Avatar billede hkprofil Forsker
16. februar 2023 - 09:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Videoklip

Jeg har endnu engang brug for jeres ekspertviden. Jeg har nogle vigtige videoklip, men de ligger som link i et Word-dokument. Hvordan får jeg det konverteret til et alm. videoklip, som kan vises i Google Foto og dermed CromeCast?
Jeg bruger MS 365 og Wondows.
På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. februar 2023 - 12:14 #1
Hvordan link er det URL.  Eller er der mulighed ved højreklik at åbne filplacering?
Avatar billede kurtba Ekspert
16. februar 2023 - 23:21 #2
Det kommer jo helt an på, hvilken hjemmeside det ligger på. Jeg går ud fra, at det link du omtaler går til hjemmesiden.
Nogen hjemmesider kan man downloade direkte fra ved at højreklikke og downloade, andre kræver speciel software. Det afhænger så af hvilken hjemmeside det drejer sig om.
Alternativt kan man bruge et "screen recorder program", som kan optage en video af det man ser på skærmen, og så gemmer denne video.
Noget helt andet er, at du ikke nødvendigvis behøver at have det liggende i google fotos for at kunne se det via chromecast.
I stedet gør man det, at man starter browseren Chrome. Oppe i højre hjørne klikker man på de 3 prikker og herefter vælger man "cast". Så kommer en boks frem, hvor man først under "kilder" vælger "cast skærm" og herefter vælger den chromecast, som man vil caste til, idet den burde være synlig i boksen.
Avatar billede hkprofil Forsker
17. februar 2023 - 14:04 #3
F.eks. denne som ligger i et Word-dok og når jeg peger på ....(20+) Watch | Facebook
åbner den videoklippet.
Det er dog ikke muligt at lægge word-dok ind i Google Foto.

Faglige Seniorer
(20+) Watch | Facebook
Avatar billede kurtba Ekspert
17. februar 2023 - 20:51 #4
Du har ikke indsat noget brugbart link, så det kan vi ikke bruge til meget.
Dernæst kan der være problemer med film på facebook, da de kan være lagt ind på meget forskellig måde. Nogle kan man direkte højreklikke på og gøre div. ting med, mens andre ingen muligheder giver ved højreklik.
Så prøv om ikke du kan lægge et brugbart link ind.
Nogle film kan downloades via denne hjemmeside
https://www.fdown.net/
Man finder filmen på facebook og klikker på den, så man får det unikke link, og det kopierere man så og indsætter på nævnte hjemmeside, hvorefter den downloades og man har filmen i råt format lige til google fotos.
Men desværre gælder det ikke for alle film, idet nogen er lagt ind som private eller med andre restriktioner, så man ikke lige kan downloade dem.
Så må jeg igen henvise til evt. at bruge en screen recorder eller caste via Chrome, som jeg har beskrevet.
Du har ikke kommenteret på disse forslag, så er de udelukket og hvorfor?
Avatar billede hkprofil Forsker
18. februar 2023 - 10:30 #5
Jeg har ikke været så hurtig - pga sygdom :-(
Det ligger ikke på nogen hjemmeside, jeg har kopieret det fra en mail, over i et word-dokument.
Det kan godt være, at det ikke er nødvendigt at bruge Google foto, men nu er jeg lige gåeet i gang med at overflytte de filer jeg gerne vil se i CromeCast til Google Foto, som jeg fik anbefalet tidl.
Jeg prøver at vedlægge et andet link, som jeg har kopieret fra mail til word-dokument.
Reklamevideoen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=BrLULyiCUGk
Avatar billede hkprofil Forsker
18. februar 2023 - 12:50 #6
Hvor skal fotos være arkiveret, hvis man skal gøre det du anbefaler via browseren Crome?
Avatar billede kurtba Ekspert
18. februar 2023 - 15:01 #7
Det link du lagde ind nu, er så ikke i facebook, så det link jeg lagde til en download side duer ikke i det her tilfælde, idet det kun er fra facebook, at den kan downloade.
Det er problemet med film på nettet, alt efter hvor de ligger er de implementeret på forskellige måder, og derfor kan det være nødvendigt med forskellige programmer for at downloade filmene.
Den du linkede til, kan du downloade, hvis du henter og installerer et gratis program herfra
https://vidconvert.io/lp_3/en/?cam=9733a3da-7e96-4041-8fc0-cbcc801ce8d9&lid=7c2480ee-81ef-4077-a82a-0d15f52a559a&tsid=dfa28146-a129-4b15-a04c-fdc7cd811c5a&utm_source=dfa28146-a129-4b15-a04c-fdc7cd811c5a&utm_campaign=9733a3da-7e96-4041-8fc0-cbcc801ce8d9&utm_medium=&utm_content=1349102465608961&utm_term=84319304085319&ref=www.bing.com&pr=&sid=kwd-84319967246968%3Aloc-53&ecid=436063123&aid=84319304085319&reg=&dev=&cep=G3aAJzENh-IurDmgR8uBhoOWRo7eHk8x__8qJKbtqbtK3NyQm-ECcucpuiXYXt44rDWst1KKL-2QUSScO08uPP0rVpeEOVkW00w6GuNUe-7T4fEjfT7U6vWlQFz9K1G8PCPG8yzcgn1T1GLuO_RFQ2InMOOn8_SteHu3NTA9j-QRKfq7HF30ubjqIBZyaPIhtAwNm-Q9mrcA0iFIDhWUOQcO2qPZ77BUGJ70Yeujsk1dHecbc_W9C3B-lWD0PZ6lxk_rhsKOT5sfdf32PGJ7-WLBqnRCvPWJgD_KwQx7a3bh5m2o3nZXqDT7RbbrDrBv3ccj2BZOIzkRkESeJTASDEm-VtlvRskYhJj7bFTvfOo2FqdZ2q0g77Ren5RIgw3fB6P7l-hKsZPdRV64JwTuraL0e3GI2Vqvhx8VXTdVHkYd5z1Z3y8LZrwnlPRx5wml3ZLqtOyZIssSOpzTmccA_jOyiMCJPoJ97bYn4ueC1orFMO5TlBgr9yeJ0KWmcFIOjZgFNEEPxiRUPWzbm-3R7O8Avj-R1Bhh0oMoMqI2MluDs449nr_vGEITaETPOLaZsoBbu7hhCDf7zH-4gjQif-k-Lz9zYV_pz1j_7eyemaw&lptoken=16c87633723a98e5234e&msclkid=cddeae72e2c81ca7780ecd823661301e&o=-ms&keyword=free+downloader+video&acc=F149VCY2&CampaignId=436063123&AdGroupId=1349102465608961&AdId=84319304085319&TargetId=kwd-84319967246968%3Aloc-53

Da der ikke er en entydig løsning, hvis film skal hentes forskellige steder fra, kunne min løsning med chrome være den bedste. Det kræver blot, at man har en internetforbindelse, når man skal vise det og sende til chromecast.
Hvis du følger min vejledning om at bruge chrome, så betyder "cast skærm", at man vil se hele indholdet af skærmbilledet, hvorfra man vil sende til chromecast.
Når du så vælger næste punkt, som er at finde din chromecast på den liste, som du vil kunne se, når du er i den menu, Din chromecast hedder det, som du har navngivet den som, og det kan blot være chromecast men også noget andet. Men du vil lige under navnet se, at der står "tilgængelig". Det vil sige, at den er på samme netværk, som den enhed du vil afspille fra, og når du trykker der, vil den lave forbindelse til din chromecast, og få øjeblikke efter vil du på dit tv kunne se det skærmbillede du har på din enhed.
Herefter er det ligegyldigt, hvor det du vil vise ligger henne, idet alt hvad du laver på din enhed, vil også kunne ses på dit tv.
Så når du åbner dit worddokument, og aktiverer linket til filmen, så vil du på tv se nøjagtig det samme.
Så alt hvad du herefter gør på din enhed - uanset hvad - vil nu kunne ses på dit tv (eller hvad du nu har tilsluttet din chromecast til).

Sluttelig - hvis ikke det er alt for mange film/link du har, og du stadig godt kunne tænke dig at få fat i råfilmene, så må du gerne sende en personlig besked til mig med link til filmene, så vil jeg gerne se, om jeg kan downloade dem allesammen (jeg har adgang til programmer, som kan hente film de fleste steder), hvorefter jeg kan sende dem til dig, så du kan få dem ind i google fotos.
Avatar billede hkprofil Forsker
18. februar 2023 - 16:20 #8
Hej igen
Du er meget grundig, med udførlig beskrivelse og jeg vil gennemgå det hele i morgen, når jeg ikke har gæster. Derefter vender jeg tilbage til dig. På forhånd tak 👏🙋‍♀️
Avatar billede kurtba Ekspert
18. februar 2023 - 21:40 #9
Forklaringer kan nogen gange virke besværlige, så jeg har lige lavet en lille video og uploadet den på youtube, hvor du kan se, hvorledes du forbinder din enhed til din chromecast, således at alt du laver på din enhed kan ses på den skærm, som din chromecast sidder på.
Du skal åbne browseren Chrome. Hvis ikke du har den, så installer den - den er gratis.
https://youtu.be/e-rmSBn4uXw
Avatar billede hkprofil Forsker
19. februar 2023 - 15:02 #10
Jeg benytter min iPhone når jeg skal på Chromecast på TV, derfor har jeg ikke de 3 ....
Avatar billede hkprofil Forsker
19. februar 2023 - 15:33 #11
Hej igen "kurtba"
Med min datters hjælp, har jeg nu downloaded "Screen Recorder Program" og har optaget et par links, og det virkede. Jeg har derefter uploaded video'erne til Google foto, og kan derfor se dem på TV via ChromeCast.
Jeg takker mange gange for din hjælp.
Avatar billede hkprofil Forsker
19. februar 2023 - 15:42 #12
Hej igen
Vi har lige erfaret, at man kun kan optage få antal klip. Kan du evt. anbefale et Screen Recorder Program der ikke koster noget?
Avatar billede kurtba Ekspert
19. februar 2023 - 17:33 #13
Hvis det er til windows computer kan I prøve Free Cam
https://www.freescreenrecording.com/
Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg bruger et købeprogram.
Men det ser fornuftigt ud i anmeldelser.
Ellers prøv at se denne youtubevideo med 5 forslag og også lidt om, hvorledes de virker.
https://www.youtube.com/watch?v=nCNri04lHaI
Kevin Stratvert som har lavet videoen, kender jeg fra andre sammenhæng som en særdeles kompetent person inden for it-verdenen, og som lægger en masse gode gratis tips ud om alt muligt.
Avatar billede hkprofil Forsker
20. februar 2023 - 15:11 #14
Min datter kommer og assisterer mig i weekenden, så jeg ser frem til at forsøge med de anbefalede programmer - :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
26. februar 2023 - 17:09 #15
Hej igen Kurtba
Vi har prøvet alle programmerne igennem og desværre kunne ingen af dem bruges. Enten var det en anden version jeg havde på min PC, eller man kun kunne uploade 2 klip derefter betaling, eller kun få MG, eller ingen lyd på osv  :-O
Jeg ville gå i gang med den noget besværlige løsning, at starte klip på PC og filme skærmen med mit kamera. Så kom mit barnebarn på banen, og han kunne fortælle, at der er en funktion på min iPhone "skærmoptagelse" 👍 og det er en genial løsning.
Så det blev løsningen. Ellers mange tak for din indsats/forslag.
mvh