17. februar 2023 - 12:54 Der er 4 kommentarer

Excel udfordring med en afregningsmodel overfor kunder

Hej

Jeg har et felt til en bruttopris på nogle salgsvarer, det kan være imellem 50,- til 50000,-.
Jeg har brug for en måde at udregne en pris til min kunde. F.eks. hvis bruttoprisen er imellem 0-100,- skal der lægges 100% til kundens pris,
Er bruttoprisen imellem 101-500,- skal der lægges 50% til kundens pris osv. Hvis brutto prisen er over 10000,- så skal det aftales med nærmeste chef hvor meget der skal lægges til prisen.

Kan det laves på en eller anden måde i Excel?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. februar 2023 - 13:57 #1
lav en tabel med pris og tillæg - det er klart hurtigst også at rette/vedligeholde i.
fx
100    100
500  50
1000  25
10000  aftales
så slår formel (opslag...) op i tabel, og finder første hvor pris er større end bruttopris, tager tillæg, og lægger til.
Inden opslag, så testes på sidste post - er prisen større, så vises en 'spørg chef' tekst i stedet, og eller så opslag-formel.
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2023 - 14:16 #2
En lidt "tyndbenet" forklaring. Hvis du blot skal udregne som skitseret, kan du gøre det med HVIS formler.
Men der er vel mere i det, end blot at sænke prisen efter en bruttopris. Skal man bevare samme fortjeneste, o.s.v.
17. februar 2023 - 14:28 #3
Hvordan vil den formel (opslag) så skulle se ud?
17. februar 2023 - 14:51 #4
Okay, lad mig prøve at forklarer det på en anden måde så.

Vi har et excel ark, som bruges af flere til at lave en opgørelse til kunden, på en skade eller reparation.

Kunden skal "kun" kunne se hans priser på de reservedele der bliver indtastet af værkføreren, så når værkføreren indtaster bruttoprisen i L23 skal Excel returner prisen i H23 jf. den afregningsmodel vi har. og så de næste bruttopriser i L24. L25 L26 osv.

f.eks.
Værkføreren indtaster 580 i L23 så skal excel returner 580+30% af bruttoprisen.

Håber det giver lidt mere mening.