09. februar 2023 - 20:03 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Tilføje dataetiketter og ændre starttidspunkt (klokkeslet)

Dataetiketter:
I vedhæftede vil jeg meget gerne have tilføjet sluttidspunkter længst til højre for hver søjle ligesom jeg har starttidspunkt stående længst til venstre.
Har forsøgt at sætte kolonne med sluttid ind. Det virker egentligt ok, men det går ud over de allerede oprettede klokkeslæt stående vandret oven over diagrammet.

Et andet spørgsmål er om, der findes en måde ved indtastning i cellen markeret med grønt til at ændre tidsangivelsen automatisk i den vandrette akse i diagrammet uden at du hver gang skal ind at formatere tiden. (tænker at det ville rart for enhver ukyndig excel bruger at have denne mulighed.

https://www.sysform.dk/images/2016/spm%20070223.xlsx
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2023 - 08:27 #1
Vælg en søjle.
Tryk på Chart Design på båndet.
Tryk på Add Chart Element.
Tryk på Data Labels.
Tryk på More Data Label Options.
I Format Data Labels dialogboksen gør følgende:
Fjern flueben ved Value.
Sæt flueben ved Value From Cells.
Vælg området C13:C26
Sæt prik ved Inside End.
10. februar 2023 - 10:52 #2
Til #1

Som jeg ser det overskrives den vandrette akse med de i forvejen listede tider øverst oppe under "Titel" med klokkeslæt fra sluttider. Det går jo ikke med datasæt oven i hinanden. Kan jo så ikke læse tallene
10. februar 2023 - 11:24 #3
Fandt selv løsning ved at gå ind på aksen med tiderne og ændre dataene her med de ønskede klokkeslæt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2023 - 11:25 #4
10. februar 2023 - 11:25 #5
Mit andet spm. er endnu ikke løst

Et andet spørgsmål er om, der findes en måde ved indtastning i cellen markeret med grønt til at ændre tidsangivelsen automatisk i den vandrette akse i diagrammet uden at du hver gang skal ind at formatere tiden. (tænker at det ville rart for enhver ukyndig excel bruger at have denne mulighed.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2023 - 11:33 #6
Og du svarede heller ikke på om #4 var en løsning på dit første spørgsmål.

Jeg ser ikke nogen celle markeret med grønt. Mener du en søjle?
10. februar 2023 - 13:11 #7
Din løsning til spm 1 er super. Virker!!!!!

Spm 2

Sorry... grøn celle kan du selvfølgelig ikke se,

II dit regneark i celle B7 ... hvis man ændrer klokkeslæt her om man så kan få det til at slå igennem med ændringer på aksen i diagrammet med tider under "Titel"

F.eks som det står nu i celle B7 med 09:00 og ændrer det til 08:00 om det er muligt at tidsaksen i diagrammet også ændres med start 08:00?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. februar 2023 - 14:19 #8
Det kræver en enjkelt linje VBA kode.
Sæt tidspunktet i B7 og tryk på knappen Set Start Time

https://www.dropbox.com/scl/fi/3uf6u33i3tjxifter6e5t/DataLabels_End_2.xlsm?dl=0&rlkey=b153doftj3a1w4bmmu542pvh1
10. februar 2023 - 16:39 #9
super. Lige det jeg kunne bruge. Mange tak