Avatar billede bek Novice
03. februar 2023 - 09:19 Der er 6 kommentarer

Google drev - Skift fra Gammel PC til Chromebook

Jeg er ved at skifte fra min gamle udtjente Acer PC (Windows 8.1) til en
Chromebook.
Jeg har Google Drev på min PC som synkroniserer med drevet i skyen.
Jeg er bekymret for om alt som ligger på Google Drevet på min PC også slettes i Skyen når jeg sletter/formaterer/genopretter den gamle PC inden den bliver afleveret på genbrugspladsen.
Jeg har deaktiveret synkronisering af  Chrome på PC'en og logget ud af Chrome på PC'en.  Som en test har jeg så efterfølgende slettet et par filer i Google-drevet på PC'en og kan så se på Chromebooken at filerne desværre også er slettet i Skyen. Jeg har gendannet de slettede filer via Chrome-booken i Skyen og Vupti så er de tilbage på PC'en.....
Hvordan kan jeg slippe af med Google-drive på PC-en uden at jeg også sletter det som ligger på drevet i Skyen ?

På forhånd siger jeg mange tak for hjælpen
Vh Bente
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2023 - 09:38 #1
Hvis filændrigner også foregår "i skyen", har du ikke fået slået synkronisering fra.

Men det er slet heller ikke nødvendigt - i det øjeblik du reinstallerer Windows, vil al form for synkronisering jo være umulig, før man er logget på igen med de rette konti - så du kan roligt slukke den og evt. slå harddisken med en hammer, hvis du vil være sikker på at der ikke kan hives noget ud af den.
Avatar billede bek Novice
03. februar 2023 - 11:25 #2
Tak for hjælpen men jeg HAR deaktiveret synkronisering og er logget ud af kontoen. Jeg har forsøgt endnu en gang med at slette / oprette et dokument i Drevet fra Chromebooken og det bliver alligevel oprettet / slettet på PC'en, og omvendt. Jeg har taget at skærmprint af at synkroniseringen er deaktiveret men jeg kan så ikke vedhæfte skærmprintet her.
Behøver jeg at formatere/genoprette harddisken hvis jeg giver harddisken med en hammer ?
Mvh Bente
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2023 - 11:49 #3
Hvis du har deaktiveret synkronisering, ville data ikke replikere - så du har stadig noget synkronisering kørende, selv om du mener du har slået det fra.

Men som sagt, hvis du bare skal skrotte PC´en, så sluk den og giv den en med hammeren - så er der aldring nogen der kan bruge den igen...
Avatar billede bek Novice
03. februar 2023 - 11:59 #4
Tak, den for en med hammeren.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 14:45 #5
🤣 Du kan afinstallere Google Drive på den udtjente PC. Når du altid kan tilgå Google Drive via almindelig browser og ikke som synkroniserende applikation.

Ikke en applikation, men her er adressen til at tilgå dit Google Drive med
https://drive.google.com/drive/my-drive
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 14:49 #6
Det letteste vil være at Nulstille dit Windows 8.1, så alt personlig filer og data slettes:

Sådan nulstiller du computeren

1.  Stryg indad fra højre side af skærmen, tryk på Indstillinger, og tryk derefter på Skift pc-indstillinger.
    Hvis du bruger en mus, skal du pege på øverste højre hjørne af skærmen, flytte musemarkøren ned, klikke på Indstillinger og derefter klikke på Skift pc-indstillinger.

2.  Tryk eller klik på Opdatering og genoprettelse, og tryk eller klik derefter på Genoprettelse.

3.  Tryk eller klik på Kom i gang under Fjern alt, og geninstaller Windows.

4.  Følg vejledningen på skærmen.