17. februar 2023 - 16:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering med klokkeslæt fra og med og indtil

Har et lidt komplekst problem med betinget formatering.
.... kan godt være at arket ser lidt lidt uoverskueligt ud, men mit ønsker er kun at få løst den beskrevne udfordring.

I et ark med indtastninger virker alle indtastninger med klokkeslæt på formen
tt:mm:ss når der via betinget formatering i arket "Flow SPRINT 1min interval " automatisk farves de ønskede klokkeslæt.----dog ikke når der bruges indtastninger med 16:40:00

Det er kun hele minuttal der farves.

I betinget formatering farves der celler ud fra indtastninger
med første klokkeslæt  som fra og med og sidste klokkeslæt indtil til.
(altså første tal i indtastning er inklusiv og andet tal i indtastning er ekskl.)

f.eks

Briefing    16:36:00    16:37:59
altså cellen med 16:36:00  og 16:37:00  farves. Andre celler farves ikke.

Hvis du derimod  har
Briefing    16:36:00    16:40:00 farves cellen med 16:40:00

Overalt i arket er der samme problem med indtastninger med 16:40....
Alt andet virker,

Ved ikke om det giver mening, men er der hjælp at hente her?
Jeg har lagt arket til download og håber, at det kan give mening ved at afprøve det.

www.sysform.dk/images/2016/Udvikling skema til race flow sprint ver3 test 1 minut flow.xlsx
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2023 - 17:14 #2
Hvis jeg umiddelbart kigger i dit Ark, og så det du skriver, så giver det ikke rigtig mening.
Du skriver "...Briefing    16:36:00    16:37:59
altså cellen med 16:36:00  og 16:37:00  farves. Andre celler farves ikke.
Hvis du derimod  har
Briefing    16:36:00    16:40:00 farves cellen med 16:40:00

Et sted skal 16:36 farves, og et andet sted ikke. men hvad skal trigge dette? Du skriver 16:40! Men er det triggeren, eller er der andre klokkeslæt?

I dit Ark, er linjerne jo alle farvet, nu. Men ud fra hvad du skriver, så burde det kun være selve I og J kolonnen.
17. februar 2023 - 17:39 #3
Prøv lige at indtaste
16:40:00 i stedet for 16:39:59

Swim    16:00:00    16:39:59

og du vil se at feltet med 16:40:00 farves

Feltet skal jo ikke farves da det er indtil 16:40
.....
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2023 - 18:50 #4
#3 - ?? men feltet er jo farvet, uanset om det er det ene, eller andet klokkeslæt.
Så der da intet som skifter.

Så er det i ark "indtastning", eller i ark "Flow sprint..." at der skal ske betinget formatering. Og hvad skal triggeren være, som jeg spurgte om i #2!
17. februar 2023 - 19:20 #5
Alle indtastninger foretages i indtastningsarket og intet skal gøres i Flow sprint... her kommer farverne frem i de rigtige felter automatisk(der er jo lavet betinget formatering i dette ark) ....... lige bortset hvis man bruger værdier som 16:40 ( som værdi for "First athlete leaves area"
Avatar billede ebea Ekspert
17. februar 2023 - 19:50 #6
#5 - jeg ved ikke om det er 2 forskellig ark der er tale om. Men det du skriver, stemmer ikke helt med det uploadede ark.
Da du stadig ikke har svaret på, hvad triggeren skal være, kan jeg kun foreslå dig, at bruge følgende, under Betinget Formatering:

"Regler for fremhævning af celler", og vælg "Større end", og derinde sætte dit klokkeslæt, som skal styre din formatering.
17. februar 2023 - 20:12 #7
Det er stadigvæk dette regneark som jeg rettede det til længere oppe i tråden

https://www.sysform.dk/images/2016/Udvikling%20skema%20til%20race%20flow%20sprint%20ver3%20test%201%20minut%20flow.xlsx

Bruger også det som du foreskriver i #6
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2023 - 08:16 #8
#7 - Du skriver at du bruger det som jeg foreslog i #6. Men der er ikke et eneste sted i din fil, hvor jeg kan se at du har brugt det.
Du bruger HVIS formler, i alle dine betingede formateringer.
18. februar 2023 - 08:25 #9
Prøver lige at tydeliggøre

Jeg har testet dette:
I indtastningsfeltet J9 skrevet 16:40:00 og i flowdiagrammet farves der i celle BA6 (denne har værdien 16:40) Dette er jo en fejl da der i betinget formatering står at indtastningen i J9 skal være mindre end BA6

Har så testet ved at i indtastningsfeltet J9 at skrive 17:40:00. Flowdiagrammet i celle DI6 med værdien 17:40 farves ikke.

Hvordan hænger det sammen?
BA6 burde jo ikke være farvet ved indtastning 16:40:00
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2023 - 10:25 #10
#9 - Jeg kan ikke med min bedste vilje se, hvordan det du skriver, og så det der rent faktisk står i dit uploadede skema, passer sammen.
Du skriver nu i #9, at "Dette er jo en fejl da der i betinget formatering står at indtastningen i J9 skal være mindre end BA6

Men din betingede formatering skriver sådan her:
=HVIS(M$6>='Indtastning '!$I$9;HVIS(M$6<'Indtastning '!$J$9;HVIS('Indtastning '!$AA$9=4;SAND;FALSK)))

Hvor i den betingede formatering, er BA6 nævnt?

Og så prøv at se hvad du skrev i #5. Der står, at der intet skal foretages i "Flow sprint.." arket, da alt der stemmer!
Og i #9, skriver du det modsatte, at der ikke farves korrekt i "Flow sprint.." arket.
18. februar 2023 - 10:31 #11
MEGET MEGET MYSTISK..... med celle  BA6. har nu testet med at generere værdier i celle BA6 til alt andet end 16:40. Her virker det ok efter formlen med betinget formatering.

Er der noget med tallet 16:40:00 altså timetallet 16 og kun 16?

Det virker fuldkomment skørt, når alle andre timetal tilsyneladende virker
18. februar 2023 - 10:44 #12
til spm

BA6 er omfattet af reglen
=HVIS(M$6>='Indtastning '!$I$9;HVIS(M$6<'Indtastning '!$J$9;HVIS('Indtastning '!$AA$9=4;SAND;FALSK))).....for området =$M$6:$KZ$6

Området står efter formlen i betinget formatering

.... og ja, jeg burde have i de indledende kommentarer have skrevet at systemet ønsker efter hensigten med at flowdiagrammerne automatisk dannes
....men burde også have skrevet med undtagelse ved dannelse af 16:40
18. februar 2023 - 10:47 #13
rettelse ønsker =virker
.... og ja, jeg burde have i de indledende kommentarer have skrevet at systemet virker efter hensigten med at flowdiagrammerne automatisk dannes
....men burde også have skrevet med undtagelse ved dannelse af 16:40
18. februar 2023 - 11:12 #14
https://www.sysform.dk/images/2016/Udfordring%20timetal%2016.xlsx

Uploader nu regneark hvor det når det åbnes direkte vil se at celle BA6 er farvet
efter at der i indtastningsarket i
celle I9 står 16:00
celle j9 står 16:40

........... altså en fejl at 16:40 bliver farvet

!!!!!!
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2023 - 18:25 #15
#14 - Nu fik jeg kigget lidt nærmere på dine ark, tal, og formler, i arket "Flow sprint...".

Og det jeg kan se er galt, er at du i arket "indtastning", og oppe i cellen AU1, starter med 00:00, og så der henad, indtil 1 time (60 celler).

Men hvis du starter i AU1, med 00:01, så passer din formatering.
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2023 - 18:27 #16
#14 - Du kan bruge formlen =AU1+1/1440 til at kopiere henad kolonnerne, hvorved du får lagt 1 minut til, i hver celle.
18. februar 2023 - 20:10 #17
Jubiii har nu fulgt dine gode råd. Sådan som jeg oplever det, virker det bare fuldt ud mere end tilfredsstillende.
Går nu ind og låser diagramarkene således, at brugere fremover alene får adgang til indtastningsarkene, Flow diagrammer må/skal brugere ikke røre udover selvfølgelig print.
Brugerne skal kun tænke i "rå" data og kan således let få noget meningsfuldt og brugbart ud af det til planlægning af stævner.

Fantastisk hjælp "ebea". Så værdifuldt.  Tusinde tak for det og undskyld, at jeg ikke er særlig god til at præcisere hvor hurdlen ligger.
Tak for din tålmodighed og vedholdenhed.
Avatar billede ebea Ekspert
18. februar 2023 - 20:52 #18
#17 - Du er velkommen.

Jeg kan se, at du har forsøgt at få det til at ligne et Gantt Chart.
Men den store fordel, ved et rigtigt Gantt Chart, er at du oppe i toppen, hvor du har dine lange formler løbende, har en enkelt styring på hele forløbet, enten det er Minutter, timer, dage eller måneder og år.

Og ved hjælp af betinget formatering som du bruger nu, kan du får vist den grafiske kontrol af forløbet, ganske overskueligt.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2023 - 09:21 #19
Jeg har lavet et simpelt eks. på et Gantt Chart, med en oversigt over dine data. Så kan du se, hvordan det er opbygget.
Det kan sagtens udbygges, med tilføjelse af Ark, hvor der tilføjes de enkelte deltagere, samt deres tider, etc., så det hele bliver linket sammen.

https://www.dropbox.com/scl/fi/kmoql8u7sb4jp471hbb0d/gantt-chart-timer.xlsm?dl=0&rlkey=dhmca8wltsrns4u3w1z0tv5el