Avatar billede UrbanChili Novice
06. marts 2023 - 11:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Min kompressor til rengøring af PC?

Jeg har overvejet at købe en, men ved ikke rigtigt om det er en god ide og hvilke det skulle være. De fleste ser jo ud som om de er til at pumpe dæk op med, så jeg ved ikke om de kan bruges hvis jeg f.eks, skære ventilen af slangen.
Nogle forslag?
Avatar billede Peter Forsker
06. marts 2023 - 12:02 #1
Du kan sagtens bruge en kompressor til rengøring af din pc, jeg gør det jævnligt
Men pust nu ikke for kraftigt, og når du kommer i nærheden af blæseren, så sæt lige en forsigtig finger på blæservingen, så den ikke kommer for højt op i omdjninger, og dermed ødelægger blæseren
Det er også en stor fordel at have en vandudskiller på luften, og ingen tågesmøring
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 12:03 #2
Du kan bruge en støvsuger til at SUGE støv med.

Med en kompressor risikerer du at løfte CPU fra sokkel, eller blæse noget ind i kroge, hvor det sidder og laver kortslutninger. Så det er ikke verdens bedste løsning.

Når det så er sagt, så HVIS du vil bruge en kompressor, kan du jo lige så godt bruge en til ventiler... - det giver i det mindste en "bred" luftstråle... - i modsætning til kompressore med tank, der kan give en meget målrettet "smal" stråle, og det er disse der er farlige.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2023 - 12:17 #3
Når man renser skal man lige være obs på statisk elektricitet. Det kan ødelægge ram klodser. Jeg bruger luft på dåse og holder støvsuger på afstand fra elektronikken samtidigt. Så sker der ikke noget.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2023 - 13:25 #4
#2 - Jeg har adslillige gange renset min computer med en kompressor med tank, og der er aldrig sket andet, end computeren efterfølgende er blevet ren.
Jeg ved ikke hvordan cpu´en skulle kunne blive løftet fra soklen. da den jo sidder helt fastspændt vha. låsemekanismen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 13:59 #5
#4 det er da fint du aldrig har oplevet problemer... - godt for dig.

Men det har jeg, så derfor en advarsel til UrbanChili. Det ville da være tosset andet?
Avatar billede puren Ekspert
06. marts 2023 - 15:31 #6
ingen problem med en kompressor der er rengjordt mange computer med en

som du andre sider lige en finger på en blæserne så de ikke bliver ødelagt,

og så gå uden for med den så du ikke skal rengøre hjemme bare fordi du rengjorde din computer
Avatar billede UrbanChili Novice
06. marts 2023 - 15:52 #7
Jeg vil sige, at jeg har støvet pc'er af i mere end 20 år og har både brugt dåse, pensler og støvsuger, uden problemer, derfor ville jeg gerne høre, om i kan anbefale en mini kompressor.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. marts 2023 - 16:12 #8
Efter rensning af pc med pensel og trykluft på dåse, så overvej at have blæsere der blæser luften ud af kabinettet og sætte filter på ved luftindtaget på pc og evt andres pc'ere istedet for investering i nyt materiel til rensning. Filter ved luftindtag er effektivt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2023 - 16:18 #9
#5 - Det er rigtigt nok med en advarsel. Men jeg kan se i #6 at puren heller ingen problemer har haft med rengøring vha. en kompressor.
Avatar billede puren Ekspert
06. marts 2023 - 16:44 #10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 17:32 #11
#9 jeg er heller aldrig blevet kørt over af at gå over for rødt lys... - det betyder ikke at det er sikkert i alle sammenhænge.

Jeg forstår ikke hvorfor du kommenterer på det?? - er det ikke ligegyldigt? - det kan jeg forstå det ikke er, men er du så ikke venlig at forklare hvorfor du mener det er så farligt eller forkert råd, at du bliver nødt til at kommentere på det...
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2023 - 19:15 #12
Ved du hvad - jeg tror vi stopper her. Det fører bare til en intetsigende diskussion, og det gider jeg ikke at spilde tid på.
Avatar billede milter Ekspert
06. marts 2023 - 21:57 #13
Jeg ville heller ikke bruge en kompressor til rengøring af en computer.

Men, jeg har lige endnu en gang haft brug for min til rengøring af microswitches på min mus. En næsten ustyrlig mus har fået forlænget sin levetid betragteligt :-)
Avatar billede Peter Forsker
07. marts 2023 - 09:03 #14
Nu du har sat kompressor som løsning, skal du også huske at købe en vandudskiller, og sørge for at skrue ned for trykket
Jeg tænker at du skal skrue trykket ned til en 3-4 bar