16. januar 2023 - 23:03 Der er 3 kommentarer

2 separate LAN/WiFI efter 1 Router

Jeg hjælper min kammi som ingen forstand har på IT. Han er ved at få etabl. Fiber forbindelse i et stort hus på 600 kvm.
Han har 2 store hjemmeboende drenge i tyverne som ikke rigtig kan sammen grundet den ene (papsøn) har en diagnose. De bor ude i hver sin lille lejlighed/anneks hhv.
Begge drenge er stor-gamere og derfor skal de hver have sin egen Router/AP med både eget LAN og eget WiFi. Dette er et ufravigeligt krav. Der er allerede trukket et Cat5e LAN kabel fra hovedhusets nuværende Router, og ind til en fælles gang hos de to unge mennesker.
Mit spm. er hvad der skal bruges af udstyr og sættes efter dette ene LAN-kabel? (Det bliver IKKE aktuelt at trække et ekstra LAN-kabel fra hovedhuset.)
Lige umiddelbart tænker jeg en Switch i den fælles gang og et LAN kabel videre til hver af de to drenges lejl. + en Router/Access Points med LAN hhv. i hver lejlighed?
Så kan begge lave deres eget LAN og deres eget WiFi.
Hvordan med at styre båndbredde sådan at den ene ikke bare sidder og sluger alle 1000 m/bit så resten af husstanden ikke har noget at surfe på? Skal man købe en "Aktiv" switch der kan fjernstyres så de får tildelt en ligelig fornuftig mængde båndbredde? Jeg tænker 100-200 mbit pr. næse, Det er vel rigeligt til et par store drenge?
(og resten til den øvrige hustand der tæller 6 personer i alderen 11-45. DIsse får MESH-netværk for ordentlig dækning og der er også trukket netværkskabler rundt i huset flere steder.)

For at sammenfatte så tænker jeg indkøb af:
1 stk. Switch (evt. aktiv)
2 stk. Router/Access Point

Håber beskrivelsen gav mening ellers må i spørge.
På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2023 - 01:52 #1
Med WiFi 6 og WiFi 6E vil der ikke være behov for begrænse hastighed mv. som gamle dage.

Så længe deres udstyr er relativt seneste WiFi.

Seneste WiFi router med WiFi Mesh klarer sortering det hele for dig og kan klare flere forbindelse på én gang og levere ufortrødent hastigheden tilbage på enheden, og kan sagtens tilslutte LAN kabel til enheden, selv om forbindelsen er fra WiFi kan den sagtens levere data tilbag via LAN til enheden, er der mere LAN kan der tilsluttes måske to, hvis det understøtter den mv.. Som regel er der enkelt LAN for Mesh routeren.

Februar 2024, hvis ikke tidligere udkommer WiFi 7. Med teoretisk kan håndtere forbindelses hastighed helt op til 46120 Mbit/s (eller 46 Gbit/s). Det er noget alle kan nyde problemfrit forbindelse i hjemmet med.

Husk, er dit smartphone eller tablet eller PC fra 2015 eller bare generelt gammel, er det kun muligt at opleve gode hastighed ved at købe nyt smartphone med WiFi 5-6, det samme for tablet skal det være nyere og PC og laptop kan man altid opgradere WiFi-kort. Gamle enheder vil ikke opleve hurtigere hastighed men vil opleve problemfrit forbrug, det samme er dilemma for smart tv, de kan ikke opgraderes WiFi, kun købe nyere model vil løse dette.

Jo, dit forslag lyder fornuftigt, hvis du vil gå med switch og to router.

Alternativt løsning er her:

Med 1 Router med 1 MESH:WiFi 6E

https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-Deco-XE75-2-PACK-AXE5400-Tri-Band-Mesh-Wi-Fi-6E-System/3098050

Med 1 Router med 2 MESH: WiFi 6E

https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-Deco-XE75-3-PACK-AXE5400-Tri-Band-Mesh-Wi-Fi-6E-System/3098048

WiFi generationer:

| 802.11    = WiFi 0  |
| 802.11b  = WiFi 1  |
| 802.11a  = WiFi 2  |
| 802.11g  = WiFi 3  |
| 802.11n  = WiFi 4  |
| 802.11ac = WiFi 5  |
| 802.11ax = WiFi 6  |
| 802.11ax = WiFi 6E |
| 802.11be = WiFi 7  | (May 2024)

| 802.11    = WiFi 0  | 1997 | 1 to 2 Mbit/s                                    | 2.4 GHz |
| 802.11b  = WiFi 1  | 1999 | 1 to 11 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11a  = WiFi 2  | 1999 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11g  = WiFi 3  | 2003 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 GHz |
| 802.11n  = WiFi 4  | 2008 | 72 to 600 Mbit/s                              | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ac = WiFi 5  | 2014 | 433 to 6933 Mbit/s (or 6.9 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6  | 2019 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6E | 2020 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    |  2.4 / 5 / 6 GHz |
| 802.11be = WiFi 7  | 2024 | 1376 to 46120 Mbit/s (or 46 Gbit/s) |  2.4 / 5 / 6 GHz |
17. januar 2023 - 03:13 #2
Tak for svar. MESH-læsningen bliver for dyr og behovet er der ikke.

De gamer uanset via LAN på deres PC'ere. WiFi er kun for bekvemmelighedens skyld. De vil dog have hver sit.

Så indkøb af en switch, 2 LAN kabel (et til hver lejlighed) og 2 AP med LAN-porte?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2023 - 03:31 #3
Løsningen er der allerede med Mesh. da man kan tilslutte LAN til PC'en, og ja, det lyder som at der allerede er besluttet for det.

Switch, 2 LAN kabel (et til hver lejlighed) og 2 AP. AP'er har normalt med 4-8 porte.

Jeg tror, at du nemt kan finde disse lokalt butik hvis du konsulterer sælgeren eller finde dem selv online.

Alternativt online:

https://www.pricerunner.dk/