Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 10:40 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Relationer 2 tabeller ?

Hej, Jeg er meget meget ny omkring access og har forsøgt at kigge på youtube,læse lidt på internettet om hvilken fejl jeg gør her men kan desværre ikke finde den rettet løsning pga min uvidenhed :)
Så håber der er en der kan hjælpe mig her med at komme videre...

Jeg ikke hvad jeg gør forkert ved min forespørgsel siden den viser alle "PO" numre 2 x  istdet for kun 1 x ?

https://ibb.co/Lp1g6YG
https://ibb.co/XZgZZ8s
https://ibb.co/80L4vNm
https://ibb.co/m8XCpTh
Avatar billede Gustav Ekspert
08. marts 2023 - 11:05 #1
Det er fordi, 8 og 9 er oprettet to gange i prislisten.
7 er ikke og vises kun én gang.
Så du må oprette en forespørgsel, der returnerer én pris for hvert varenummer, og så bruge denne forespørgsel i stedet for prislisten i den endelige forespørgsel.
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 11:48 #2
Hej igen, tusind tak for dit forslag men jeg er ikke helt med på det der med relationer,

så feks i dette tilfælde:
https://ibb.co/80L4vNm
der ved jeg slet ikke hvordan jeg skal lave en relation imellem disse:
https://imgbb.com/m8XCpTh
så jeg får en pris gor hvert varenummer...
undskyld at jeg ikke helt forstår .....
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 11:54 #3
Og er der forskle på at lave en relation imellem 2 tabeller fra
"database tools" / relationship imellem to tabeller eller at gøre det
i design view under en query ?
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 11:58 #4
jeg er nok helt ved siden af men jeg prøvede dette uden held....

https://ibb.co/pXfPz6L
Avatar billede Gustav Ekspert
08. marts 2023 - 12:18 #5
Vi har jo bare dine to tabeller, men ingen viden om, hvad du vil frem til.
Så det er lidt svært.
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 13:21 #6
Hej igen Gustav og igen tak for at du vil prøve at hjælpe og du har ret, svært at hjælpe mig når jeg ikke kan beskrive præcis hvad jeg gerne vil have :)
Men jeg prøver at forstå det basale ved access, relationer så jeg kan bruge dem når jeg feks har flere end 2 tabeller...

Men lige nu tænker jeg at jeg har lagt til lidt nye beskrivelser for at bedre kunne forklare::
tabel = T_po_antal
- PO nummer
- lager total nu*
- solgt  Antal*

tabel = T_pris
- po nummer
- pris

Ønske til en forespøgsel der viser mig på 1 line af hvert PO nummer::
- PO nummer + total solgt af et PO nummer - rest lager af et po nummer
+ priset for dette po nummer

Men når jeg forsøger så kommer der flere af de samme po nummer dobbelt

ved ikke om dette hjælper lidt til hvad jeg gerne ville have men svært at forklare når jeg endnu ikke helt ved hvad de forskellige navne/begreber herdder i access, men håber det giver lidt mening
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 13:25 #7
try looking at GROUP BY and SUM
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 13:29 #8
Hej Terry tak for din ide og jeg får dette resultat nu:

https://ibb.co/Ss91s4Q
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 13:41 #9
and is it what you want?
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 13:51 #10
As Gustav says "...men ingen viden om, hvad du vil frem til."

Can you explain what each field in T_PO_Antal is for?
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 14:01 #11
Dont understand why you would want to SUM on PO_Nummer

Maybe you should try explaining what you are trying to achieve....
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 14:10 #12
Hi again, sorry to explain so badly, does these help to understand what i would like to do ?

https://ibb.co/5Gj8MFY
https://ibb.co/h9cNSN2
https://ibb.co/QFzWwKT
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 14:24 #13
I think you should try explaining in words what you want to do, maybe  your tables/fields need to be changed
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 14:24 #14
and danish is fine ;-)
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 14:32 #15
Jeg vil gerne tage alle mine felter fra T_po_antal + T_pris
og vise i en forespørgsel følgende data:

PO nummer
solgt antal
lager antal nu
lager antal efter solgte antal
pris

Så jeg får en forespørgsel der viser mig på EN linie feks
4500009999 solgt 8 stk
lager nu er 200 stk
lager efter solgte = 200 stk - 8 stk = 192 stk tilbage på lageret
priset = 200 kr

men ved ikke hvordan jeg skal gøre dette  :)
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 14:33 #16
og det samme skal vises på de andre PO nummer:
Avatar billede fimo Seniormester
08. marts 2023 - 14:35 #17
Skal på arbejdet nu, så kan først svare igen imorgen - men TAK for i vil prøve at hjælpe mig :)
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2023 - 17:22 #18
Looking at https://imgbb.com/QFzWwKT and https://imgbb.com/h9cNSN2
Seems to me that your tables arent correct.

Why do you need  more than one record in t_pris with same data?
And the field Lager in T-PO _Antal should maybe be in another table but as we still really dont have the full picture its hard to say.
Avatar billede fimo Seniormester
09. marts 2023 - 18:52 #19
Hej igen begge to,
Jeg er ked af at jeg ikke kan forklare bedre men kan prøve at finde et bedre eksempel
fra en anden access fil som jeg har, som måske bedre viser mit problem, spørgsmål men det jeg mest prøvede at finde ud af hvordan relationer spiller ind på tabeller og hvordan man kan "joine" to tabeller med hinanden når jeg i dette eks har dette men ville det hjælpe mig hvis jeg slettede PO numre fra tabel t.pris , hvis den er overflødig og derved kunne få alle data i en forespørgsel ?
Men igen, dette er måske et dårligt eksempel og derfor ikke så let at forklare ?
:
......Jeg vil gerne tage alle mine felter fra T_po_antal + T_pris
og vise i en forespørgsel følgende data:

PO nummer
solgt antal
lager antal nu
lager antal efter solgte antal
pris

Så jeg får en forespørgsel der viser mig på EN linie feks
4500009999 solgt 8 stk
lager nu er 200 stk
lager efter solgte = 200 stk - 8 stk = 192 stk tilbage på lageret
priset = 200 kr

men ved ikke hvordan jeg skal gøre dette  :)
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2023 - 10:13 #20
As I mentioned in #18, I dont understand why you need two records with the same data. If you delete the duplicate records so that you only have one of each PO_nummer/Pris combination, then you can make a query using following SQL

SELECT T_pris.PO_nummer, First(T_pris.Pris) AS FirstOfPris, First(t_PO_Antal.lager) AS FirstOflager, Sum(t_PO_Antal.solgt_antal) AS SumOfsolgt_antal, [FirstOflager]-[SumOfsolgt_antal] AS NyLager
FROM T_pris INNER JOIN t_PO_Antal ON T_pris.PO_nummer = t_PO_Antal.PO_Nummer
GROUP BY T_pris.PO_nummer;
Avatar billede terry Ekspert
10. marts 2023 - 10:23 #21
The above SQL is using First but as we now only have unique records in T_pris then we could use GROUP BY on those fields instead

SELECT T_pris.PO_nummer, T_pris.Pris, t_PO_Antal.lager, Sum(t_PO_Antal.solgt_antal) AS SumOfsolgt_antal, [lager]-[SumOfsolgt_antal] AS NyLager
FROM T_pris INNER JOIN t_PO_Antal ON T_pris.PO_nummer = t_PO_Antal.PO_Nummer
GROUP BY T_pris.PO_nummer, T_pris.Pris, t_PO_Antal.lager;
Avatar billede fimo Seniormester
10. marts 2023 - 19:21 #22
Tak Terry jeg vil teste din kode imorgen. tusind tak for din hjælp👍