Avatar billede bas Forsker
31. januar 2023 - 17:12 Der er 11 kommentarer

Docking station tænder ikke USB skærm

Hej
Vi har sat en laptop en ThinkPad - en Lenovo ThinkPad T14 sammen med en ThinkPad Hybrid Universal docking station. Derudover har vi sat en bærbar USB skærm til PC'ens USB Thunderbolt port. Det virker fint, når PC'en er tændt og logget på Windows. Problemet er, at vi ikke kan tænde PC'en eller i hvert fald USB skærmen bare ved at tænde på docking stationen. Vi tror snart vi har prøvet alt, men måske nogen har idéer. Skal der ændres nogle indstillinger? Kan vi købe noget hardware eller andet?

På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. januar 2023 - 17:50 #1
De her "universal" docking stationer via USB, er noget fanden har skabt en dag han var gal... - der er vildt meget bøvl med dem... - og jeg kan garantere at tænd/sluk knappen kun virker på ganske få certificerede Lenovo modeller... - ET eller andet sted i dockens specifikationer står de 5 modeller nævnt - det er sikkert ikke T14 :-)

Problemet er at en "universal" dock ikke har noget "universalt" "tænd" signal den kan sende over USB, for at tænde noget som helst. Derfor laver de enkelte producenter et specielt signal som der kan reageres på - men indbygger det typisk kun i deres enterprise modeller...
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2023 - 17:59 #2
Ja, hvis det var docking station der direkte kunne sidde ovenpå som tidligere var designet, ville det kunne sagtens tændes enkelt knap selvom bærbar var klappet sammen.
Nyere enheder ser ikke ud til at være sådan, men lad om undersøge yderligere med ThinkPad Hybrid Universal docking station.

Kigger lige
Avatar billede bas Forsker
31. januar 2023 - 18:20 #4
Tak for jeres kommentarer.
Docking stationen ligner umiddelbart den på nedenstående side.
Kan man alternativt købe en flad bærbar skærm der har sin egen strømforsyning og en HDMI eller DisplayPort indgang? Hvilken kunne det i så fald konkret være?
Ellers er vi nok tilbage ved at skulle købe en almindelig skærm i stedet.

https://www.lenovo.com/us/en/p/accessories-and-software/docking/docking_usb-docks-(universal-cable-docks)/40ay0090us
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2023 - 18:48 #6
Baseret på manualen kan man sagtens tænde og slukke direkte fra docking station.
Dette er beskrevet både med strømlader fra docking station og ingen strømlader fra bærbar. Og med begge strømlader.

Det kunne tænkes, at du mangler at installere dock firmware og Lenovo Dock Manager som der beskrives på manualen.

https://download.lenovo.com/consumer/options/thinkpad_universal_usb_c_smart_dock_user_guide_en.pdf

Side 9:

Chapter 2. Set up the dock
Install the dock
Use the accompanying ac power adapter, power cord, and USB-C cable to install the dock. The dock
supplies power to the computer when the dock is connected to ac power and your computer.
Install the dock driver and firmware
The dock driver and firmware is preinstalled on compatible computers and the dock is ready for use after you
connect it to ac power and computer.
It is recommended that you update the dock driver and firmware whenever a new version is available to
improve performance of the dock.
To update dock firmware:
1. Go to https://www.lenovo.com/support/docks.
2. Select the entry for the dock and then follow the on-screen instructions to download the firmware.
3. When the indicator on the dock power button turns to solid white, the update is completed. The update
takes effect when you reconnect the dock to your computer.
Install Lenovo Dock Manager
Lenovo Dock Manager is designed to provide silent firmware update and device information query.
To download Lenovo Dock Manager, go to https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht037099
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2023 - 18:50 #8
rivers and Software
Drivers     Operating System / Version
Firmware for ThinkPad Universal USB-C Dock     Windows 11 (64-bit), Windows10 (64-bit)
https://pcsupport.lenovo.com/us/en/downloads/ds548947

USB3.0 LAN Driver for Docks and Adapters     Windows 11 (64-bit), Windows10 (64-bit), Windows 7 (64-bit)
https://pcsupport.lenovo.com/us/en/downloads/ds504778
Avatar billede bas Forsker
31. januar 2023 - 19:13 #9
Mange tak for dine kommentarer og henvisninger. Vi har fået installeret driveren til docking stationen, men måske skal vi have opdateret docking stationens firmware.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2023 - 19:19 #10
Ja, det skader aldrig at opdatere drivers, softwares og firmwares på ens enheder. Det er meningen med opdateringer :-D
Avatar billede densortehingst Seniormester
01. februar 2023 - 09:05 #11
Det virker fint for mig med en lonovo dok op imod en T14.

jeg ville starte med at vende stikket på usbc kablet 180 grader. Jeg ved det lyder åndsvagt, men meget ofte hjælper det. EDllers ville jeg prøve med et andet usb kabel eller en anden port i dok :)