Avatar billede Valmin Praktikant
22. februar 2023 - 19:31 Der er 14 kommentarer

samme internet med stik i to huse - kan man have en router i hvert hus

Hej,

Jeg har et sommerhus med to huse, hvor der er et internetstik i hvert hus men på samme internetforbindelse. Er det muligt at tilslutte en router i hvert hus ved at tilslutte den til internetstikket, så er der to separate netværk på samme internetforbindelse?
Mvh
Valmin
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2023 - 21:02 #1
Ud fra hvad du skriver så ja
Avatar billede puren Ekspert
23. februar 2023 - 00:35 #2
ja men hvorfor en router i vært hus??? jeg mener jeg havde taget denne https://www.proshop.dk/Router-firewall/MikroTik-hAP-ac-Traadloes-router-Wi-Fi-5/2889964 og så lavet et wifi til hus1 og hus2 på den med hvær sin kode og fornuftige regler i firewallen og job done

det var nu også kun et forslag med deres AC3 model alle mikrotiks router kan det nummer intet magisk i det og så er de fornufige billige i strøm og det er kun asus, d-link, tp-link, linksys og listen fortsætter der mener at nærmest ren magic at en router kan det
Avatar billede INK Ekspert
23. februar 2023 - 12:57 #3
Undrer mig over installationen. Internetforbindelse skal almindeligvis gennem en form for modem. Et modem kan efter min opfattelse kun give ét output, der så skal gennem en router for at blive fordelt kablet eller trådløst til brugernes enheder. Sidder der både et modem og en router inden opsplitningen til de 2 huse? Foreslår du graver lidt mere i dette, inden du investerer i yderligere udstyr 😀​
Avatar billede puren Ekspert
23. februar 2023 - 13:12 #4
#3 han vil have det splittet i 2 netværk så de ikke kan snakke med hinanden
Avatar billede INK Ekspert
23. februar 2023 - 19:28 #5
#4 Tak, det har jeg forstået. Jeg stiller blot spørgsmål til, om der på en betalt internet forbindelse kan være to uafhængige adgange. Det lyder ulogisk. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Avatar billede puren Ekspert
23. februar 2023 - 19:49 #6
#5 to uafhængige adgange ?? må du lige forklare lidt nærmere hvad du mener med det??
Avatar billede leif Seniormester
23. februar 2023 - 19:53 #7
Man kan sagtens på 1 internet forbindelse have flere netværk enten sikret og delt med vlan eller med flere routere bag en router :-)

Det hele er anpå om man ved hvad man laver så kan det sagtens lade sig gøre med 1 internet forbindelse.
Avatar billede INK Ekspert
23. februar 2023 - 20:13 #8
#6 Spørgeren skriver der på samme internetadgang er 2 stik i to huse. Mit spørgsmål er ret simpelt. Hvordan styres fordelingen fra internet tilslutningen til de to stik? Når dette er besvaret kan der sikkert anvises en løsning og hvordan.
Avatar billede Valmin Praktikant
26. marts 2023 - 19:45 #9
Hej,
Mange tak for de mange input.

Som nævnt er der én internetforbindelse, der først går ind i det ene hus og herfra er kablet til de næste hus. Der er ikke nogen router inden de to stik, som begge er alm. netværksstik, hvor der så pt. er koblet en router, som går på skift i de to huse. Når tilkoblet i det ene hus, anvender jeg en wifi forstærker i det andet hus. Men jeg vil gerne have et bedre og mere stabilt signal i begge huse. Derfor spørgsmålet. Jeg har i forvejen en ekstra router liggende, som jeg ikke bruger.
Vh
Valmin
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2023 - 10:39 #10
Prøver lige igen at forstå problematikken. Må netværket i de 2 huse kunne tale sammen? eller skal de være separate? Hvis du er tilfreds med et stort fælles netværk, så kan du anvende kablet mellem de to huse, men det skal frakobles internettet og tilsluttes routeren i hus 1. Fra denne router anvender du så kablet til hus 2. I hus 2 kan du anvende din router 2 som AP, idet DHCP serveren slås fra (bridge mode). Men måske har jeg misforstået hele idéen 😀​😀​😂​
Avatar billede Valmin Praktikant
30. marts 2023 - 10:18 #11
Hej,

tak for svar. Det skal være to separate netværk.

Vh
Valmin
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2023 - 13:37 #12
min løsning er stadig i post 2
Avatar billede INK Ekspert
30. marts 2023 - 13:47 #13
#12 Er interesseret i din løsning med 2 forskellige netværk fra 1 router.
Vil du forklare i detaljer hvordan du opsplitter, så de 2 netværk ikke har forbindelse?
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2023 - 14:23 #14
#13 det er ikke så svært mange guides til ude på nettet men en super hurtig en her
MT = mikrotik

I MT router kan man du oprette virtualle wifi (MT skriver i deres manual at de kan lave op til 127 APs (efter de 30 men man begynde at miste ydeevne))

lav koder til wife kode til hus 1 og 2
så lav hus1 som default
hus 2 som viruelt

lav ip adresser og ip pools til dem

lav DHCP-server

route nettet

lav firewall regler så man blocker data fra hus 1 til hus og omvendt

jeg har lavet til virtuelt til alle mine IoT enhender smart-tv'er, varmestyring, vaskemasine, og andet der gerne til på nettet