Avatar billede Calle5463 Forsker
18. januar 2023 - 21:01 Der er 10 kommentarer

Encryption

Min router (2,4G og 5G) er pt encryptet med WPA/WPA2 Personal (PSK) Mixed Mode på 2,4G, mens den er WPA2 Personal (PSK) på 5G.

Jeg (og en del andre) har en Aduro Hybrid brændeovn, som skal køre wifi (styres af app på mobil), men ofte driller med manglende forbindelse.
Jeg er nu lettere forvirret, fordi Aduro skriver, at ovnen ikke kan køre 5G, mens en tilsyneladende vidende bruger fortæller, at "den må ikke kører wpapsk2 og ja dem må godt kører 5g det gør min"

Hvad skal jeg kigge efter, for at finde den korrekte encryption?
Avatar billede Calle5463 Forsker
18. januar 2023 - 21:34 #1
Aduros vejledning for wifi:

https://www.aduro.dk/fileadmin/user_upload/PDF_filer/FAQ_Hybrid_Forbind_ovnen_til_Wi-Fi_og_AduroCloud_DK_2021.pdf

"Du skal forbinde med et 2,4 GHz Wi-Fi netværk - 5 GHz vil ikke fungere. De flest routere har begge forbindelser indbygget, så vær opmærksom på, at din ovn kobles på 2,4 GHz-forbindelsen. Du kan tjekke dette i dine Wi-Fiindstillinger på din telefon."
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2023 - 21:40 #2
Og hvad kryptering angår, tvivler jeg meget på at det betyder noget. WPA2 har været standard i 15-20 år, så det vil ovnens WiFi med garanti også understøtte. Jeg har ikke mødt en enhed de sidste 10 år, der ikke understøttede WPA2...
Avatar billede Calle5463 Forsker
18. januar 2023 - 22:10 #3
#2: "WPA2 har været standard i 15-20 år"

Men hvilken af de seks mulige skal jeg vælge, når jeg nu bare vil have det til at virke uden jeg skal sætte mig ind i en masse jeg alligevel ikke forstår.

Min liste over mulige:

1) None
2) WEP
3) WPA2 Peersonal (PSK)
4) WPA/WPA2 Personal (PSK) Mixed Mode
5) WPA2 Enterprise
6) WPA/WPA2 Enterprise Mixed Mode
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2023 - 22:20 #4
Ja, det hedder 2.4 Ghz og 5 Ghz og ikke 2.4 G eller 5G.

Hvad angår sikkerhed så er det bedst med WPA2 kun ved WiFi nanv og adgangskode kryptering WPA2 er seneste, hvis det er den eneste højeste WPA den er på.
Kun seneste WiFi 6 og WiFi 6E har WPA3.

Det lyder som om dit WiFi router er lidt gammel, hvis den har WPA. Selv mit seneste smartphone har kun WPA2 og WPA3 ved dens eget hotspot deling. Ikke engang WPA er med.

WPA PSK er forældet og har sikkerhedssårbarhed med overtagelse og udefra hacking er muligt.

Så gå ind under dit WiFi router som administrator og benyt udelukkende WPA2-Personal.
Avatar billede Calle5463 Forsker
18. januar 2023 - 23:00 #5
#4: "Det lyder som om dit WiFi router er lidt gammel,"

Routeren er installeret af Kvik for ret nøjagtigt et år siden! Men derfor kan den jo godt være en ældre (genanvendt) sag.

Hvilken en af mine muligheder (1 til 6) skal jeg så vælge?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2023 - 23:36 #6
3 )WPA2 Personal (PSK)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2023 - 09:02 #7
Hvad er det for en router? - WEP kryptering blev officielt erklæret out-of-date i 2004, så at denne overhovedet findes i en router i dag, overrasker noget...

Men dine krypteringer er følgende:

1) None -> ingen kryptering eller kode overhovedet.
2) WEP -> MEGET gammel krypteringsprotokol. Har været mulig at knække i mange år.
3) WPA2 Personal (PSK) -> WPA2 med personlig kode. Det er denne du skal bruge.
4) WPA/WPA2 Personal (PSK) Mixed Mode -> Både WPA og WPA2 med personlig kode - den er usikker i dag, og bør ikke bruges.
5) WPA2 Enterprise -> WPA2 med certifikat i stedet for kode. Bruges af virksomheder.
6) WPA/WPA2 Enterprise Mixed Mode -> Både WPA og WPA2 med certifikat.
Avatar billede Calle5463 Forsker
19. januar 2023 - 20:36 #8
#7

Hvad er det for en router?

Genexis PURE-ED500-GNX-4.3.5.80-R
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2023 - 21:24 #9
??? https://www.kviknet.dk/pdf/ed500_dsl.pdf ???

Hvis du fra udbyder hjemmeside kan logge ind med dit kundenummer og adgangskode, er det nok herinde du skal ændre WiFi trådløs adgangsforhold mht. WPA2 (WPA2-PSK).

https://www.kviknet.dk/log-ind

Alternativt hvis du starter cmd og indtaster
ipconfig /all

trykker Enter, vil der blive genereret default gateway, er nok bedst med at prøve indtaste dette default gateway ind via smartphone eller måske via PC med browser, her har man mulighed for at logge ind som administrator til sit eget WiFi router.

Hvad angår brugernavn og adgangskode, hvis dette ikke fremgår ved brugsmanualen, skal man kontakte udbyder for vejledning.

Standard default gateway IP adresser er normalt på

diverse administrator brugernavn og adgangskode er:
brugernavn : admin
adgangskode : 123456

brugernavn : admin
adgangskode : admin

Det kunne tænkes at der sidder lille label om disse.

---

Bare benyt WPA2, hvis det understøtter WPA2 og WPA3, eller udelukkende WPA3.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2023 - 21:27 #10