFIG, derefter ind i Avanveret. Genstart derefter.

https://youtu.be/oj_fqYqzuPo

-Aner ikke om dette vil have ønskede effekt, men hvis du har tilføjet m.2 sata, kunne dette måske være anledning?
Avatar billede Casper Novice
10. januar 2023 - 21:46 #10
Jeg har det nyeste software.

Min cpu kommer sjældent over 60 grader så tænker ikke det er temperaturen som er et problem

De andre ting vil jeg prøve af i morgen. Men tænkte lige og svare på det som jeg kunne.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2023 - 22:13 #11
Venligst foretag dette og del oplysning eller billede af dit Windows version:

Ud fra startmenu søg 'winver' og tryk på åben.

Skriv version ned til os eller del billede af dette her, og herinde kan du definere om det skal beholdes eller slettes efter nogle tid.

https://imgbb.com/
Avatar billede Casper Novice
11. januar 2023 - 15:39 #12
Jeg har fundet ud af hvordan jeg kunne fikse det. I går da du skrev noget om windows 10 og 11 så tænkte jeg det har egentlig ikke været et problem mens jeg havde windows 10. Så i går valgte jeg at installere windows 10 på min computer i stedet for windows 11. Nu køre min CPU helt fint.
Så tror bare der var et eller andet ved min CPU som ikke var glad for at arbejde sammen med windows 11.