Avatar billede CLW Praktikant
20. januar 2023 - 21:34 Der er 6 kommentarer

skift af styresystem

findes der et program, hvor man selv vælger windows 7 eller windows 10 F.eks
ved opstart.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. januar 2023 - 21:49 #1
Hvis du lige efter du har tændt computeren trykker på tasten for bootmenu kommer muligheden op. Hos mig er det F8 - har også set det kunne være f11 eller f12.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2023 - 21:49 #2
Hvis du har begge versioner installeret på hver sin disk eller hver sin partition på samme disk skal du bare have en boot manager for at kunne vælge ved opstart.

Windows komemr med en boot manager, men der er masser af 3. parts boot managere at vælge imellem også.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. januar 2023 - 23:50 #3
Jeg har tidligere brugt dette program:

https://neosmart.net/EasyBCD/

Det var Win 7 og Win 8 der dengang var installeret. De lå på hver deres fysiske HDD.

Bemærk! hvis der er installeret programmer hvor der kun er licens til installation på én pc, kan denne instalation ikke anvendes, da programmet opfatter det, som om at der er tale om to separate pc´er, også selv om disse er placeret i samme kabinet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2023 - 07:06 #4
#3 Hvis programmet kun ligger på en installation der er aktiv ved dette boot af system vil det vel virke?
Jeg er klar over at man ikke kan have det på begge systemer på samme hardware.
21. januar 2023 - 12:28 #5
Enig med #2. Windows har sin egen boot manager.
Er det en nyere PC, og kører du UEFI, så har UEFI sin egen boot manager.
Du kan også kikke lidt på virtualisering, så behøver du ikke flere patitioner
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2023 - 13:04 #6
#4 - Jeg tænker kun på de programmer der licens-mæssigt er begrænset, af producenterne.