Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 07:52 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Tilføje Ram

Jeg har købt ny stationær (Lenovo IdeaCentre) og kan se, at det kommer til at knibe med kun 8 gb ram til windows 11. I specifikationerne står der, at der er 1 ledigt ram slot og at det er DDR4 model UDIMM. Kan jeg købe hvilken som helst 8 eller 16 GB DDR4 og sætte dem i eller er det nødvendigt med UDIMM eller særlig mhz o.lign?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2023 - 07:58 #1
Jeg ville tilføje en ram med tæt på  samme værdier. Du kan søge på de værdier din ram blok har og købe en tilsvarende.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2023 - 07:59 #2
Hvad skal du køre på pc siden du nu kan fornemme 8GB ikke er nok?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 08:05 #3
Det bedste vil være at skrive til Lenovo support og spørge hvilken ram type du kan købe. Fordi de vil kunne forklare for dig, om det er muligt at bytte to eller kun et stykke ram.

Det er således, at bundkortet kan være designet til at kunne opgradere eller tilføje kun 1 stk. ekstra ram, hvor den anden ram er loddet til bundkortet.

Er den ikke loddet til bundkortet, kan du udskifte til større ram med to.

Angiv venligst modellen, så undersøger vi dette sammen og ligger information op her.
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 08:24 #4
Forhandleren skriver i specifikationerne, at man kan opgradere til 32 GB.
I systemoplysninger står der:
BaseBoard-produkt    32E9.
BaseBoard-version    SDK0T76465 WIN 3422084927165
Forhandleren skriver modellen hedder Lenovo IdeaCentre 3 i5-12/8/512

Jeg prøver at skrive til Lenovo support, men der er et begrænset tidsrum hvis jeg vil returnere den. Det ser ikke ud til at Ram koster særlig meget nu om dage, men de UDIMM jeg fandt var meget dyrere og måske heller ikke nødvendigt? Når jeg fornemmer at 8 gb er i underkanten er det fordi den er på 70% hukommelse med  blot chrome eller edge, et mail program minimeret og office kørende.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 08:32 #5
Ja, det bliver nok umuligt med at den er loddet til bundkort, når det er stationær. Beklager, dette overså jeg.

Kigger efter detaljer og undersøger, vender lige tilbage.
Avatar billede Peter Guru
12. februar 2023 - 08:48 #6
På denne adresse kan du finde de oplysninger du skal bruge https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/ . Hav produkt- og serienummer klar.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 08:51 #7
Den er svær at finde baseret af baseboard oplysninger og noteringer fra forhandleren.

Vi mangler 'System model' fra msinfo32 (System oplysninger / System Information).
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 08:55 #8
#6 Peter: Ja, det var hvad jeg ville komme til.

Forbeholdt at du har installeret Lenovo Service Bridge, vil dette virke med at se hvilken model dette er, hvis det overhovedet virker.

Det virker ikke for mit vedkommende, på grund af diverse addons og tredjeparts-blokkeringer mv.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 09:04 #9
#6 tmonk: Man skal trykke på 'Find produkt'.
https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/

Der vil man kunne se hvilken model dette er, hvis det virker.
Avatar billede Peter Guru
12. februar 2023 - 09:09 #10
Model- og serienummer står på en label på Pc'en og kan indtastes manuelt hvis alt andet svigter.
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 09:14 #11
Med find produkt hos Lenovo får jeg opgivet dette:
Maskintypemodel:90SM006AMW
1x 8 GB DDR4-3200

Er det tilstrækkeligt info?
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 09:15 #12
I msinfo32 står der også
Systemmodel    90SM006AMW
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 09:51 #13
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 09:54 #14
Mærkeligt fra Intel hjemmesiden, kan du benytte helt op til 128 GB.

Jeg tror, begrænsningen er helt til 64 GB maks med kun to RAM slots.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 09:56 #15
Og hvis du ser små firkantet ram og siger SODIMM, er disse beregnet til bærbar. Dette er ikke beregnet til stationær. De er kortere i længden.
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 09:58 #16
Tak, i5-12400 er korrekt og de to slots passer med oplysningerne fra forhandleren, dvs der skulle være et ledigt. Jeg har kun brug for 8 gb ekstra ram og de ser ud til at kunne købes mange steder til et par hundrede. Men vil andre end de dyre UDIMM ikke fungere?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 10:05 #17
Uanset hvilken pris-klasse dette er, vil fungere, så længe det er DDR4 3200, 3200 er Mhz hastigheden for læse og skrive i hukommelse.

Hvor du kan betale mindst er ideelt. Forbeholdt at dette er DRR4 3200 UDIMM. Det er ikke væsentligt om dette er med Non-ECC eller NECC eller med ECC. Dette ECC er oplysning om rammen benytter kan detektere om der er fejl på ram eller ej. Er det med ECC vil den opfange ram fejl, er det uden ECC (Non-ECC eller No-ECC eller NECC) har den ikke ram fejl oplysninger. Dette vil bundkortet selv deaktivere automatisk.
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 10:21 #18
Det ser desværre ikke ud til at man kan købe disse UDIMM ram til nogenlunde rimelige priser. Over 1.200 kr for 16 GB. Crucial DDR4 ram kan man købe billigt, men de kan åbenbart ikke bruges? Jeg overvejer lidt om jeg skal returnere pc'en og vælge en anden med lidt langsommere processor og 16 gb. Er det rigtigt forstået, at hvis hukommelsen løber over 100%, så bruger windows en page file og det holder en SSD disk vel ikke til særlige længe, hvis det sker ofte? Jeg prøvede at installere andre browsere end chrome og edge, men fandt ikke finde nogle, som i praksis ikke brugte nævneværdigt mindre hukommelse.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 10:29 #19
Ja, ved hjælp af Crucial hjemmeside, kan du vælge at bestille dette hjem, hvis dette er billigere der:
https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/lenovo/ideacentre-3-07iab7
-Tryk på 'Compatible RAM', derefter 'Where to buy'.

Her er det muligt at bestille direkte fra Crucial, Amazon og Newegg. Crucial or Amazon er bedst.

Hvad er der på enheden? SSD eller HDD? Hvor stor kapacitet?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 10:41 #20
Forresten, du kan også bestille SSD fra Crucial hjemmeside, efter du har trykket 'Compatible RAM'. Bemærk, at der så er også mulighed ved 'All Compatible Upgrade' for at trykke på 'Internal SSD' og 'External SSD'.

Her vil der være link til dit software og driver opdateringer:

https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/products/desktops-and-all-in-ones/3-series/ideacentre-3-07iab7?linkTrack=Homepage%3ABody_Search+Products&searchType=3&keyWordSearch=IdeaCentre+3+07IAB7+Desktop
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 10:42 #21
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 10:50 #22
Man kan købe Cruciel 8 gb DDR4 ram til 179 her

https://www.avxperten.dk/ram/crucial-8gb-3200mhz-ram-ddr4.asp?utm_source=pricerunnernew&utm_medium=cpc&utm_campaign=99999

men der står intet om UDIMM, så derfor var jeg i tvivl om de kunne bruges.

Det er en SSD 512 GB
Avatar billede Slawomir Seniormester
12. februar 2023 - 11:10 #23
Tmonk klik på billedet ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 11:10 #24
Ja, du kan bestille den som du har refereret:
https://www.avxperten.dk/ram/crucial-8gb-3200mhz-ram-ddr4.asp

Den er DDR4 3200 UDIMM med 8 GB hukommelses-ram. Og er prisen er per markedets pris, kun 20 kr. oveni end det der tilbydes fra Crucial hjemmeside.

Ja, det er den du kan skaffe derfra.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 11:20 #25
Og vil du erstatte til 1 TB fra 512 GB kan du skaffe disse:
https://www.avxperten.dk/ssd-harddisk/?filter=c6333n1xc5242n2xc5242n9
Avatar billede tmonk Mester
12. februar 2023 - 11:25 #26
Tak for hjælpen! Det var utrolig prisforskel fra proshops. Jeg vil åbne pc'en først og se om jeg kan genkende et tomt slot. Ellers håber jeg det bare er at sætte dem i og resten kører af sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2023 - 11:31 #27
Ja, du kan også kigge her:
https://youtu.be/rW-mB2rm8eE?t=153