Avatar billede hkprofil Forsker
02. marts 2023 - 16:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Filnavne

Jeg har adskillige filnavne repræsenteret, og nogle af dem forstår jeg ikke, håber I kan hjælpe.
MP4-fil      = Videoklip
MOV-fil    = Videoklip
JPG-fil      = Foto
PNG-fil    = ?
HETC-fil  = ?
WEBP-fil  = ?
mvh
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. marts 2023 - 16:34 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2023 - 18:07 #2
HETC? - mener du ikke HECI? - det er et billede med mange billedeinforationer.

PNG er en fil identisk med JPG i "funktion" - altså et billede. Men hvor JP(e)G kræver licens fra programmet der kan oprette dem, er PNG gratis.

WEBP er også et billedeformat (vist opfundet af google.

Generelt - søg på google... - "PNG File extension", "WEBP file extension" o.s.v..... - der er så mange, der har væres deres specialiteter.
Avatar billede hkprofil Forsker
02. marts 2023 - 18:30 #3
Tak Ole_madsen - det giver mening!
Avatar billede martens Guru
02. marts 2023 - 18:52 #4
PNG er desuden det man kalder lossless og egner sig bedst til grafik og ikke almindelige fotos.
PNG har også mulighed for transparens.
( Gennemsigtighed )
Almindelige fotos er bedst i JPG/JPEG, da der benyttes en algoritme i komprimeringen, der snyder det menneskelige øje med store flade med (næsten) samme farve/r.
Men det er jo noget du kan prøve at eksperimentere lidt med
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2023 - 19:03 #5
Med hensyn til JPEG, så har JPEG formatet holdt en mindre hær af patent-advokater beskæftiget gennem årtier, men patenterne skulle alle enten være udløbet eller være kendt ugyldige eller begge dele, så idag kræver JPEG format ikke licens. Check selv https://en.wikipedia.org/wiki/JPEG#Patent_controversy .

Men noget andet er at JPEG er lossy mens PNG er lossless.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. marts 2023 - 19:35 #6
Det er GIF formatet, som kræver licens. Derfor understøttes det ikke af Open Source programmer, som jo er gratis.
PNG blev udviklet som konkurrent til GIF med understøttelse af transparens til logoer.
GIF er begrænset til 256 farver - PNG kan bruges til fotos.
Avatar billede milter Ekspert
02. marts 2023 - 19:53 #7
Og i bund og grund stammer kampen om at være mindst "lossy" mht. billeder og video vel fra de tider i computerens middelalder, hvor en HDD på 20GB hørte til de helt store. Og det vil så sige for 20-25 år siden :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2023 - 20:07 #8
GIF krævede licens p.g.a. patent på LZW. Men det patent udløb i 2003/2004, så heller ikek her er der noget problem idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/GIF#Unisys_and_LZW_patent_enforcement

Det helt rigtigt at det var GIF LZW patent som var anledning til at PNG blev opfundet.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. marts 2023 - 22:19 #9
#8
Tak for info. Mine oplysninger var forældede. Så går jeg ud fra, at Open Source nu understøtter GIF.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2023 - 00:43 #10
Absolut. Der er masser af open source GIF libraries.

Eksempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/GD_Graphics_Library#History
Avatar billede martens Guru
03. marts 2023 - 06:06 #11
Ja så blev jeg det klogere, en tidlig fredag morgen...

Her er der lidt info om webP-formatet

https://www.adobe.com/dk/creativecloud/file-types/image/raster/webp-file.html
Avatar billede hkprofil Forsker
03. marts 2023 - 15:29 #12
Tak til alle for jeres deltagelse, dog får jeg personligt ikke noget ud af det, da jeg ikke mestrer computersprog :-(
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2023 - 15:38 #13
PNG og WEBP er billeder ligesom JPG.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. marts 2023 - 16:06 #14
De mest gængse billedformater i dag: WebP, JPG, HEIC, DNG, SVG, PNG, GIF
(HEIC er et patenteret billedformat, som Apple er de eneste, der understøtter fuldt ud - alle de andre er open source. Helt nye åbne billedformater er: AVIF og JXL)

Lydfilformater: Opus, AAC, MP3, FLAC, WAV, Ogg
(Bortset fra Dolby's patenterede lydformater (DTS, Vision, Atmos) er disse alle bredt understøttet)

Videofilformater: MKV, MP4 (M4V), WebM, MOV, AVI, VOB, TS, MPG
(Det drilske ved videofiler som især Matroska (MKV) og MP4 er, at de kan indeholde forskellige typer af video (og lyd) - f.eks. H.264, H.265, VP9 eller det nye AV1 format. Afspiller man en MKV eller MP4-fil på noget ældre udstyr, vil man opdage, at kun nogle MKV eller MP4-filer kan afspilles, fordi udstyret er for gammelt til at kende f.eks. H.265 eller VP9)