Avatar billede Hvaaas Novice
26. februar 2023 - 17:30 Der er 10 kommentarer

Min computer er varm

Hvad skal jeg købe for at min computer/pc ikke bliver for varm?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. februar 2023 - 17:35 #1
Er den ny?

Er det en bærbar eller stationær?

Fortæl fortæl...
Avatar billede Hvaaas Novice
26. februar 2023 - 17:58 #2
17:20
det er en Lenovo Legion T5i det er en stationær, den er cirka 1 år gammelt. Den har næsten crashet siden jeg fik den.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2023 - 18:15 #3
står den frit (med luft omkring) eller er den pakket ind i et hjørne under bordet?
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2023 - 18:33 #4
Hvad får dig til at tro, din computer bliver for varm? Har du taget nogle målinger, som viser det, og hvordan har du gjort det? Eller er du bare bange for, at den måske bliver for varm, hvis du gør noget forkert?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. februar 2023 - 19:25 #5
Hvis den gentagne gange har crachet siden du fik den, så må der være noget galt med maskinen, hvis den da ikke som det nævnes i #2 "er pakket ind i et hjørne under bordet
For at få et bedre overblik over temperaturen, så download "Speccy".
Dette program kan fortælle meget om computerens aktuelle tilstand.
Programmet er gratis.

https://www.ccleaner.com/da-dk/speccy/download
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. februar 2023 - 20:41 #6
Tjek om blæsere kører som de skal. Enten med software som #5 skriver (speccy) eller fysisk ved at åbne kabinettet.

Din PC kan også have fået et stød under transporten hjem til dig, så blæseren sidder forkert. Det har jeg selv prøvet engang.

Der er mange muligheder.
Det kan også være grafikkortet der sidder skævt i soklen. Så skal det ud af soklen og ned igen.

Jeg synes stadig vi mangler info, så vi kan hjælpe ordentligt.
Avatar billede Hvaaas Novice
26. februar 2023 - 21:18 #7
Den har meget luft omkring og har download speccy den omkring 75 grader varm i cpu og mine graphics er cirka 70 grader. Computeren er meget proppet inden i. Den plejer at kunne køre i en 1 time før den crasher, den kommer også meget hurtigt op på 70 grader. Blæserne køre enlig meget som de skal og hentede den selv så der burde ikke være kommet nogen skade på den måde. Skriv hvis i vil vide noget.
Avatar billede Slawomir Seniormester
26. februar 2023 - 21:21 #8
1. hold den fri for støv, giv den gerne en tur med kompressoren hvid dette er muligt.
2. sørge for at dine blæser er rene og pæne og at de virker korrekt, (ikke giver for meget støj)
3. afmontere evt en side på den så der kan komme mere luft ind
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. februar 2023 - 22:59 #9
70-75 grader burde ikke få den til at crashe, så jeg tror ikke problemet er varme.

Måske er problemet en opdatering af Windows som har gjort mere skade end gavn. Det er efterhånden ofte den største årsag til seriøse problemer med PC'ere i øjeblikket.

Hvis det er tilfældet så skal Windows geninstalleres.

Prøv først at starte den op i fejlsikret tilstand og se om den crasher, eller lav en usb med et andet styresystem f.eks. linux og se om det også får PC'en til at crashe.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
26. februar 2023 - 23:14 #10
Trækker lige i land mht de 75 grader. Det er højt hvis du ikke spiller eller lign.
Er dog lidt usikker på om det kan få din PC til at crashe.