Avatar billede thorkrisser Praktikant
17. januar 2023 - 22:54 Der er 3 kommentarer

Min computer fryser meget tit og jeg kan ikke gøre noget som heslt udover og tvinge sluk knappen

Min computer fryser meget tit og jeg kan ikke gøre noget som helst udover og tvinge sluk knappen

Jeg kan ikke trykke på nogle af tasterne overhovedet hverken ctrl alt delete, kunne ikke engang slå capslock fra da den var slået til da ingen af knapperne reagere.

det bliver ved har prøvet og gå fra den for at se om det går i sig selv efter nogle timer, men uden held og til sidst er jeg nød til at holde sluk knappen inde for at lukke den ned og starte computeren op igen.

kan ikke bevæge min mus eller mousepad

Min computer larmer slet ikke når det sker

Jeg har ikke andet åbent end youtube eller en anden form for hjemmeside så det er ikke store programmer jeg køre når det sker.

Og min computer har en I7-proccer samt 16 gb ram og et godt grafik kort
og er mindre end et år gammel

har kørt adskillige virus test for at finde ud af om det var det men uden held
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2023 - 01:13 #1
Det tyder på at dit system er blevet korrupt, og kan redes ved hjælp af commandprompts og helbreder den. Men dette kan hurtigere overkommes ved at opgradere nuværende installation med nyt installation uden at miste apps og data. Opgradering er hurtigst løsning, undtagen reboots og ved at klargøre delen.

---

Før opgradering test om det virker?

Kan du benytte den normalt, kør diskoprydning som administrator og slet alt. Genstart PC.

Kun punktet som diskoprydning:
https://youtu.be/CI3u57k0vxU

---

Virker den lidt bedre men ingen ændring?

Opgrader med seneste Windows ved at start Microsoft værktøj:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

---

Det kunne trods alt være, hvis du benytter Windows 11, at din CPU, altså din processor er ikke inkluderet til godkendte til Windows 11 er det skaber problemer. Er den ikke med til godkendte liste, vil det give mest mening at bruge Windows 10. Så nedgradering er løsningen.

https://learn.microsoft.com/da-dk/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements

---

Er den derimod på den godkendte liste, opgrader til seneste version af Windows 11. Det gør du ved at oprette installationsmedium ved hjælp af USB eller starte opgradering med værktøjet, hvis muligt.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

---

Alternativt kan du Nulstille dit Windows, så du starter fra bunden. Forbeholdt at du har gemt dine data på ekstra hdd på enheden eller ved at gemme diverse på ekstern hdd, så du kan starte med at installere softwares og drivers og programmer helt fra bunden og indstiller diverse ting.
Avatar billede valby Ekspert
18. januar 2023 - 16:09 #2
Hvis det en bærbar.  Computeren er godt nok kun et år gammel, men se alligevel efter støv på ventillatorene . Og sikrer dig, at de alle blæser.
Hvis det er en stationær. Se efter om ventilatorene blæse. Hvis der er flere ram blokke,
prøv at tage en af dem ud på skift. Prøv at tage grafikkortet ud og sær det i igen.
Avatar billede Gix Juniormester
19. januar 2023 - 08:33 #3
Alternativt kan du gå ind i "Logbog" / Event Viewer i Windows, højreklik på startmenuen hvis det er Windows 10 / 11 og så skulle det være en af de øverste.

Derinde går du under Windows logs > System
Så burde du kunne se nogle fejlkoder omkring de tidspunkter hvor systemet fryser.
Evt. en kort beskrivelse under hvis du er heldig.

Så kan man Google sig til synderen i stedet for at skulle formatere og miste sine data i langt de fleste tilfælde.