Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2023 - 15:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows er blevet voldsomt stor.

Jeg har en AOMEI backup af W11 på 39,7 GB.
P å min anden computer, har jeg for nylig installeret W11 og nogle programmer.. En AOMEI backup viser 16,5 GB.
Der må da vist ligge en masse unødigt på den ene computer.
Hvordan bliver jeg af med det? Jeg kører ofte diskoprydning.
Vil en eninstallation af W11 hvor jeg bevarer mine data hjælpe noget.
Men ellers kører W11 udmærket.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 16:12 #1
Det kommer an på så meget. Ja, en windows har det med at vokse over tid, så en reinstallation bør kunne hjælpe.... - skrevet af en der kører på en installation, opgraderet tilbage fra Windows 7 :-) (Jeg har også frisk-installerede maskiner).

Prøv at køre https://www.jam-software.com/treesize_free - den kan synliggøre hvor data ligger henne. Er det i en brugerprofil, er det dine datafiler der fylder (eks. OneDrive). Er det et sted i Windows mappen, kan det være tricky... - men lad os i så fald høre hvilken mappe der er tale om.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2023 - 16:59 #2
Hvis du gider starte forfra med windows, så se lige denne version helt uden ekstra-ting. Du skal (efter installation) selv vælge browser og hente den i windows store - der er INTET med, som windows ikke selv kræver for at virke.
https://www.youtube.com/watch?v=A_l0plCryFg&list=WL&index=16
Avatar billede Peter Guru
06. marts 2023 - 18:15 #3
Når Windows kører udmærket er der ingen grund til at pille - tværtimod. Jeg har ingen idé om hvor meget min Windows installation fylder.
Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2023 - 19:22 #4
Fjernede en Old Windows så kom den længere ned. Men hvorfor to gange Windows?
https://ibb.co/1Q9Jd8M
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2023 - 20:10 #5
Fordi du kan fortryde en opgradering og vende tilbage til tidligere windows - altså indtil du sletter mappen windows.old
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 20:48 #6
Der er da kun én "Windows"? - men titlen (Labelen) på din harddisk er også Windows - derfor hedder den overordnet "Windows"...

Hvis du har fjernet en Windows.old, har du ikke kørt med diskoprydning (Cleanmgr.exe) - den bør du køre som det første, da det jo er Windows egen "husholdnings assistent"...
Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2023 - 21:01 #7
Jeg har kørt den nu, og Windows er kommet ned på 75 GB. Det er godt nok.
Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2023 - 21:03 #8
#5
Den er der selv om jeg har fjernet Windows old.
Avatar billede valby Ekspert
06. marts 2023 - 21:04 #9
Jeg tror, det er så godt, som det kan blive. Tak for jeres indlæg.👍👍👍
Avatar billede valby Ekspert
19. marts 2023 - 23:31 #10
Ved gennemlæsning ser jeg, at jeg skrev noget vås i #7.
Win11  backup er selvfølgelig ikke på 75 GB, men på bare 28,3 GB.