Avatar billede bvirk Guru
10. marts 2023 - 11:57 Der er 1 kommentar og
1 løsning

USB RF dongle fejler

OM rf donglen til et wireless keyboard - den lille dims der puttes i en USB port.

I Firefox virkede ctrl tasten som zoom out, bevirkende at ingen ctrl-tast genveje kunne anvendes.
Kunne heller ikke resize windows ordentligt eller skifte til andre applications vha alt-tab.

Havde tråd mussen fået nykker - prell i kontakter? Den blev adskilt og grundig insovset i kontaktspray, hvilket intet ændrede. Men jeg blev klogere på den indre!

Fandt tip på nettet om at hive tastaturets rf dongle ud og putte den i igen - det løste problemmet.

Det mærkelige er tastaturet ellers virkede - og at den forstyrrede musens dragning.

Hvad sker der med sådan en dongle+tastatur, når det pludselig ikke virker på enkelte punkter.

I Linux mint, som aldrig slukkes, men fænomenet overlevede reboot - så jeg tvivler på at reinitialisering af USB enheden på computeren gjorde forskellen.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2023 - 12:34 #1
Det er kendt fænomen og specielt hvis usb slukkes for inaktivitet og strømspare features der forårsager problemer.
Avatar billede bvirk Guru
11. marts 2023 - 07:40 #2
Altså fejl initialiseret hardware
Heldigvis ikke noget der sker dagligt - faktisk første gang og tastaturet er over et år gammelt.
Var ikke ikke noget der strejfede mig - men så fik jeg upgraderet linux mint og slap med skrækken for at firefox skulle nulstilles (har en mani med mange containerer - ingen sites 'tredje part' kender hinanden - men faciliteten har ingen export feature)