Avatar billede DIXI12 Novice
12. marts 2023 - 12:00 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VHS-C

Hej :-)
Jeg sidder med en del VHS-C bånd som skal lægges over på PC ;-)
en del af dem er det lykkedes at overspille, men et enkelt kan jeg ikke overspille mere end ca. 1 time af :-( så går det i stå :-) båndet er på 45 minutter men der er indspillet i LP så det bliver til 1½ time, derfor stopper det ved ca. 1 time.

De andre der er overspillet er også indspillet i LP og disse gav ingen problemer, og kunne sagtens spille tiden ud.

Angående det der driller mig, så har jeg flere gange prøvet at spole det frem og tilbage i håbet om at det ville løsne sig, men niks det gør det ikke har så prøvet forsigtigt at vride det lidt frem og tilbage uden held :-)

Kan nogen her fortælle mig om det er muligt at åbne båndet og gøre et eller andet ?

Hilsen
DIXI12
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2023 - 14:01 #1
Der er en video har der viser hvordan:

https://www.youtube.com/watch?v=clQSFl_qzao

Selv har jeg aldrig slilt et VHS-C bånd, men har mange gang skilt et VHS bånd, med succes.
Avatar billede DIXI12 Novice
12. marts 2023 - 16:11 #2
Tak for tipsene, nu var båndet så ikke lige knækket ;-) men kørt fast så jeg tænkte måske det var starmmet for meget op elle skulle "smøres" :-)

DIXI12
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2023 - 16:50 #3
Det var nærmest arbejdsgangen jeg fandt interessant.
Hvis båndet er for "løst" kan man risikere, at det laver det som man populært kalder "båndsalat".
Sker det så kan det gå helt galt: båndet krøller så det efterfølgende er udmulgt at se på det område af båndet.
Yderligere er der også større risiko for at det gentager sig.
Jeg mener at en måde man løsne båndet hvis det er for strsmt er, at stikke f.eks. en lspidsen af en lille skruetrækker ned i et hul. Jeg husker ikke hvordan et VHS-C bånd lige ser ud, men muligheden findes på et almindelig VHS bånd.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
12. marts 2023 - 21:20 #4
Når båndet er gået i stå ved det sted det sidder fast, så sæt en tynd skruetrækker ned i det lille hul, der løsner låsen, og se om du manuelt kan trække båndet af spolen og få den igang igen.
Avatar billede DIXI12 Novice
13. marts 2023 - 18:58 #5
Hej Alle :-)

Tak for forslagene ;-) jeg vil snarest afprøve mig frem.