Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 22:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Billeder vises ikke på localhost efter overgang til HTML5

Jeg har på mit site skiftet fra XHTML1 til HTML5, hvilket har været problemfrit online. Men når jeg kigger på sitet offline via localhost, er alle billeder usynlige.

Hvad skal jeg gøre for at få dem synlige igen?
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 23:48 #1
Kører du en webserver eller lokalt?
Avatar billede visto Professor
20. marts 2023 - 08:46 #2
Kører XAMPP på min computer.
Avatar billede bvirk Guru
20. marts 2023 - 09:31 #3
Ja undskyld det banale spørgsmål.
Ser på dit fine vinsite at mappen /billeder ligger i document root - de er i html kilden refereret både med og uden foranstilt / tegn tegn.
Document root skal være den samme lokalt - f.eks dur det ikke at have den lokale kopi af 'hele sitet' i en undermappe til document root.
Det hedder også DocumentRoot i apaches configfil for det virtuelle site.

Jeg er tit blevet klogere ved at kigge i browserens vis kilde - snuppe den url som ikke virker som antaget - åbnet den i en ny fane og indset hvor fejlen er ved at rette i browserens url til det som virker og så gået tilbage i kilde koden og skrevet det rigtigt.
Avatar billede visto Professor
20. marts 2023 - 10:08 #4
Ja, der var på forsiden inkonsekvent henvisning til mappen /billeder. Det har jeg rettet. Alle steder henvises der nu som /billeder
Men jeg er ikke blevet klogere på, hvorfor jeg ikke kan se billederne, når jeg ser dem på min computer via XAMPP og localhost. Det havde jo ikke noget at gøre med / eller ingen / Jeg har altid kunnet altid kunne se alle billeder på alle sider, indtil for et par dage siden, hvor jeg skiftede til HTML5. Nu kan jeg ingen billeder se overhovedet.
Avatar billede bvirk Guru
20. marts 2023 - 10:51 #5
Ikke ualmindeligt at en ting driller som er svær at få øje på - ville starte fra bunden med en billedfil i DocumentRoot og så arbejde mig hen mode de placeringer som skal virke.
Apache har også en log fil som viser status for de enkelte requests.
Avatar billede visto Professor
20. marts 2023 - 11:45 #6
Jeg har fundet fejlen, som er helt banal: Jeg havde under tilretningen af alle sitets tekstfiler flyttet mappen billeder væk fra computerens htdocs-mappe, som indeholder hele sitet (for at kunne foretage hurtigere søg-erstat under erstatningen af XHTML1 koderne med HTML5 koderne). Denne mappeflytning havde jeg glemt, at jeg havde foretaget, så nu, hvor den er flyttet på plads, virker det hele igen.

Det var dit sidste svar #5, der fik mig til at kigge efter billedfilerne, hvorved jeg opdagede at mappen ikke var på sin plads, så tak for det.
Avatar billede bvirk Guru
20. marts 2023 - 14:58 #7
Det er godt med et setup hvor man fastligger at en placering er originalen og en anden er en synkonisering deraf. Under udvikling kan det være mere rodet, men jeg synes det er det optimale.
Synkronisering skal heller ikke være noget med at huske flere ting - det skal ideelt være en ting at udføre for alt.
Tror mange har startet med filemanager lignende ting som stifinder, totalcommander eller ftp programmer med fillistning - har selv hoppet rundt i totalcommander og den har dog en fin synkroniseringsmekanisme.
Men det er ikke optimalt. På en hostning der alene tilbyd ftp anvendte jeg lftp men nu anvender jeg rsync - ved det er knap for uindvidede på windows, man altså en enkelt kommando i et terminal vindue, så er den ged barberet for mig.

Det var godt du fandt fejlen - og tak for hæve mig til guru (uden det betyder noget - det er ordet der tæller)