Avatar billede skolevej321 Forsker
13. marts 2023 - 14:40 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

komprimere mp4 filer

En bekendt af mig har nogle mp4 filer på et usb stick, som skal over på en dvd. Desværre fylder filer for meget - derfor-
Er jeg blevet stillet spørgsmålet:
Hvordan komprimerer man nemmest mp4 filer uden at kvaliteten forringes.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 14:59 #1
Der er flere måder at komprimere MP4-filer på, men det er vigtigt at huske på, at en højere komprimeringsrate normalt betyder, at der går noget kvalitet tabt. Men der er stadig nogle trin, du kan tage for at minimere tabet af kvalitet:

    Juster opløsningen: Hvis MP4-filerne har en høj opløsning, kan du justere den ned til en lavere opløsning for at spare plads. Men husk, at dette vil reducere billedkvaliteten. Du kan bruge en video editor til at justere opløsningen.

    Juster bitrate: Bitrate henviser til mængden af data, der sendes pr. sekund i en video. Hvis du reducerer bitrate, kan du reducere filstørrelsen. Men det kan også påvirke billedkvaliteten. Brug en video editor til at justere bitrate.

    Brug en komprimeringssoftware: Der er en række software-programmer til rådighed, der kan hjælpe dig med at komprimere MP4-filer uden at miste meget kvalitet. Eksempler på sådanne programmer inkluderer HandBrake, VLC og Freemake Video Converter.

    Vælg en anden filtype: Hvis du ikke kan få MP4-filerne til at passe på DVD'en, kan du overveje at konvertere dem til en anden filtype, der er mere komprimeret, f.eks. MPEG eller AVI.

Det er vigtigt at bemærke, at disse trin kan variere afhængigt af softwaren og filtypen, så det er en god idé at gøre lidt research, før du begynder at komprimere dine MP4-filer.

Hvad med AV1, AVIF, DAV1D og H.265 er disse også noget der kan benyttes på disse Handbrake og Freemake Video Converter? Og mister man kvalitet på disse i stedet for AVI og MPEG?

Ja, Handbrake og Freemake Video Converter understøtter også komprimering af AV1, AVIF, DAV1D og H.265 filformater. Disse formater bruger mere avancerede komprimeringsalgoritmer og teknikker, som giver mulighed for en højere komprimering uden tab af kvalitet i samme grad som ved de ældre formater som AVI og MPEG.

Det er vigtigt at huske på, at når man komprimerer en video, vil der altid gå noget kvalitet tabt. Men ved at bruge de mere moderne komprimeringsformater som AV1, AVIF, DAV1D og H.265 kan man opnå en højere komprimering med mindre kvalitetstab end ved ældre formater.

Det er dog også vigtigt at bemærke, at ikke alle afspilningsenheder og software understøtter de nye formater endnu, så det kan være en god idé at tjekke, om de enheder eller software, som skal afspille eller redigere videoen, understøtter det valgte format.

Test selv om dette er noget du kan benytte fordi nyere konverteringer af disse formater vil halvere filen uden kvalitetstab. YouTube benytter nogle disse AV1, AVIF, DAV1D og H.265, især AV1 for YouTUbe, og dine seneste browser benytter disse også "AV1, AVIF, DAV1D og H.265" fordi det er kompromitteret uden at tabe kvalitet og kan benyttes til streaming i kvalitet.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 15:12 #2
Oh, glemte, at H.264 benyttes aktivt, men H.265 er bedst med HEVC i stedet for AVC.

https://youtu.be/Fawcboio6g4

https://www.vplayed.com/blog/hevc-h-265-codec-for-4k-video-compression-standard/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
14. marts 2023 - 01:00 #4
Når du skriver at du skal have det over på en DVD antager jeg at du mener en DVD af den type man sætter i en DVD afspiller og spiller, evt. med kapitler i starten. Ellers bør du anvende en USB stick, der kan afspilles direkte i de fleste fjernsyn.
Du skal så have et program hvor du indlæser MP4 filen og skriver den til en DVD. Det kaldes "DVD authoring" at lave en DVD. Du kan bruge det gratis program https://www.dvdstyler.org/en/ Du skal ikke reducere størrelsen på MP4 filen først. Programmet reducerer automatisk bitrate hvis nødvendigt. Eller hvis du vil redigere, brug fx. Pinnacle studio eller Videopad (gratis til privat brug) https://www.nchsoftware.com/videopad/index.html På en DVD kan der være en times video i god kvalitet og to timer i reduceret kvalitet.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. marts 2023 - 17:45 #5
Billedopløsningen på DVD video, som enhver gammeldags DVD-afspiller kan læse, er på 720 x 576 pixels med 25 billeder pr. sekund. DVD video er kodet i det gammeldags MPEG2 videoformat, og lyden er i såkaldt AC3-format.

Da din MP4-fil sandsynligvis er i noget højere opløsning, skal den (som #1 skriver) omkodes til dette gamle format, hvis den skal brændes til en DVD-skive og afspilles på den gammeldags måde.

Som #4 skriver, så kan et program som DVDstyler bruges til at omkode og brænde MP4-videoen til DVD.

Hvis du gør det af hensyn til en ikke-teknisk kyndig modtager eller for "sportens skyld", giver det god mening at prøve dette. Men i alle andre tilfælde er det totalt spild af tid at forsøge at tilpasse en video i langt bedre kvalitet til et forældet fysisk diskformat, hvor disken tilmed har stærkt begrænset levetid (har selv ret dårlige erfaringer med hjemmebrændte DVD'er og CD'er).

Ethvert moderne TV-apparat kan sandsynligvis afspille MP4-filen i fuld kvalitet, hvis du kopierer den over på en USB-stick, som har plads nok.