Avatar billede tmonk Mester
07. februar 2023 - 18:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Strømforbrug

Jeg skal have ny pc, så jeg kigger på cpu benchmark og skeler til strømforbrug. Når en Intel i7-12700 f.eks. står opført til 125W base og 190W peak, betyder det så, at den bruger 125 Watt også når den kun kører med 5-10% belastning?
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2023 - 21:14 #1
Hvis du kigger på linkene herunder, vil du se, at "base power" er 65W. Jeg har ikke kunnet finde noget om det endnu, men jeg antager, det har noget at gøre med indstillinger på bundkortet (UEFI).

https://www.xda-developers.com/intel-core-i7-12700-review/

https://arstechnica.com/gadgets/2022/03/intels-core-i7-12700-tested-top-speeds-or-power-efficiency-pick-one/
Avatar billede tmonk Mester
07. februar 2023 - 21:34 #2
Tak, jeg håber på 65W er rigtigt, men læste noget andet her, hvor de skrev at base power var 125W
https://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-12700K-Processor-Benchmarks-and-Specs.589006.0.html
Hvorimod de på denne side sammenligner flere Ryzen og Intel og skriver at idle for 12700 er 76W
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/10evt0z/ryzen_vs_intels_idle_power_consumption_whole/
Hvis man har PC tændt 16 timer dagligt og en stor del af tiden ikke belaster den voldsomt og man regner med 125 W idle og sidste års elpriser, så ville den koste omkring 3.600 årligt i strøm.
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2023 - 21:57 #3
Den CPU, du linker til i dit første link, er en 12700[b]k[/k].

Prøv også at læse her:

https://community.intel.com/t5/Processors/Gen-12-CPUs-base-power-consumption/m-p/1367166
Avatar billede milter Ekspert
07. februar 2023 - 21:59 #4
Rettelse til #3.

12700 k
Avatar billede tmonk Mester
07. februar 2023 - 22:14 #5
Tak. Så det er altså 65W base. Når Intel skriver, at den har idle state, vil du så mene, at den bruger langt mindre end 65W i alt den tid man kun browser, læser mails o.lign.?
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2023 - 00:09 #6
Avatar billede pgh71 Mester
08. februar 2023 - 08:04 #7
Hmmm.
Måske skal det også med i dine beregninger det totale  strømforbrug ikke kun er til CPUèn.
Mange  skærmkort kan bruger 60 - 100 Watt - altså lige så meget som CPUèn
Undtagelsen her er lige at Ryzen med bogstav "G" har indbygget skærmkort og har kræfter nok til langt de de fleste opgaver.
Avatar billede tmonk Mester
08. februar 2023 - 08:28 #8
Jeg troede ikke skærmkortets forbrug var så meget. Forhandleren skriver Intel UHD Graphics og angiver base 300 og boost clock 1500, men nævner intet om watt. Afhænger forbuget ligesom med processoren af hvad man bruger det til?
Avatar billede pgh71 Mester
08. februar 2023 - 11:01 #9
Det vil jeg tro, men har ikke eksakt viden om det.
Kan kun konstatere at mit eget elforbrug på min stationære pc er mere end halveret efter jeg har udskiftet til en Ryzen5 5600G CPU.
Jeg kører jo så uden skærmkort og bruger HDMI- udgangen på bundkortet.
(Forbrug før ca.110 Watt Forbrug nu under 50 Watt ved alm. surfing.)