16. februar 2023 - 14:28 Der er 3 kommentarer

Hjælp til beregning af morarenter med forskellige rentesatser

Jeg har 144 posteringer med beløb, som jeg skal have beregnet morarenter af - nogle der har et godt bud på hvordan jeg gør det. Det er i en periode fra 1/8-2010 til 31/7-2022.
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/forbrugerleksikon/morarenten/ på dette link kan man se de forskellige renter i perioden :-)
På forhånd tak!
Avatar billede acore Ekspert
16. februar 2023 - 16:59 #1
Dybest set vil du gerne have en funktion, der giver dig dig morarenten, når du giver den beløbet, startdatoen og den tabel med morarenter, du henviser til? Altså i stil med

=MORARENTE(A1; B1; Rentetabel!A1:B40)

hvor A1 er beløbet; B1 er startdatoen og Rentetabel!A1:B40 er datoerne og rentesatserne i dit link.

Det kan laves i VBA. Er det en løsning, der kan bruges?

Alternativt kan det laves uden VBA, men så kræver det nok flere celler per beregning.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. februar 2023 - 08:06 #2
Kan du ikke uploade i det mindste et enkelt fuldt eksempel (med eventuelle indbetalinger undervejs), hvor du manuelt viser, hvordan du vil beregne det ønskede. Skal renter beregnes på 360 dages basis?

I øvrigt - kan du ikke bruge det her:

https://www.ingmar.dk/bruger/ommorarente.aspx
Avatar billede acore Ekspert
17. februar 2023 - 08:52 #3
#2:
Meget relevant link. Måske kan det bruges, men det er også overskueligt at lave funktion.

Spørgsmål til ingeborg78 - baseret på info fra linket i #2:
- Skal der ikke regnes med renters rente?
- Skal ethvert år betragtes som 12 måneder a 30 dage?