Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 15:00 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Tænk!!! før du skifter til Windows 11

Ikke alene skal man bøvle med, at Microsoft har lavet om på flere ting, som ikke har nogen praktisk værdi. Værre er det, at man ikke længere kan oprette en lokal konto. Og værre endnu, man kan ikke åbne Windows uden logon.
Enten skal man bruge pinkode eller password, ellers kommer man slet ikke ind.
Og når man så booter, Kan man ikke gå ud og tage en kop "kaffe", man skal være der, for at trykke på en skærm, ellers lukker det hele ned igen. Jeg har, som almindelig bruger, ikke oplevet nogen form for forbedring, i forhold til Windows 10. Tværtimod. 😒😒😒
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2023 - 15:51 #1
Indstillinger / Konti
Pin - klik, og fjern den
længere nede er 'Tillad kun windows-hello-lonon' det har jeg slået fra
næste er 'Hvis du har været væk' er sat til Aldrig (at kræve logon igen)
næste er 'Dynamisk lås' fjern hak i at bruge det
og nederst 'brug mine logon oplysninger til at afslutte konf efter genstart' skal være aktiveret

lokal konto findes på https://www.google.com/search?q=windows+11+local+account+only&oq=windows+11+lokal+konto
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 15:58 #2
Jeg vil give dig ret et godt stykke hen ad vejen. Men der ting man kan gøre.
Du kan godt oprette lokal konto. Men det skal gøres under en installation hvor men bruger Rufus til at oprette mediet med. Man skal ikke bruge Media Creation Tool. Jeg har selv gjort det da jeg lavede en ren installation af Windows 11 Home.
Og når men gør dette skal man ikke skrive kode ind. Man skl blot trykke på en boks hvor der står login. Jeg har rullet tilbage på 22H2 engang for at prøve ting af. Her fik jeg at vide at jeg skulle for nye mit login. Men et par tryk på enter og tom kode blev genaktiveret. Så ikke problem med dette.
Værre er det dog at kendte funktioner er ændret og også udseende i stifinderen.
Jeg synes det nye lette look er for dårligt med funktioner som man var vant til at bruge. Det kan heldigvis rettes ved at påføre linjer i registeret. Men det burde ikke være nødvendigt synes jeg. Proceslinjen er stadig fastlåst så den mig bekendt ikke kan flyttes rundt på skærmen. Højreklik er noget skod og skal i mange tilfælde udvides til den gamle højreklik hvis man bruger 3 part programmer.
Hvis jeg skal være lidt positiv med Win 11 synes jeg fanktisk at hoved vinduet i indstillinger ser pænt ud. Og det samme mad joblisten der også har fået et lyft.
Som system tænker jeg ikke der ellers er den store forskal da Windows 11 er bygget på Windows 10 platformen stadig med rester fra Windows 7.
Nogle siger at til gaming er Windows 11 bedre end 10 men det ved jeg ikke noget om da jeg ikke spiller.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 16:03 #3
På min Windows 11 Home bruger jeg Explorer Patcher der låser proceslinjen op så man også kan flytte den rundt og man kan selv bestemme om det er 10 eller 11 start menu man vil bruge. Derudover har jeg kørt et script fra Chris Titus der skræller alt unødigt fra.
Det har gjort at den lander på 65 processer i idle. Jeg formoder at en ny installeret Windows 11 Home med det hele på sikkert vil ligge på det dobbelte.
Min Windows 11 er en ren test pc hvor ting prøves af. Min hoved pc kører stadig Windows 10 Pro og kan ikke opgraderes på normal vis.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 16:13 #4
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 16:55 #5
#1
Jeg har fjernet de ting du skriver om, men da jeg genstartede, kunne jeg kun komme ind med brugerkonto. Jeg har også prøvet noget fra nettet, uden held.
Der må være lavet noget om for nylig,, for få min anden computer, med W11, der har jeg en lokal konto.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 16:58 #6
# 2-3-4
Jeg skal lige have set det igennem. Men det med at få W11 til at ligne W10 det havde jeg fået styr på. Så problemet er bare, at jeg vil kunne åbne W11 uden bøvl.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 17:05 #7
#6 Da jeg installerede 22H2 på min blev alle 4 bokse tjekket af da mediet blev oprettet i forhold til billedet i #4
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 17:07 #8
220661
Mener du, at ikonerne står på midten? Hvis ja, så kan man godt under "indstillinger for proceslinjen, for neden.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 17:15 #9
Jeg har prøvet at downloade ExplorerPatcher  fra Major Geeks. Den rydede proceslinjen et kort øjeblik, og så var den væk.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 17:21 #10
Jeg har ikoner i venstre side og har start der minder om Windows 10 på grund af jeg bruger Xplorer Patcher. Men den kan også flyttes der hvor jeg ønsker proceslinjen.
https://ibb.co/m9NN3k7
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 17:24 #11
Explorer Patcher hentede jeg fra github siden.
Det er korrekt at Windows 11 proceslinjen forsvinder men den bør komme tilbage igen. Du kunne prøve at genstarte stifinderen eller genstarté computeren.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 17:28 #12
I W11 kan man trække proceslinjen rundt med musen.
Ja proceslinjen kom tilbage efter et par sekunder.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 17:32 #13
Så vidt jeg forstår, kan man slet ikke få en lokal konto på W11.
https://tweak.dk/software/windows-11-home-kr%C3%A6ver-en-microsoft-konto-
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 17:40 #14
En som kalder sig Nona Arkenson skriver: They want more control over their users and want to ban unauthorized activity. It's basically the same as Apple now, they force you to connect to the internet in order to get past the set-up screen. I guess it's a payoff, you get new features and Android app support, but Microsoft has stricter policies. Don't forget, they still do data collection and collect your data.

Men W11 har da vist ikke support for Android. Jeg har forsøgt, at få en "Smart life" app til W11, men den gik ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 18:08 #15
#13. Jeg kører lokal konto på min som jeg viste dig med billedet.
Jeg har dog lige fået et problem efter en Windows opdatering. Stifinderen virker ikke ordentligt. Gendanner lige tilbage og prøver at fjerne explorer patcher for at se om den er skyld i det.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 19:29 #16
Den nyeste opdatering til Windows 11 får Explorer Patcher til at gøre at pc ikke booter rigtigt op.
https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-11-kb5022913-causes-boot-issues-if-using-ui-customization-apps/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 19:30 #17
Problemet rammer ExplorerPatcher og StartAllBack i følge siden.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 20:01 #18
Ja det skal da nok passe. Det var det jeg mente, da jeg skrev, at W11 var lavet om, så min sidste installation var anderledes en den forrige.
Jeg har lige kørt et AOMEI image ind. Det havde ikke 22H2, så den er jeg ved at installere. Så det er spændende, om jeg ryger direkte på pinkode.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. marts 2023 - 21:38 #19
Jeg synes at det er sørgeligt, at brugerne skal være tvunget til at lave diverse krumspring, for at få Win 11, til at fungere nogenlunde tilfredsstillende.
Med dette mener jeg som de tidligere udgaver af Windows: Windows 7 og Windows 10 fungerede/fungerer bare, mens Windows 8/8.1 var i en klasse for sig, men desværre på den dårlige måde.
Nu er der to år til før opdateringerne til Win 10 ophører, nemlig i 2025, men det vil ikke undre om Windows 12 kommer inden Windows 10´s livscyklus ophører! Så bliver Win 11 forhåbenlig kørt ud på et sidespor, og lider en stille død.
Win 11 kan så komme i gruppen af skodvarsioner af Windows, nemlig Win ME, Win Vista, Win 8/8.1.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 21:41 #20
Så er 22H2 kørt ind, og jeg bibeholdt lokal konto, på denne computer, og det gik helt som det skulle. Microsoft piller stadig ved W11, kan jeg se. "Søg" fik et ikon, som man kan fjerne, hvis man ikke vil have det. Og så røg "Sendto" og "Copyto" men det er jo ikke et problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2023 - 23:31 #21
Jeg bryder mig ikke om start menu som den er i  win 11. Da nu at de andre to alternativer kan/giver problemer har jeg installeret Open Shell og igen fået en brugbar start. Kan godt lide når mulighederne folder sig ud når man peger på dem som vi husker fra gamle dage. Det giver en orden og et godt overblik når man arbejder på computeren.
Avatar billede valby Ekspert
01. marts 2023 - 23:48 #22
Helt enig, jeg bruger også OpenShell. Jeg har ikke, i mange år, brugt Windows egen, og  jeg synes, at den umiddelbart virker uoverskuelig. Man kan selvfølgelig lære den at kende, men hvorfor skulle man det, når man har noget som fungere godt.
Avatar billede valby Ekspert
02. marts 2023 - 14:16 #23
Jeg må nok erkende, at Microsoft tyranni er effektivt. Det må jeg jo så leve med.
Det bliver nok kun værre og værre. 😒

Men I skal alle have mange tak for jeres indlæg. 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2023 - 17:27 #24
Velbekomme. Jeg synes nu på den måde jeg kører Windows 11 på at der har jeg kontrollen langt hen ad vejen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2023 - 18:30 #25
Så lige at der kom en ny version af Ecplorer Patcher i går. Så den vil jeg prøve at putte på min Win 11 i morgen når jeg får fri.
Synes at den giver flere af de gode ting end Open Shell gør.  Start menu er mere moderne at se på.
Men et image skal først tages.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2023 - 13:35 #26
De arbejder hurtigt på github siden med at patche programmer som Windows lukker ned for med opdateringer.Explorer Patcher er tilbage og Open Shell ude.
God weekend. :-)
Avatar billede valby Ekspert
03. marts 2023 - 13:57 #27
Tak i lige måde!
Open shell ude? Betyder det, at i nye installationer, kan den ikke installeres?
Det vil da være en slem forværring af Start.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. marts 2023 - 14:02 #28
#27
Nej det betyder jeg kører Windows 10 start på Windows 11, og alle de tiltag for at gøre brugerfladen tålelig at arbejde med igen. Disse ting retter Open Shell jo ikke på.
Windows 10 start er fin i forhold til den klodsede Windows 11 start.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2023 - 15:41 #29
Det er sært, at når noget fungerer godt, så skal det ændres, og resultatet bliver ofte en fiasko.
Men det forstår udviklerne ikke, fordi de opholder sig i deres egen lille osteklokke.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2023 - 09:02 #30
#29. Ja men heldigvis er der andre udviklere der arbejder i et stort forum der modarbejder Microsofts folk og tilretter så det bliver brugbart. Og det skal vi være glade for.
Jeg mener at have læst at over 80 millioner private udviklere bruger github siden for at vise det arbejde de laver. Og jeg tænker derfor også at man kan være rimelig sikker på at det der vises også virker. For det vil løbende blive testet af andre der kigger dem over skuldrene.
Måske er nogle af dem personer der har været ansat hos Microsoft og blevet træt af deres måde at udvikle deres system på. Det tog ikke en dag før jeg fik fejl på min pc til Explorer Patcher var rettet, så der ikke var problem med boot hvor stifinderen gik ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. marts 2023 - 09:13 #31
Får man opgraderet til Windows 11 eller har købt en pc med Windows 11 kan den rulles tilbage til Windows 10 hvor programmer efterfølgende vil virke. Prøv at se med i video her. https://www.youtube.com/watch?v=uMuNxxNBHR4&t=931s
I en video der vises senere vil en "gratis" metode også blive vist.
Generelt følger jeg meget de videoer Rich laver. Synes det er gode og vel dokumenterede.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2023 - 19:27 #32
Tilføjelse til #29 - Et skrækeksempel fra nullerne, er lanceringen af Windows Vista, som MS hovedløst sendte på markedet, selv om mange computere dengang ikke var i stand til at køre med dette nye styresystem, bl.a. på grund af dette systems større krav til RAM, men også til cpu-ydelsen, end tilfældet var med Windows XP. Også Vista´s manglende kompatibilitet med drivere og programmer, understregede MS´ manglende realitetssans.
Så kom Windows 7, der må siges at være en kæmpe succes. Men desværre var Windows 7´s efterfølger Windows 8/8.1 absolut ingen værdig arvtager, for med dette styresystem havde "genierne" i osteklokken hos MS, igen vist at de ikke har føling med hvad det er, der kan kan få brugerne til at synes godt om produktet.
Sagen omkring tvangsinstallationen af Windows 10 i 2015, pynter heller ikke ligefrem på MS´ cv.