Avatar billede nemlig Professor
17. februar 2023 - 16:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Usort() - deprecated

Hejsa.
Jeg har en lille udfordring i PHP 8.2, hvor jeg får denne fejl:
PHP Deprecated:  usort(): Returning bool from comparison function is deprecated, return an integer less than, equal to, or greater than zero in /var/www/udlejning/index.php on line 422
og fejlen forstår jeg ikke.

Jeg har bygget et array med en række poster, og sorterer det i datoorden. Datoerne er gemt i formatet "YYYY-MM-DD 00:00:00"

Array bygger jeg op således:
$my_data2[] = array(
    'id'                 => $row['id'],
    'startdato'         => $row['startdato'],
    'slutdato'            => $row['slutdato']);

Jeg sorterer således:
usort($my_data2, function ($a, $b) {return $a['startdato'] > $b['startdato'];});
og det er denne linje, som giver fejlen.

Nogen forslag til løsning?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2023 - 17:05 #1
Prøv:

usort($my_data2, function ($a, $b) { return strcmp($a['startdato'] ,$b['startdato']); });
Avatar billede nemlig Professor
17. februar 2023 - 17:28 #2
Sådan Arne - tusinde tak. Det spiller korrekt og ingen fejl længere. :):)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2023 - 17:40 #3
Fejl:

Returning bool from comparison function is deprecated, return an integer less than, equal to, or greater than zero

https://www.php.net/manual/en/function.strcmp.php dokumentation:

Returns -1 if string1 is less than string2; 1 if string1 is greater than string2, and 0 if they are equal.

De passer sammen.