Avatar billede karina1971 Seniormester
08. marts 2023 - 11:48 Der er 10 kommentarer

Manglende eller dårlig ydeevne

Hej

Er der nogen, der har erfaring med computere og/eller løsning, der er i stand til at håndtere store excel-filer med mange formler hurtigt og effektivt.

Min udfordring, at at de filer, jeg arbejder med, kører utroligt langsomt, specielt ifm at jeg skal enten filtre eller sortere fx, fordi arket genberegner alle formler.

Jeg har forsøgt mig med at slå "automatisk genberegning" fra, men det er bare ikke en løsning, der virker i det lange løb, da jeg skal kunne se resultatet med det samme, hver gang, jeg foretager mig en handling.

Umiddelbart udnytter min PC ikke sin ydeevne, ligger på ca. 50% når "håndsvinget" virkelig går i dag, så jeg tænker ikke at det er manglende ydeevne, RAM eller hvad det nu er, der er problemet....eller?? Min IT-afd har kørt forsøg på computere med langt større processorer og har samme udfordringer.

Eks på ydeevne under en sortering:
https://photos.app.goo.gl/ZFV1g4JCGkxH4kiH6
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2023 - 12:13 #1
Næsten umuligt at svare på dit spørgsmål.
Men har du mange formler, som er f.eks. af typen INDEX SAMMENLIGN som kræver at hver formel skal "kigge" efter data, i en meget stor data mængde, så er det der problemet er. Også andre formel typer formler, er utrolig resurse krævende, og kan næsten køre PC'en i knæ ved hver ændring i tal/beregning.

Men uden at kunne se dine data, næsten umuligt at svare på.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. marts 2023 - 12:38 #2
Hvis du kan/vil dele Excel filen eventuelt via personlig besked/mail, skal jeg gerne kigge på filen og måske komme med forslag til noget der kan forbedre genberegningshastigheden.
Avatar billede karina1971 Seniormester
08. marts 2023 - 12:44 #3
#ebea

Ja, jeg ved, at det er svært at svare på. Jeg har linket til et eksempel på en arbejdsfil. Jeg har dog været nødt til at fjerne en del oplysninger indeholdende priser.

Der er masser at LOPSLAG/XOPSLAG og andre formler. Jeg ved godt at det der derfor problemerne opstår. Men jeg tænker bare, at der må være andre der arbejder med store filer, der er er ressourcekrævende

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PEvaK4_UKDsIBJbrJ9ETpLYsBPmqsfbr/edit?usp=share_link&ouid=114151202120235803996&rtpof=true&sd=true
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2023 - 13:31 #5
#3 - kan du ikke uploade arket til www.dropbox.com  i stedet for Google ?
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2023 - 13:59 #6
Det ser ud til, at din fil måske overskrider størrelsesgrænsen for Google Sheets. Ifølge nogle kilder , kan uploadede regnearkfiler, der konverteres til Google Sheets-format, ikke være større end 20MB, og skal være under 400.000 celler og 256 kolonner pr. ark. Hvis din fil er større end det, skal du muligvis opdele den i mindre filer eller bruge et andet program til at åbne den.

Når jeg prøver at åbne den hænger den på og får meddelelse om: At filen er for stor og er nød til at hente den m.v.

Hvis dette er i forbindelse med virksomhed, og din PC er forbundet via arbejdsmiljø, så vil dette være ideelt at benytte arbejdsmiljøet eget server.

Eksempel er dit arbejdsmiljø med Windows, så er det med Microsoft, her er serveren med Windows Server, så vil dette være ideelt at benytte virksomhed Microsoft OneDrive, og her kan man delegere rettigheder m.v.

Her er Microsoft OneDrive for virksomhed:
https://www.microsoft.com/da-dk/microsoft-365/onedrive/onedrive-for-business

Det andet er også selv om du har tilpassat computer med dette, kan det også være på grund af netværksforbindelses hastighed problemer.

Men i dette tilfælde er dette Google Drive og Google Sheet fil størrelses begrænsning der står i vejen. Test-filen var 59 MB og dette var årsagen.

Er dit virksomhed under Google, måske kan man få noget fra Google Workspace.
https://workspace.google.com/intl/da/

Jeg håber, at du fik dit svar omkring dette dilemma.

Jeg hopper af.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2023 - 14:04 #7
Forresten, dropbox lyder som en god alternativ.

Filstørrelsesbegrænsningen for Dropbox afhænger af den type plan, du har, og den måde, du deler på. Ifølge nogle kilder , er her nogle af begrænsningerne:

- Filer uploadet til dropbox.com skal være 50 GB eller mindre .
- Filer uploadet via desktop-appen eller mobilapps skal være 2 TB eller mindre .
- Alle filer uploadet til Dropbox kan ikke overskride din lagerplads-kvote .
- Filstørrelsesgrænsen for overførsler (en funktion, der lader dig sende store filer uden at bruge din lagerplads) varierer fra plan til plan. Den starter ved 100MB på den gratis Basic-plan og går helt op til 100GB på de mere avancerede betalte planer .

Jeg håber, dette svarer på dit spørgsmål.
Avatar billede karina1971 Seniormester
08. marts 2023 - 14:12 #8
Tak alle for jeres kommentarer. Jeg er bange for, at der ikke ligger en løsning lige om hjørnet. Forsøg med OneDrive er forsøgt, da det i forvejen bruges af virksomheden, men uden nævneværdig forskel

Jeg arbejder ikke i Google Sheet (det var kun for at dele filen) men Excel

Jeg har desværre ikke mulighed for at uploade til Dropbox
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2023 - 14:17 #9
Alternativt kan man arrangere at man arbejder på dette lokalt på PC'en og aftale.

Altså gemme den pc man arbejder på. Senere delegere hvem og hvornår kan hente den opdateret udgave og arbejde videre på den.

Så man henter trinvis én ad gangen. På aftaler.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2023 - 14:23 #10
Alternativt kan man anmode om at have delegeret fælles-netværk lavet fra IT-afdeling i stedet for at benytte sky deling.