Avatar billede arnel Seniormester
13. februar 2023 - 18:00 Der er 7 kommentarer

Internet afbrydes

Min pc er snart ti år gl., - bruger Windows 7 - så det er nok derfor...Alligevel er det drønirriterende at jeg nu og da afbrydes til internettet - midt i det hele. Så skal jeg genstarte, og det er jo ikke det værste, bortset fra at det er tidrøvende.
Jeg har ledt under fejlfinding, og får her to meddelelser:
1. Ethernet er ikke gyldig IP-konfiguration (Hvad betyder det på jævnt dansk?)
2. Standard gateway er ikke tilgængelig (Hvad betyder det på jævnt dansk?)

Kan nogen hjælpe - så siger jeg tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2023 - 18:26 #1
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 18:54 #2
hvis det er den eneste computer du har på dit netværk kunne det også sagtens lyde som en router/switch der har det dårligt
Avatar billede Peter Guru
13. februar 2023 - 19:01 #3
Det må være en kablet forbindelse når der står ethernet. Prøve at udskifte netkablet eller at flytte det til en anden port i routeren.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2023 - 19:40 #4
Ja, opdater netkortet, hvis dette er muligt. Og det andet er Windows 7 understøttes ikke længere.

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/support-til-windows-7-oph%C3%B8rte-den-14-januar-2020-b75d4580-2cc7-895a-2c9c-1466d9a53962

Benytter du WiFi eller almindelig netværkskort, kan man opgradere.

Bærbar er det kun muligt med opgradering af WiFi kortet, umuligt med LAN-kortet.
Stationær er det muligt med at opgradere ved hjælp af PCI LAN netværkskort.

Alternativt, kan du Opgrader til Windows 10.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2023 - 20:26 #5
Gå i enhedshåndering og find netkort. Højreklik oc vælg egenskaber.  Gå i strømstyring og fravælg at Windows må lukke for enheden.
Gå i Windows strømstyring og prøv at sætte denne til: høj ydelse.
Se om det afhjælper dit problem.
Og ja h is du ikke har et helt specielt program der kun kan køre på Windows 7 så vil jeg også anbefale opgradering til Windows 10 der er gratis.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2023 - 20:39 #6
#5: Enig med 220661:

Eksempel: https://youtu.be/XGEkS9JU6Iw
Avatar billede arnel Seniormester
15. februar 2023 - 14:40 #7
Tak for de ,mange gode råd. Den første jeg tog, var det med at flytte til en anden port i routeren. Det virkede ikke. Jeg har forsøgt med et par af de andre, de virkede heller ikke, men jeg prøver igen, så det skal nok lykkes, nu hvor jeg har flere muligheder
vh
arne