Avatar billede Emma Seniormester
22. februar 2023 - 15:51 Der er 7 kommentarer

Emhætte på 1 sal

Hej
Jeg skal lave køkken på 1 sal og her vil jeg gerne have en emhætte.
Jeg har 2 udfordringer den skal sidde på en skråvæg og der er ringe loftshøjde.
Loftshøjden bagtil er kun 125 cm, mens den fortil er 180 cm.
Da jeg ikke kan sende en tegning så denne beskrivelse fortil ser den ca. sådan ud: Kogepladerne sidder i højden på 93 cm, hullet mellem kogeplader og emhætte på 55 cm, motoren og kulfilteret skal sidde mellem emhætte bund og loft ca 30 cm i højde.
Jeg forventer at købe 2 stk komplette motorer fra Fiyo til 469 kr./stk. samt 2 stk. kulfilter.  I første omgang anvendes recikulation senere måske udsugning gennem taget.
Jeg køber ligeledes et pernel til omskiftning af hastigheden. Der bliver selvfølgelig også sat lys op.
Håber der er nogen der enten vil komme med gode råd eller på anden måde vil hjælpe mig til at finde den bedste løsning.
Jeg er nød til selv at bygge min emhætte, da der ikke findes en type der kan sidde i mit køkken.
Med venlig hilsen
Emma
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2023 - 17:29 #1
Der findes emhætte der sidder i selve kogepladen på midten og sender luften ud ved soklen.
Avatar billede Emma Seniormester
22. februar 2023 - 17:56 #2
Tak for dit svar men det kan ikke lade sig gøre her, da jeg så sender den ind i skunken og hvis jeg vælger det skal den alligevel efter 2 meter gennem ståltaget.
Avatar billede Emma Seniormester
22. februar 2023 - 18:00 #3
Der skal forøvrigt også lave køkken i stueetagen og da bliver det den løsning med emhætte og kofur i et.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2023 - 19:39 #4
Disse kogeplader kan enten sende til det fri eller id i rum igen med kulfilter i. Så sendes luften under skab til kogeplade og ud i rummet igen. Jeg har selv skåret ud til sådan en konstruktion. Jeg vil dog altid anbefale aftræk til det fri.
Avatar billede Emma Seniormester
22. februar 2023 - 21:03 #5
Jeg har allerede købt kogepladerne og jeg har afsat 2000 kr til en emhætte. Jeg har ikke tænkt mig at bruge 10000 på en kogeplade med emhætte da det i praktisk kun er et tekøkken med lidt ekstra faciliteter som multiovn og kogeplader og bordopvaskemaskine. Men tak for rådene.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2023 - 10:15 #6
Jeg har ca samme opsætning i køkken, og har kun brugt emhætte til lys over komfuret. Alm rengøring og udluftning efter madlavning er nok (ok, jeg laver ikke friture-mad, som sviner med fedtstoffer)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. februar 2023 - 01:33 #7
Hvis det bare er en emhætte med kulfilter og uden aftræk til det fri, og der ikke skal laves ret meget mad i køkkenet. Så overvej at åbne vinduet i stedet for.