Avatar billede eksmojo Forsker
03. marts 2023 - 17:52 Der er 20 kommentarer

Google Chromecast 3.0 > 3 TVer

Hvis jeg køber 3 stk - Google Chromecast 3.0
kan jeg så sætte dem i TV'erne – 3 steder
i soveværelset
- på kontoret
- i stuen

Bruger Windows 7 og 10

Og overføre – til alle tre fjernsyn ?
Kun til et af gangen
Eller hvordan vil det fungere

Hvis ja – hvilken Chromecast er bedst ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. marts 2023 - 18:14 #1
De er individuelle - så til et ad gangen.

Du kan godt caste til alle TV på én gang, men der vil nok være lidt forskydelse i det...

For Audio enhederne kan man oprette en gruppe, så de afspiller musik helt synkront, så jeg vil ikke afvise man kan gøre det samme med TV - det har jeg ikke prøvet...

Nu skriver du Chromecast 3.0 - jeg mener de fra version 2 hedder "4k", "Ultra" og andre navne... - og fungerer alle på samme måde. Det er mest et spørgsmål hvilket TV de skal understøtte.

Og så er der frigivet Google TV i Danmark nu. Med sådan et får du et komplet "Smart-TV" - du kan selv installere apps (Jeg kører eks. Disney +, Netflix, Danmarks Radio, Plex og Enby), og kan styre det hele med en medfølgende fjernbetjening, så du slipper for at bruge din telefon som fjernbetjening.

Så hvilken der er bedst, afhænger helt af hvad der passer bedst til dit behov.
Avatar billede eksmojo Forsker
03. marts 2023 - 18:58 #2
Avatar billede thov Forsker
03. marts 2023 - 19:05 #3
Mit TV er 'født' med chromecast.
En ekstra chromecast i en ledig hdmi tilslutning bliver ignoreret - den interne
er herre i huset. Andre adaptere klares fint samtidig.
Hvis 3 adaptere på nogen måde kan 'se' hinanden, kommer de måske op at toppes.

Hvis du vil teste med 2 chromecasts samtidig,
har jeg en ældre model som koster gratis.
Så slipper du billigere fra forsøget.
Avatar billede eksmojo Forsker
03. marts 2023 - 19:29 #4
@tnov

Sendt besked
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. marts 2023 - 20:39 #5
Jeg har været inde og undersøge i min Google Home app. Der kan oprettes "højttalergrupper" - men ikke nogen "TV grupper". Det siger nok resten...

Visse tjenester (vist først og fremmest Netflix) tilbyder en service, hvor man kan se ting samtidig... - så en familie i Vordingborg kan se en film synkront med en familie i Spøttrup.

Men det er tjeneste-afhængigt, og har ikke noget med Chromecast at gøre.

Hvad skulle målet egentlig være? - at familien kan holde sig hver for sig, men se det samme?
Avatar billede puren Ekspert
03. marts 2023 - 23:31 #6
hvilken er bedst??

tjaa hvis du er bruger som mig og finder dit indhold på computer/tablet/mobil og så bare siger cast og så kommer det frem i tossekassen så spiller det ingen rolle om det er 1.gen / 2.gen / 3.gen / google TV(HD/4K) eller ultra men

skal du have 4K skal du havde model ultra eller google TV4K
er 30 FPS ikke nok så du over i 3.gen / google TV(HD/4K) eller ultra

vær dog lige ups på at google TV (4K/HD) skal have strøm via en adaptor alle de andre kan klare sig med strømmen fra en USB-port i tvet

så personligt kunne jeg klare mig med 1. gen
Avatar billede eksmojo Forsker
04. marts 2023 - 00:07 #7
@ole_madsen  /  indlæg  #5

”””” Hvad skulle målet egentlig være? - at familien kan holde sig hver for sig, men se det samme? ””””

TV 1 – Far og søn – ser fodbold eller anden sport
TV 2 – Børnebørn – ser tegnefilm
Tv 3 – Svigerdatter – se romantisk film
Avatar billede eksmojo Forsker
04. marts 2023 - 00:16 #8
@ole_madsen / indlæg #5

Har 3 stationære PC'er

2 bærbare

Til orientering
Avatar billede puren Ekspert
04. marts 2023 - 00:17 #9
det er da simplet

tv1 - mor i køkkenet i gang med at bage en kage- netflex
tv2 - far på kotoret (arbejder hjemmefra) - netflex
tv3 - børn på værelset - netflix
tv4 - i stuen er med

men alle vil gerne se det nye afsnit af (what ever)

om 45 min er mor færdig med kagen og far færdig på jobbet og alle rykker ind i stuen og kan se det færdig sammen
Avatar billede kurtba Ekspert
04. marts 2023 - 00:21 #10
Jeg har 2 tv med hver sin chromecast (1. generation).
Lavede lige et forsøg.
Streamede samme program til begge tv - ingen problemer. Når man skal caste og trykker på ikonet, vil man kunne se alle de chromecast, som er aktive, så det er vigtigt, at man får døbt dem med forskellige navne.
Så prøvede jeg at caste fra google chrome til det ene tv og fra youtube til det andet - og det kunne også lade sig gøre. Så det vil også kunne lade sig gøre med 3.
Der, hvor du måske kan få problemer, kan være med hastigheden/forbruget af båndbredde. Har du en hurtig nok linie og et så godt signal via dit wifi, at du vil kunne streame 3 film på en gang.
Dernæst kan der være begrænsning ud fra hvad du vil streame fra.
Vil du f.eks. streame film fra yousee app, kan du jo kun se et program ad gangen, medmindre du kan starte deres app flere gange på samme enhed. Det har jeg ikke forsøgt mig med. Men vil du f.eks. bruge netflix til en, viaplay til en anden osv., så skulle der ingen problemer være.
Avatar billede eksmojo Forsker
04. marts 2023 - 00:29 #11
@ole_madsen  /  indlæg  #5

”””” Hvad skulle målet egentlig være? - at familien kan holde sig hver for sig, men se det samme? ””””

TV 1 – Far og søn – ser fodbold eller anden sport
TV 2 – Børnebørn – ser tegnefilm
Tv 3 – Svigerdatter – se romantisk film
--------------------------------------------------------------------------

tv1 - mor i køkkenet i gang med at bage en kage- netflex (*)
tv2 - far på kotoret (arbejder hjemmefra) – netflex  (*)
tv3 - børn på værelset – netflix  (*)

(*) = samme film / serie / xxxxx
--------------------------------------------------------------------------

Kan dette lade sig gøre  ?

TV 1 – Far og søn – ser fodbold eller anden sport – modtage fra PC 1
TV 2 – Børnebørn – ser tegnefilm - modtage fra PC 2
Tv 3 – Svigerdatter – se romantisk film – modtage fra PC 3
Avatar billede puren Ekspert
04. marts 2023 - 01:14 #12
tv1 - mor i køkkenet i gang med at bage en kage- netflex (*)
tv2 - far på kotoret (arbejder hjemmefra) – netflex  (*)
tv3 - børn på værelset – netflix  (*)
(*) = samme film / serie / xxxxx  jeps

TV 1 – Far og søn – ser fodbold eller anden sport – modtage fra PC 1
TV 2 – Børnebørn – ser tegnefilm - modtage fra PC 2
Tv 3 – Svigerdatter – se romantisk film – modtage fra PC 3
Kan dette lade sig gøre  ? jeps
og BTW cromecasten modtager kun en lille bøvs fra computeren som fortæller den at den skal forbinde til en XX service starte med at vise [what ever] og med bøvsen er self også brugernavn og kode, så hvis jeg finder en film på netflix på og starter den på min computer så jeg slukke den bag efter uden problemer, er tvet udstyret med CRC så kan jeg enda bruge pause den op til 20 min (som jeg husker det) og startet den igen via tvet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. marts 2023 - 08:38 #13
Tak til alle dem der lige en ekstra gang skal forklare hvordan man kan se TV samtidig :-D - og lige en ekstra gang for Prins Knud ;-)

Mit spørgsmål var møntet på den situation hvor alle ville se det samme på én gang - det er den situation jeg anfægter og tvivler på kan lade sig gøre.

At alle kan se noget forskelligt på samme tidspunkt, er intet problem. Det har vi gjort de sidste 4 år her i huset, på lidt forskellige generationer (2/3/Ultra/TV). (Mens "mor" hører opera til madlavningen på en Google højttaler)

Det største krav er at netværk og internet kan følge med... - men det er jo også bare et spørgsmål om teknik...

Og som også beskrevet, at Chromecast´en passer til TV´ets specifikationer (og det indhold der castes).

Hvorvidt Windows 7 er understøttet, er jeg i tvivl om. Det er de enkelte "apps" der skal understøtte Cast funktionen - så så længe der kan installeres en understøttet app, vil jeg tro den går med Windows 7 - og ellers må man finde en anden app.

Nu er det som regel heller ikke PC´en man starter cast fra, men en telefon. Og når vi er ved det, så ja - EN telefon kan godt caste til ét TV, gå videre til det næste og sætte en ny cast i gang på det, o.s.v. - uden at det går ud over det første TV.
Når Cast strømmen er sat i gang, er telefonen kun indblandet hvis der skal ageres fjernbetjening.
Avatar billede eksmojo Forsker
04. marts 2023 - 09:16 #14
Jeg giver en tilbagemelding
med resultatet - når det sat op
(virker / virker ikke) ?????

Tak til alle for interessen
og indlæggene

God weekend
Avatar billede puren Ekspert
04. marts 2023 - 09:22 #15
Det største krav er at netværk og internet kan følge med?? det største jeg har set er amazon der skal bruge 16Mbit/s for en HD stream og HBO med op til 50Mbit for 4K
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. marts 2023 - 09:42 #16
@15 - du er også så erfaren at du ved, at én ting er matematik, noget andet virkelighed.

Rå overførselshastighed er en ret lille del af at have et funktionelt netværk...
Avatar billede puren Ekspert
04. marts 2023 - 10:11 #17
#16 det var mere for at give en ide om hvad det kræver af internet, nogle folk sidder på en 1.2 Gbit forbindelse tro ikke deres internet kan bære en netflix stream til deres børnebørn, et spil candy crush til mormor og dagen formel 1 løb til morfar på samme tid
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. marts 2023 - 10:57 #18
Yes - fair nok... - og det er med modsatte fortegn at jeg gør opmærksom på at der kan opleves problemer, selv om netværket synes OK (Jeg har selv haft en "Man in the middle" der specifikationsmæssigt kunne det hele - men bare ikke håndtere streams).
Avatar billede eksmojo Forsker
18. marts 2023 - 20:18 #19
@thov

TIL ORIENTERING
Jeg har ikke modtaget noget fra dig endnu

Jeg tror jeg har fundet løsningen
se billede

https://www.dropbox.com/s/98kojtkxz1nl93g/Post_Nord.png?dl=0
Avatar billede kurtba Ekspert
18. marts 2023 - 22:16 #20
Måske er jeg dum, men jeg forstår ikke det link, hvor du skriver, at du  måske har fundet løsningen.
Men som jeg tidligere skrev - jeg testede med 2, og det virkede, hvorfor det også burde virke med 3.
I mellemtiden har jeg også koblet en chromecast på et tredje tv og har testet.
Sendte samme signal fra en pc til alle 3 tv - det virker.
Sendte forskellige signaler (yousee, netflix og youtube) fra samme pc til forskellige tv, og det virker.
Sendte 2 forskellige signaler fra pc og til 2 tv og samtidig et signal fra en mobil og til det 3. tv, og det virker.
Så alle konstellationer kan lade sig gøre.