Avatar billede Jesper O. Juniormester
17. februar 2023 - 19:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kan være DSN server ikke er disponibel

Hej,
(dette er en forlængelse af en gammel tråd som udviklede sig)

Windows fejlfinding siger: det kan være DSN server ikke er disponibel.

Men når en anden lap-top kan komme trådløs på nettet via dlink router, så er DSN server vel disponibel? (i hvert fald for den lap-top)

Udover den ene lap-top kan vores mobiltelefoner og tv-boks kan heller ikke få trådløs forbindelse herhjemme (ellers fungeret upåklageligt i mange år).

Håber en af jer kan gennemskue hvad den fejlmeddelse betyder. Tak.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2023 - 20:47 #1
Avatar billede Jesper O. Juniormester
17. februar 2023 - 21:41 #2
Tak for  input.

Inden jeg kaster mig ud i at ændre hele opsætningen, vil jeg gerne lige høre om der er andre der har gode erfaringer med at skifte til: Google Public DNS og forlade sin nuværende DSN udbyder,

Google Public DNS er en gratis, global Domain Name System (DNS) opløsningstjeneste, som du kan bruge som et alternativ til din nuværende DNS-udbyder.

Er der andre der har forslag til hvordan hvad jeg kan gøre for at få min nuværende opsætning til af fungere med min nuværende DSN udbyder.
Avatar billede milter Ekspert
17. februar 2023 - 22:01 #3
At skifte DNS-server på computeren er ikke farligt eller besværligt. Hvis ikke det giver nogen ændring, kan man altid gå tilbage til den tidligere. Jeg har selv med held skiftet DNS-server et par gange, og min svoger benyttede tricket for at kunne få forbindelse til sin islandske bank for et par år siden.

Men husk, der er ikke nogen garanti for, at det er der, dit problem ligger. Her er et par andre forslag:

https://kinsta.com/dk/videnbase/dns-server-svarer-ikke/
Avatar billede Jesper O. Juniormester
18. februar 2023 - 01:12 #4
Nu har den gamle lap-top også trådløs internet adgang igen.

Pkt. 10 i det link du sendte: skift af DSN server - var det der skulle til.

Fra hvilken server jeg nu henter min data fra, ved jeg ikke. Men jeg har trådløs internet adgang. (adgang via ethernetkabel fra routeren til pc - synes jeg dog ikke rigtig virker)

Nu kører min gamle lap-top på Google Public DNS server, men min nye lap-top kører på formentlig noget fra Yousee. Jeg forstår ikke helt hvordan routeren kan håndtere at skulle arbejde sammen med to forskellige servere? Men det fungerer.

MEN vores mobil telefoner og tv-boks fungerer stadig ikke via trådløs. Mobil telefonerne kan forbinde til det trådløse netværk, men beskeden er: ingen internet forbindelse.

Hvis nogen har et bud på hvordan jeg løser den knude - hører jeg gerne.