Avatar billede xvid Seniormester
23. januar 2023 - 13:34 Der er 3 kommentarer og
10 løsninger

Opdatering fra win10 til win11?

Hej

Jeg går og overvejer at opdaterer til win11 og vil høre om I synes at det er en god ide og hvad kan jeg gør for min pc kommer til at opfylde krav 100% (hvis dette er nødvendigt)

https://i.postimg.cc/mtm5XDHw/pc.jpg

https://i.postimg.cc/v4DSps7d/pc2.jpg

på forhånd tak
xvid
Avatar billede xvid Seniormester
23. januar 2023 - 13:36 #1
[url]https://postimg.cc/mtm5XDHw[/url]

[url]https://postimg.cc/v4DSps7d[/url]
Avatar billede xvid Seniormester
23. januar 2023 - 13:37 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2023 - 14:00 #3
Microsoft har selv en guide til hvordan du omgår kravene, og installerer Windows 11 alligevel: https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

De har også en disclaimer, der fortæller hvad du så går glip af: https://support.microsoft.com/en-us/windows/installing-windows-11-on-devices-that-don-t-meet-minimum-system-requirements-0b2dc4a2-5933-4ad4-9c09-ef0a331518f1

Dit fysiske problem er CPU og manglende TPM2 chip. Disse kan du vælge at se stort på med guiden i første link.

Men dit største problem er nok "Safe Boot" og UEFI - for her er du i lidt af en kattepine. Din PC understøtter det sikkert, men da Windows 10 blev installeret, blev dette tilsyneladende gjort i "Legacy" mode, uden safe boot.

Det er noget man indstiller i BIOS - men hvis du går ind og indstiller det nu, vil Windows ikke kunne finde ud af at starte op...
Derfor er jeg heller ikke sikker på din opgradering til Windows 11 vil gå godt - Windows 11 kræver Secure Boot/UEFI boot (om end jeg aldrig har forsøgt uden - det kan da være det er ævl fra Microsofts side af).

Den letteste måde for dig (foruden at blive på Win10 - du får det samme ud af det), vil være at lægge Win11 installationen på en USB-stick, og så "modde" denne til at omgå begrænsningerne. Dette findes der ikke en Microsoft guide på, men der findes masser af vejledninger rundt omkring (Jeg har ikke lige et link til en troværdig... - det kommer der sikkert fra en anden).
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2023 - 14:25 #4
Jeg har haft installeret Win 11 på en bærbar der ikke umiddelbart kunne køre Win 11, og dette fungerede fint.
Hvad der derimod ikke var tilfredsstillende, var Win 11´s opbygning.
Dette styresystem, bekræfter desværre at hver anden version af Windows er noget skrammel. Derfor blev Win 10 geninstalleret!

https://uk.pcmag.com/migrated-3765-windows-10/140488/10-big-reasons-not-to-upgrade-to-windows-11
Avatar billede valby Ekspert
23. januar 2023 - 15:22 #5
Lige som #4 er jeg negativ over for W11. Jeg har ikke haft andet end bøvl med den, fordi der, uden grund, laves om på kendte funktioner. Og jeg ser ingen fordele.
Jeg har W11 på 2 computere.  Der er kommet en opgradering fra 21H2 til 22H2.
Den kunne kun installeres på den ene computer, skønt de begge har Asus bundkort.
Den anden computer vil ikke installere hverken fra Opdatering eller med wininstaller.
Jeg har søgt om problemet på nettet, og kan se, der er mange, med samme problem. Så jeg står med en computer, som ikke kan opgraderes.

Du kan godt sætte TPM og safe boot til i bios, der kan ikke ske andet, at du må slå det fra igen. Hvis der i din bios, er en "Søg" så brug den for at finde TPM.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2023 - 16:56 #6
Man kan konvertere en mbr over til gpt men man skal så når men genstarter ind og ændre på bios så secureboot er aktivt og samtidigt aktivere tpm chippen. Jeg har selv da Windows var helt ny for 14 måneder siden installeret på en pc fra 2010 uden uefi og alle andre krav manglede. Det kørte hjeg i kort tid på en hdd jeg havde i overskud. Jeg er ikke sikker på om man kan det mere.
På en bærbar født med Windows 10 Home hvor cpu ikke var kompatibel installerede jeg Windows 22H2 hvor jeg brugte Rufus til at oprette mediet. Rufus kan modde så cpu chek ikke gøres samt andre ting også. Allerbedst var dog muligheden for at installere i lokal bruger i stedet for Microsoft konto. Jeg ønsker så lidt indblanding fra Microsoft som muligt. Med hensyn til brugerfladen er funktioner ændret som de andre er inde på. Jeg løste dette ved at installere Explorer Patcher på computeren og tilbage var den gamle proceslinje kendt fra Windows 10 med de funktioner der medfølger. Og programmet ThisIsWin11 blev også brugt til at fjerne tjenester og programmer jeg ikke ønsker i systemet.
Uden disse ændringer er jeg enig i at Windows 11 på funktioner ikke er så god som Windows 10.
Når jeg laver sådanne gennemgribende operationer på et system bruger jeg altid før og efter image filer så man har noget at gå tilbage på.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2023 - 16:59 #7
Har du en disk i overskud put den i og lav en ren installation af Windows 11.
Prøv om det er noget. Hvis ikke putter du blot Windows 10 disken tilbage og fortsætter.
På den måde sætter du ikke din Windows10 installation i fare ved en eventuel fejl. Det var sådan jeg gjorde det 1 gang på min stationær.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2023 - 17:27 #8
#6 - Det er fint nok at man kan "tæmme dyret", så man nogenlunde kan få det til at virke som man ønsker, men det er på den anden side søgerligt, at det skal være nødvendigt.
Det er jo langt fra alle der tør/kan/vil begynde, at pille for meget ved deres pc. Hvorfor noget skal laves om når det virker godt, til noget der er til irrtation for brugerne er uforståeligt, men det ved MS selv, sikkert ikke engang.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. januar 2023 - 17:37 #9
Microsofts mål med Windows 11 har formodentligt været at lave en brugerflade der har et simplere udtryk der skulle efterligne Mac en smule. Problemet med denne øvelse har blot bevirket at man i flere tilfælde skal udføre flere klik før man får udført det man ønsker. Jeg kan give et par eksempler på dette.
1 højreklik funktion skal man i mange tilfælde trykke på at vise udvidede funktioner så boks fra gammel højre klik fremkommer.
2 trykker man på  funktion med lyd for eksempel skal man først trykke på den kombinerede knap og herefter åbne for lyd. I Windows 10 kunne dette direkte tilgås
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. januar 2023 - 19:53 #10
Sæt en ekstra disk (SSD) i og styr start med boot-menu eller bios.
Så kan du ved boot vælge mellem WIN10 og WIN11.
Er din nuværende disk SSD eller HD.?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. januar 2023 - 20:51 #11
Fandt lige noget der måske kan interessere - det virker i hvert fald som om, at MS er begyndt at kunne se skriften på væggen vedr. Win 11.

https://www.xda-developers.com/windows-12/
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2023 - 20:55 #12
Det korte er at der installeret eller opgraderet Windows 10 med forkerte BIOS indstillinger, som den værktøj som du benyttede viser dette her:

https://postimg.cc/mtm5XDHw

https://postimg.cc/v4DSps7d

Hvis du vil installere Windows 11, kan du sagtens benytte Rufus usb installationsmedium værktøj. Her kan du deaktivere kravene ved at indsætte flueben.

Mit system kan hellere ikke benytte Windows 11 per guides og sikkerhedskrav, men det stopper mig ikke i at benytte Windows 11.

Jeg sender konstant feedback omkring Windows 11 som Windows Insiders, og har fået 3-4 ønsker til virkelighed.
En dag vil jeg købe en enheds om er født med Windows 11, jeg har allerede et Windows 10 Pro opgraderings licens som var købt via Microsoft Butik, her kan jeg se at de har skiftet den til Windows 10/Windows 11 Pro og ikke længere opgraderings licens. Tråden for Windows opgraderinger er vidst fjernet eller flyttet eller stoppet, hvis jeg husker det. Og det er netop lige sket vil jeg mene. Så jeg kan sagtens opgradere til Pro med mit digital licens, fremover, om det så er Windows 10 eller Windows 11 er det ikke væsentligt.

Hvis du vil se hvilken CPU er godkendt til Windows 11, kan du undersøge dette tråde:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supportedhttps://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements

Og her kan jeg ikke se din AMD CPU på listen:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors

Din CPU understøtter ikke Windows 11, men som du allerede har fået besked på starten, kan du sagtens lave lille script og indsætte dette, men det behøver du ikke.

Nemme løsning vil være at du henter Windows 11 ISO, en Windows 11 installationsfil, som senere skal sættes ind ti USB-nøgle. Med Rufus kan du indsætte dette Windows 11 til USB-nøglen, hvor du indsætter flueben for at du ikke vil have diverse krav med hensyn til TPM mv. ikke benyttes, og kan sagtens indsætte flueben med at lave en lokal konto i stedet for efter installation at den vil prøve at få dig til at logge med Microsoft konto.

Rufus usb installationsværktøj
https://rufus.ie/da/

Windows 11
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11

Du kan installere Windows 11, hvis du ikke har noget imod at du ikke imødekommer kravene og at det til tider kan være ustabil eller støder på problemer, og måske ikke vil være en del af Windows opdateringer, fordi Microsoft kan udelukke visse ældre system ud af Windows opdateringer.

De har lavet bemærkninger som du fik fra tidligere indlæg fra Ole.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

Jeg glæder mig til at købe nyt enhed som kan benytte Windows 11, fordi Microsoft har givet mine ønsker til virkelighed af hvad jeg gerne vil se fra Windows 11.
Dette vil snart være tilgængeligt til alle på Windows 11

Stifinder med tabs, Notesblok med tabs og proceslinje hjørnet på dato og tid, sekundviser vender tilbage. Nu behøver jeg ikke længere tredjepartsprogrammer som jeg benyttede fra Windows 10.

https://postimg.cc/ctqw3y9q

Hvis du vil installere Windows 11, så flyt dine data og filer til ekstern HDD.

Færdig med dine backups?

Start med at lave USB-nøgle med Windows 11 ved hjælp af Rufus, og fjern TPM og lav lokal konto med den.
Derefter indstil dit PC fra BIOS af bruge Secure Boot med UEFI.

Indstil opstartsrækkefølge med USB først, eller accepter indstilling for at du kan indlæse fra USB fra BIOS indstillinger. Gem og sluk den.

Indsætte USB og måske vil Boot Manager spørge om du vil starte fra USB, accepter dette.
Virker dette ikke skal du se hvordan du kan starte med USB ved at enten trykke på F10, F11, normalt F12 og vælge USB til at starte med, så du kan starte Windows installation.

HUSK, at du kan bare slette alt. Formater alt, og starte med installere Windows 11 rent fra bunden.

Det er mit 5 øre. Hygge§!
Avatar billede xvid Seniormester
24. januar 2023 - 14:57 #13
Tak alle sammen for jeres svar :)