Avatar billede olkyro Praktikant
30. januar 2023 - 00:32 Der er 2 kommentarer

Strømforsyning

Har lige rep. en computer (defekt ssd), her opdager jeg så at strømforsyningen kun er en 20 pin, mens bundkortet har et 24 pin stik, har dog fået installeret  win 10 og alle de programmer som min bror, havde på den før ude problemer. det under mig bare at den kan starte uden en 24 pin strømforsyning,  hvordan påvirker det ydelsen på computeren
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2023 - 01:04 #1
De tilføjede de ekstra 4 pin af en grund.

Når du tilslutter et 20-pin kabel til et 24-pin stik, giver du ikke den ekstra strømbærende kapacitet, som bundkortet kan kræve.

Hvis dit bundkorts strømkrav er lave nok, vil det fungere korrekt med kun et 20-pin strømkabel tilsluttet. Men hvis bundkortet trækker nok strøm, så kan du overophede de 20-pin , du bruger på 24-pin stikket.

Jeg har set nok billeder af brændte ATX-hovedstik til at forsikre dig om, at dette sker.  [...] Stik bliver virkelig varme, hvis du overbelaster dem, så det sikreste er at bruge en rigtig 24-pin strømforsyning på et bundkort med et 24-pin stik.

Bemærk, at din 24-pin maskine kan fungere fint med en 20-pin strømforsyning, indtil du tilføjer et PCI Express-kort senere hen ad vejen.

PCI Express-kort kan trække op til 75 watt gennem bundkortstikket, så tilføjelse af et udvidelseskort kan øge strømforbruget væsentligt gennem hovedstrømkablet.

Jeg vil stoppe med at bruge pc'en med bundkort som er high-end (typisk som kan overclock'es på grund af at den har 24-pin). Købe rette PSU med 24-pin strømforsyning.
Avatar billede puren Ekspert
30. januar 2023 - 03:18 #2
Den har holdt indtil nu så den holder nok også til i morgen men jeg havde købt en ny psu

24 pins stikket kom for ca 20 år siden så ved en ny psu kommer der også en langt bedre energi profil så den ikke laver varme men strøm