Avatar billede camsti Seniormester
11. januar 2023 - 10:56 Der er 7 kommentarer

SEO

Jeg håber jeg har ramt den rigtige kategori.

Jeg arbejder på en hjemmeside og vil selvfølgelig gerne indekseres og rankes af google, og har dertil et hav af spg.
Er dette den rigtige kategori og det rette forum? :)

Fx er jeg i tvivl om billeder. Er det vigtigt at billedernes mapper og filnavne har sigende navne fx. cykel_01, cykel_02, bil_01 osv.?

Gælder det også side-navnene fx. cykel.html osv.?

Jeg laver siden i DW, hvor der er mulighed for at indtaste Alt og Ttile.
Jeg synes der er forskellige meninger om hvor vidt det er vigtigt og udfylde den ene eller begge.
Hvad tænker I er korrekt?

Pfht.
Jan Overgaard
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2023 - 16:46 #1
seo er baseret på ai, og er ligeglad med sprog - det er bare et felt i en database.
Men folk, der skal pille/rette på siden vil helt sikkert sætte pris på, at de let kan finde alle billeder med cykler til den side, hvor de skal vises.
ufvgfa.jpg er ikke hjælpsomt, hvis næste cykel er eokjfdsl.jpg

Title er godt til at give et overblik, og Alt med uddybende beskrivelse (fx personer på billede og anledning/år)
Avatar billede Camilla Praktikant
16. januar 2023 - 21:05 #2
Alt tekster er relevant for seo, så det ville jeg klart prioriterer. Hold det kort, men beskrivende. Flet søgeord ind i sætningen på en naturlig måde. Alt tekster bruges også af synshæmmede - så det skal også give mening for dem, det er ikke kun til søgemaskinerne.
Jeg har lige siddet og omdøbt alle mine billeder - så vidt jeg ved har billedenavn ikke effekt på seo, men det et super rart, at man kan søge billederne ordentligt frem.

Vh Camilla
www.farverigedage.dk
Avatar billede Difento Praktikant
27. oktober 2023 - 14:55 #3
Hej Jan,

Det lyder til, at du er på rette vej med dine overvejelser om SEO (Search Engine Optimization) og hjemmesideoptimering. Dette forum kan helt sikkert være det rigtige sted at stille spørgsmål om SEO, afhængigt af hvilke andre kategorier og forums der er tilgængelige.

Angående dine spørgsmål:

1. **Billedfiler og mapper**: Ja, det er vigtigt, at billedernes filnavne og stien til dem er beskrivende. Google bruger disse informationer til bedre at forstå indholdet på din hjemmeside. Så filnavne som "cykel_01.jpg" er bedre end "image1.jpg", især hvis billedet viser en cykel.

2. **Side-navne**: Ligeledes er det en god praksis at have beskrivende og relevante URL'er, hvilket inkluderer side-navne. Så "cykel.html" er en god praksis, hvis siden handler om cykler.

3. **Alt-tekst og titel i billeder**: Alt-teksten bruges af skærmlæsere og søgemaskiner til at forstå, hvad et billede viser. Det er også den tekst, der vises, hvis billedet ikke kan indlæses. Titel-attribute kan give yderligere information, når brugeren holder musen over billedet. Det er en god praksis at udfylde alt-teksten med en beskrivende tekst for hvert billede. Titel-attribute er ikke nødvendigvis påkrævet, men det kan give en bedre brugeroplevelse.

Håber dette hjælper, og held og lykke med din hjemmeside!

Med venlig hilsen,

Mikkel
https://difento.dk
30. januar 2024 - 18:43 #4
Hej Jan Overgaard,

Fil- og mappe-navngivning:
Det er afgørende at give dine billeder og mapper sigende navne. Google bruger tekstindhold til at forstå konteksten, så navngivning som "cykel_01.jpg" giver ikke meget information. Brug i stedet beskrivende navne, f.eks. "mountainbike_roed.jpg" eller "elbil_interioer.jpg". Dette hjælper søgemaskinerne med at forstå billedernes relevans.

Det samme gælder for dine sidens URL'er. At have beskrivende og korte URL'er som "cykel.html" er både brugervenligt og godt for SEO, da det gør din sidestruktur klar og forståelig.

Alt- og Title-attributter:
Udfyldning af Alt- og Title-attributter er afgørende. Disse attributter giver alternativ tekst til billeder, hvilket er vigtigt for tilgængelighed og SEO. Brug beskrivende tekst, der nøjagtigt repræsenterer billedet. Hvis dit billede viser en rød mountainbike, kan du f.eks. bruge "Rød Mountainbike - Model XYZ" som Alt- og Title-tekst.

Yderligere tips:
Keyword Research: Identificer relevante søgeord relateret til dit indhold og inkorporer dem naturligt i dine sidetitler, meta-beskrivelser og indhold.

Kvalitetsindhold: Skab indhold af høj kvalitet, der tilbyder værdi for dit publikum. Søgemaskiner favoriserer informativt og engagerende indhold.

Mobiloptimering: Sørg for, at din hjemmeside er mobilvenlig, da Google tager hensyn til mobilkompatibilitet i dets rangeringer.

Sidehastighed: Optimer din hjemmeside for hurtig indlæsning. Google betragter sidehastighed som en faktor i rangeringen.

Backlinks: Skab kvalitetsbacklinks fra anerkendte hjemmesider for at forbedre din sides autoritet.

Husk, at SEO er en løbende proces, og resultater kan tage tid. Opdater regelmæssigt dit indhold, hold dig informeret om SEO-tendenser og tilpas din strategi derefter.
Mvh Gaarde Web
https://www.gaarde-webdevelopment.com/
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. februar 2024 - 15:52 #5
#4 Gaarde Web Development
Blot en oplysning, til jeres Web Developement ;-)

Af SEO hensyn så, Brug ikke underscores i fil navne ...

Dette er en af Googles guidelines:
Use hyphens, not underscores, to separate words—for example (query-data.html). Search engines interpret hyphens in file and directory names as spaces between words. Underscores are generally not recognized, meaning that their presence can negatively affect SEO.
20. april 2024 - 10:00 #6
Kan man have samme navne på forskellige billeder? eller vil det SEO mæssigt være en dårlig ide? Eller skal det evn nummereres, som feks cykel01.jpg cykel02.jpg sov eller kan alle billeder med cykel bare hedde cykel.jpg?

Vh Said
MidtJysk BoligService
www.mjbs.dk
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
20. april 2024 - 11:03 #7
Filnavne kan ikke være ens. så vil wordpress selv nævne dem 1-2-3 osv.
ligeledes bør du heller ikke uploade en ny fil med samme navn, som en tidligere.

Vær dog lidt kreativ ;-)