Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2023 - 15:01 Der er 7 kommentarer

Trin for trin billeder i samme størrelse?

Hej
Det viser sig at min Ipad tager bedre billeder end mine dyre kameraer. Jeg skal fotografere en trin for trin arbejdsbeskrivelse af noget håndarbejde. Jeg vil gerne have billederne i samme størrelse og helst også afstand. Hvid baggrund med arbejde på 10 cm længde og lidt varierende bredde.
Jeg har ACDSEE FOTO STUDIE, men ved ikke, hvordan jeg kan fotografere med ens afstand. Ipad kan jo ikke sættes på stativ.
Hvordan får jeg et rimeligt ensartet output?
Placere arbejdet i en ramme?
Arbejdet vokser i højden trin for trin.
Ingeborg
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 16:46 #2
Nu kender jeg ikke ACDSEE FOTO STUDIE, Jeg bruger Photoshop og hvis jeg indstiller til en standard størrelse Mest hos mig til 1920X1080Pixel og fotograferer i nogenlunde samme afstand så bruger jeg værktøjet "Fri trans form: " Så er det faktisk ikke til at se med den opløsning de nye mobilkameraer har i dag!
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2023 - 20:00 #3
At tale om centimeter ifm. størelse af digitale billeder giver ingen mening, medmindre man taler om print af billederne på et stykke papir. Med digitale billeder drejer det sig udelukkende om antallet af pixels. Linket herunder har mange år på bagen i den digitale billedverden, men det gælder stadig:

https://www.scantips.com/calc.html

Hvis du med  "Hvid baggrund med arbejde på 10 cm længde og lidt varierende bredde" mener afstand mellem kamera og det emne, som skal fotograferes, så taler vi om noget helt andet, f.eks. objektivets korteste fokuspunkt. Hvis du taler om den fysiske størrelse af det fotograferede emne, så kommer der igen flere faktorer i spil.

https://www.canon.dk/get-inspired/tips-and-techniques/autumn-macro-photography-tips/
Avatar billede nu_igen Professor
31. januar 2023 - 10:05 #4
# 3
Tak for svaret. Lad mig firklare på en anden måde: man kan betragte de emner jeg skal fotografere som et fremadskridende skriftstykke. Jeg starter med 1 linje og lægger flere linjer til.
1. Billede: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2. Billede: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                Xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
3. Billede: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                Xxxxxxxxx.
Osv.  Det vil sige at billederne har samme bredde, men højden ændrer sig mens arbejdet skrider frem.
Stativ dur faktisk ikke, fordi jeg skal tage billederne lige på oppefra.
I dag vil jeg, hvis vejret tillader det, prøve følgende: Lægge motivet på en hvid canvasramme, hvor jeg laver en ramme,, som kan rumme mit motiv i bredden. Højden kan jeg beskære, men jeg kan med Ipad kameraet fokusere så jeg bliver i rammen.
Jeg kan tage fine makro billeder med Ipad.
Normalt kan jeg tage gode billeder med mine kameraer. 😊🤔
Avatar billede f-arn Guru
01. februar 2023 - 10:22 #6
Jeg er nok ubegavet, men kan du ikke bare bruge et billede som master...
Du ta'r en kopi a master, editere den så den kun viser det relevante til indlæg 1...
Efter indlæg 1, editere du en kopi a master så den kun viser det relevante til indlæg 2...
Sådan fortsætter man bare til man er færdig 😃
Avatar billede Freebooter Mester
01. februar 2023 - 14:05 #7
Du er helt klart bedst tjent med at anvende et stativ og et sådan findes i mange afskygninger.
Fordelen ved at anvende stativ er, at du ikke efterfølgende skal lære hvordan du billedbehandler dig frem til at alle billederne (motiverne) har samme størrelse og udsnit.
Her er et eksempel på et stativ med en arm der gør, at du fint kan fotografere lige oppefra:
https://www.av-cables.dk/smartphone-bordholder/2-i-1-stativ-til-smartphones-og-tablets-med-sugekop-4-12.html