Avatar billede JayTee Juniormester
23. februar 2023 - 18:01 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Finde manglende udfyldelse ud fra dato

Jeg er ny, som i ny, så derfor er dette måske for nemt:-)
Jeg har en database med en "enhed" der hvert år tildeles et eftersyn til næste år.
Der er en tabel (Enheder) der angiver hvilke enheder der er tale om der skal efterses, og de tastes så via opslag i en anden tabel (Eftersyn) hvor der kommer dato på.
Hvordan laver jeg en søgning der viser hvilke enheder der endnu ikke har fået tildelt et eftersyn næste år?
Håber det giver mening?
Avatar billede Keld Broe Seniormester
23. februar 2023 - 20:11 #1
Åbn forespørgselsdesigneren ved at vælge "Create" og derefter "Query Design" fra båndet.

Tilføj tabellen "Enheder" og tabellen "Eftersyn" til forespørgslen ved at dobbeltklikke på dem i vinduet "Show Table".

Opret en inner join mellem tabellerne ved at trække forbindelseslinjen mellem det fælles felt (fx "Enhedsnummer") i begge tabeller til forespørgselsdesigneren.

Tilføj feltene "Enhedsnummer" og "Dato for eftersyn" fra tabellen "Eftersyn" til forespørgslen.

Opret en kriterielinje i "Dato for eftersyn"-feltet ved at skrive >=DateSerial(Year(Date())+1,1,1) i linjen.

Tilføj gruppe ved at højreklikke på feltet "Enhedsnummer" og vælge "Group By".
Ændre "Total"-rækken for "Enhedsnummer" til "Count" for at tælle antallet af eftersyn for hver enhed.

Kør forespørgslen ved at klikke på "Run" i båndet.

Resultaterne viser antallet af eftersyn for hver enhed næste år. Hvis en enhed ikke vises i resultatet, betyder det, at den endnu ikke har fået tildelt et eftersyn næste år.
Avatar billede martens Guru
24. februar 2023 - 06:28 #2
Du kan "forbedre" svaret #1 ved at forespørge hvilke enheder, der IKKE har en relateret dato større end den sidste dag i indeværende år a'la Not like >#31-12-2023#
Avatar billede JayTee Juniormester
24. februar 2023 - 14:56 #3
@Keld Broe: Takker for løsning. Denne løsning har jeg også med andre søgninger kunnet ramme. Men mit problem er at jeg ønsker det omvendte resultat. Jeg ønsker er resultat med enheder der endnu ikke er tildelt et eftersyn næste år.

@martens : Takker for løsning. Jeg er med på hensigten, men ikke med på "forbedringen"? Jeg forstår ikke helt? Desuden hvis jeg kører den alene, får jeg underligt nok alle resultater . Uanset indtastet dato. Og til sidst skal den fungere hvert år, så at sætte et årstal på vil ikke give mening. Og jeg ønsker er resultat med enheder der endnu ikke er tildelt et eftersyn næste år.
Avatar billede martens Guru
24. februar 2023 - 17:11 #4
Jeg kan helt sikkert hjælpe dig på ret kurs med dine forespørgsler...
Jeg mangler blot lidt eksempel-data og struktur.
Hvis du kan uploade en eksempeldatabase, strippet for vitale data, så vil jeg gerne komme med et bud.
Avatar billede JayTee Juniormester
24. februar 2023 - 18:57 #5
@martens: Det lyder dejligt. Der er nemlig lidt en anden problematik også (omhandler mulighed for at påføre håndværkere, og søge dem ud igen; men det ser du sikkert :-)  )
Men hvor og hvordan uploader jeg ?
Avatar billede martens Guru
24. februar 2023 - 21:45 #6
JayTee du kan uploade her :

https://1drv.ms/f/s!Aog7vvlTrHB6l5s_Ijk4XpNQpzUE8g

( Mit OneDrive )
Avatar billede JayTee Juniormester
24. februar 2023 - 23:05 #7
@martens - done .. og på forhånd tak
Avatar billede martens Guru
25. februar 2023 - 22:42 #8
Prøv at oprette en ny forespørgsel i SQL-visning og indsæt nedenstående :

SELECT Eftersyn.Enhed, Eftersyn.Eftersynsdato
FROM Eftersyn
WHERE (((Eftersyn.Eftersynsdato) Not Between #12/31/2023# And #1/1/2025#));

-- kør forespørgslen ... Vupti så dukker de enheder op, der IKKE er sat eftersynsdato på i 2024

Det var da et stykke af vejen ,,.
Avatar billede martens Guru
25. februar 2023 - 22:43 #9
Hvis datoformatet driller kan du benytte dig af dette :

#31-12-2023# And #01-01-2025#
Avatar billede JayTee Juniormester
26. februar 2023 - 10:12 #10
@martens Tak for det. Men det er ikke helt sådant det var tænkt ;-) . Det resultat vi får her er, som jeg analyserer det, blot en fravælgelse af de/den enhed der med et tastet eftersyn i "næste år". Den viser dem der er tastet til eftersyn i år, også selv om en af enhederne er tastet til næste år! I dette tilfælde GGG der står med to eftersyn i -23, og et i -24!
Ønsket er: visning af enheder der ikke er tastet i -24 (næste år). Alle andre år i fortiden er ikke relevant. Det er dog samme tabel. Hvis det hjælper må forudsætningen gerne være at der er afholdt eftersyn "i år", men endnu ikke "næste år"!
Avatar billede JayTee Juniormester
26. februar 2023 - 12:14 #11
Sidste resultat er lig med : Not Between Year(Date()) And Year(Date()+1) ved en alm. kriteriesøgning
Avatar billede JayTee Juniormester
26. februar 2023 - 12:20 #12
---sidste kommentar er ikke rigtig :-)
Avatar billede martens Guru
26. februar 2023 - 13:23 #13
Hvor mange enheder er der samlet set i din database?
Jeg ser at enhed GGG optræder mere end én gang..
Jeg vil foreslå at enhed en Unik værdi (Navn)
En ide til struktur og navngivning vil jeg gerne hjælpe med, så du kan komme i mål med projektet.
Avatar billede JayTee Juniormester
26. februar 2023 - 14:15 #14
Der kommer til at være "en del" enheder i enhedslisten (+100); og de kommer til at være unikke! Det er der allerede en orden for nu... Navngivningen her er ikke rammende.
Gentagelsen af GGG i enhedslisten var en fejl! Men efter rettelsen til A B C D E F er der samme resultat; bortset fra GGG kunne forvirre!
Men er der "struktur"-ændringer i selve databasen der bør ændres hører jeg gerne om det.
Dog er mit "major-problem" udsøgnig af enheder der endnu ikke har fået tildelt et eftersyn i "næste år".
Næste problemstilling har jeg ikke fortalt om endnu :-)
Jeg værdsætter din hjælp.
Avatar billede martens Guru
26. februar 2023 - 14:46 #15
Jeg skal nok snarest vende tilbage med mit bud på, hvorledes databasens tabeller/struktur bør se ud.
Det med at ENHED ikke var/er unik, drillede mig i min udsøgning.
Men ved at sikre at ENHED er unik, gør det hele meget lettere ( og korrekt ).
Så er det blot at få det testet, så reger vi den derfra.

mvh nartens
Avatar billede martens Guru
26. februar 2023 - 14:47 #16
* haha ! -  det var : mvh Martens
Avatar billede martens Guru
28. februar 2023 - 13:37 #17
Hej JayTee

Prøv at kigge på min version af det materiale du uploadede

https://1drv.ms/u/s!Aog7vvlTrHB6l5wgexety3QTQyCQCg?e=JmFwMb
Avatar billede JayTee Juniormester
01. marts 2023 - 20:29 #18
@martens
Mange tak... jeg kan se jeg kan/skal gøre nogle overvejelser generelt! Tak!
Jeg mangler dog stadig den forespørgsel der angiver manglende planlægning for eftersyn ved enheder "næste år". Ikke på dato, men på "næste år" - skal også virke næste år !  Kan du erstatte datoer med YearDate , eller ???
Avatar billede martens Guru
01. marts 2023 - 21:52 #19
Ja det er ikke noget problem med at lave en forespørgsel der udsøger på actualyear + 1

Men jeg håber du kan se ideen med det jeg har strikket sammen indtil videre...
Avatar billede JayTee Juniormester
02. marts 2023 - 00:18 #20
Jeg skal lige have gennemskuet ændringerne 😉 Og så ønsker jeg mig den forespørgsel (+1). Jeg får det ikke til at virke.
Avatar billede martens Guru
02. marts 2023 - 11:12 #21
Husk at fjerne blokering af kode inden opstart af databasen !

se her : https://1drv.ms/u/s!Aog7vvlTrHB6l5xETN7BHhsMUnKZxw?e=LYt7tq
Avatar billede JayTee Juniormester
02. marts 2023 - 23:03 #22
Tak - men det er (var) gjort!
- jeg ønsker stadigvæk den forespørgsel der angiver manglende planlægning for eftersyn ved enheder "næste år". Ikke på dato, men på "næste år" - skal også virke næste år !

Du skriver den er nem at lave, så ... :-) ... det er et stort ønske. Den bliver markeret som løsning derefter!

Jeg kan ikke gennemskue systemet... jeg kan ikke se hvad resultatet i Q "q_intet_planlagt_eftersyn_2024" viser. Det er ikke Enheds-id, eller ???
Hvis det er hvordan tyder man det så, da de numre ikke Enhedernes ID??
Men jeg kan se det virker :-) - og det er fint for mig i første omgang! Tak

Hvordan placerer jeg fra én til fem tenikere på et eftersyn. På en måde så de er synlige på eftersynet, men også så der akn trækkes lister for hvilke eftersyn den enkelte tekniker har - eller skal jeg oprette det som et nyt spørsmål?
Avatar billede JayTee Juniormester
02. marts 2023 - 23:10 #23
... jeg syntes ikke at indtastningen i eftersynslisten er innovativ. Jeg ville jo gerne kunne vælge enhederne ud fra en "drop-down" liste med navn. Det er ikke muligt nu - kun tal !?!? Det er  lidt svært at give køb på ;-)
Avatar billede JayTee Juniormester
03. marts 2023 - 12:23 #24
Hey ... jeg er ved at forstå hele designet og dine metoder!
Glem de sidte to kommentarer!
Og kan godt hva det gør... jeg forvekslede nogle IDnumre i min forståelse!
Ovenstående kommentar omkring indtasning af af eftersyn skal du også se bort fra - den er også forstået nu !!

Så det jeg har tilbage er at alle søgniger omkring eftersyndatoer skal være baseret på "fortid", "denne dato", "dette år" og "næste år" - fremtiden "næste år" skal ekskludere det der er planlagt to år frem (medmindre der laves en særskilt søgning på det!
Jeg give dig en "Din løsning" når du venligst har hjulpet mig med disse muligheder!

--

Dit resultat i "ikke planlgt i 2023" er et resultat af enheder der ALDRIG har fået noget planlagt - var der planlagt i 2024 stod der ikke noget resultat. Men det er faktisk ok - jeg kan godt bruge en søgning på enheder der aldrig er planlagt på!

----

Og som næste ønske har jeg at jeg kunne koble op til fem teknikere op mod de enkelte eftersyn og dernæst både kan trække eftersynet med tildelte teknikere, men også et resultat hvor man kan udsøge hvilke eftersyn der er tildelt den enkelte tekniker.
Det håber jeg også du vil hjælpe med - på forhånd tak!
Avatar billede martens Guru
03. marts 2023 - 13:15 #25
Selvfølgelig vil jeg hjælpe !

Det er jo hele idéen med eksperten.dk

Jeg har jo også fået hjælp af andre, hvilket jeg sætter stor pris på.

Det med at sætte flere teknikere på ét eftersyn er intet problem.

Jeg kigger på sagen og vender tilbage.

God weekend !
Avatar billede martens Guru
04. marts 2023 - 00:08 #26
Avatar billede JayTee Juniormester
04. marts 2023 - 08:54 #27
Hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt: Alle teknikere skal kunne indtræde i alle eftersyn, og på alle pladser! VS står for titel N S og E for placering. Nummer for lokal ID
Avatar billede JayTee Juniormester
05. marts 2023 - 22:23 #28
Hey martens
Der er opstået et behov mere ;-)
Jeg håber det er muligt at gøre følgende: Enheder opdeles med et Ja/Nej som primære eftersyn (hovedparten), og så en række sekundære. De sekundære skal så kunne sættes ind i et eftersyn således at de følger de primære... lidt svært at forklare. Men udsøgning af mangel på eftersyn næste år skal helst være det samme...
Jeg kan sende en strippet db, så du kan se hvad jeg mener (i tabellerne)
Fårk - jeg presser dig . Sig stop når det bliver for meget!
Avatar billede martens Guru
09. marts 2023 - 08:41 #29
Det er som sådan ikke det store problem at kategorisere eftersynene som værende primære/sekundære. ( Det er jo blot en værdi i en ny kolonne i tabellen )
Jeg har været ved at rode lidt med at sætte teknikere på de enkelte eftersyn ( og kun én gang pr. eftersyn )
Desuden står de borgerlige navne på teknikerne på de enkelte eftersyn.
Så der sker der lidt...
Avatar billede JayTee Juniormester
09. marts 2023 - 09:26 #30
Jeg er så taknemmelig!
Avatar billede martens Guru
19. marts 2023 - 01:03 #31
Hej JayTee

Check lige dette :

https://1drv.ms/u/s!Aog7vvlTrHB6l59kA3_9pI62UkOb7A?e=DNUuPD

Processen er  IKKE gået i stå :)

mvh martens
Avatar billede JayTee Juniormester
19. marts 2023 - 10:31 #32
Som jeg forstår det planlægges teknikeren ind i eftersynet på et popup ift. et allerede planlagt eftersyn?
Er det muligt at at få det med i samme indtastning som eftersynet?

Like:
https://1drv.ms/i/s!Apr5LgzB4WL9iewqAiLFsmCZeK9IWw?e=6PlKek
Avatar billede martens Guru
19. marts 2023 - 13:57 #33
Ja det er umiddelbart sådan, at der kommer en popup, når der skal sættes
Avatar billede martens Guru
19. marts 2023 - 14:00 #34
Teknikere på et eftersyn.
Dette skyldes at jeg i denne popup har lavet lidt kode, således at teknikere KUN kan sættes på et eftersyn én gang.
Men denne feature kan selvfølgelig udelades .
Den virker ikke optimalt i fortløbende formularer.

mvh martens