Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 10:08 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Ældre højtalere til TV

Jeg har et TV med høretelefon udgang.
Der har jeg sat min højtaleranlæg til. Det virker perfekt, og jeg bruger min fjernbetjening til at styre lyden med. Alt i alt en perfekt løsning til at få en ordentlig lyd på et Tv'et der er født  med elendig lyd.
Nu overvejer jeg at købe et nyere TV, men på disse er der ikke Høretelefon udgang.
Har i en løsning?
Avatar billede fase Professor
21. marts 2023 - 11:05 #1
Hvis dit ny TV har en HDMI ARC udgang kan du få en converter til at slutte dit minijackstik til. https://www.av-cables.dk/phono-converter/nedis-hdmi-arc-til-analog-phono-og-3-5-mm-lyd-extractor.html Der er måske også muligheder for optisk udgang
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2023 - 12:25 #2
På nogle kan der være audio out. Ved ikke hvis der er scart også om lyd kan tages ud den vej? Ved godt at scart et format der ikke bruges mere da det blev brugt til video afspillere.
Avatar billede madklub Guru
21. marts 2023 - 12:33 #3
Jeg har både hovedtelefon udgang (mini-jack), optisk digital udgang og bluetooth på mit nye fjernsyn. Så det er nok ikke noget problem - hvis du ikke køber fjernsyn i Harald Nyborg.
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. marts 2023 - 14:14 #4
scart er vel snart forældet og ikke aktuel på mange fjernsyn.
bluetooth vil ofte være modtager (LYD) så man eks. kan sende lyd fra sin telefon og bruge tv som højtaler.
Avatar billede falster Ekspert
21. marts 2023 - 14:29 #5
Som fase er inde på i #1 findes der en del adaptere til forskellige forbindelsestyper.

Hvilken type forbindelse bruger du nu?

Altså hvilke stik er der på dine højtalerkabler og bruger du - f.eks. - en adapter til et minijack-stik for at bruge TV'ets høretelefonudgang?

(Og hvis du har set på (et) konkret(e) ny(t) TV, så fortæl gerne hvilke(t).)
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 17:49 #6
Falster. Jeg har et ganske almindelig mini Jac stik med en splittet med 2 mini hunstik der er sat i høretelefon udgangen.  Det er et Harman kardon anlæg med subwoofer og to diskanthøjtalere.  De to mini jacstik sættes til subwooferen. Anlægget er oprindelig købt til en stationær PC. Det virker fantastisk, men når jeg ser på specifikationerne på nyere Tv'er, så finder jeg ikke nogen med høretelefonudgang.
Derfor mit spørgsmål.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 17:51 #7
Madklub. Hvilke TV har du?
Avatar billede madklub Guru
21. marts 2023 - 18:14 #8
Det hedder Philips The One 65" PUS8555 4K UHD Smart TV.
Lyden i tv'ets indbyggede højtalere er god nok til dagligt forbrug,
Til film kører jeg optisk ud til min Denon forstærker.
Avatar billede falster Ekspert
21. marts 2023 - 18:33 #9
Når du forbinder til TV med 3.5mm stereo minijack bør fases forslag kunne anvendes.

Men. LG vejleder her i, hvordan man kan forbinde direkte (muligvis ligesom madklub beskriver):

https://youtu.be/_sFHZVF60mw
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 18:47 #10
Har din Harman kardon HDMI ARC, burde du kunne overføre dit tv's lyd til lydanlægget.

Ingen grund til at købe converters.

Hvad er modellen for din Harman kardon?
Avatar billede falster Ekspert
21. marts 2023 - 18:49 #11
Hvis man i stedet for HDMI (jf. #1) vil anvende adapter for optisk (digital) lyd er der f.eks. denne

https://www.coolpriser.dk/shop/192khz-digital-optisk-1749276p.html

(Og en vejledning for et lignende produkt:

https://www.youtube.com/watch?v=0YpZar4zFpc)
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 18:53 #12
Madklub, Er det ikke optisk ud der er på dit  TV?  Mine stik er mini Jack til annalog udgang.
Eller er der noget jeg har misforstået?
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 18:57 #13
Vi kan nok undersøge ved at finde frem til brugsanvisning for din Harmon Kardon.

Hvad er modellen?

Så skal vi nok finde løsninger for den.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 18:57 #14
Jørgen B Det er et anlæg der er mindst 15-20 år gammel, så jeg tror ikke der er HDMI ARC
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 18:59 #15
Ja tak, men hvad er modellen? Så vi kan finde mere tilpasset løsning for den 🙂👍
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 18:59 #16
Det står inde i et tv møbel. Så jeg ser på det senere.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 19:00 #17
Har du ikke gemt brugsanvisningen, du kan læse modellen derfra?

Så skal vi nok finde frem til anvisningen og undersøge det for dig?
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. marts 2023 - 19:36 #18
Modellen hedder HK  695-02,03,04 Men øv Efter jeg vendte den om forsvandt lyden. Jeg tro et af jack stikkene er defekte nu.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 20:03 #19
Hvis den er defekt kabel, mon ikke dette kan afmonteres og fikses?

Måske lodde den om igen med nyt kabel?

Mærkelig at den ikke er en løs kabel, men som sidder fast?

Ja, det er nok bedst med de tidligere anbefalinger længere oppe.

Eller du kan investere et soundbar til dit tv, som kan medkøbes til det nye tv?
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 20:03 #20
Avatar billede kurtba Ekspert
21. marts 2023 - 23:03 #21
arnepedersen - du misforstår vist Jørgen B. Det er ikke dit anlæg, som skal have hdmi arc, det er det nye tv, som han spørger til. Så mener han, at der findes en konverter fra hdmi arc og til dine minijack eller hvad stik du ellers har på dit Harmon Kardon anlæg.
Jeg tror faktisk at alle tv i dag har hdmi arc, så det burde være en mulighed.
Jeg har selv haft et gammelt Harmon Kardon tilsluttet mit tv, og der brugte jeg den digitale lydudgang på tv (også kaldet optisk). Det er der vist også på de fleste nyere tv. Jeg havde på Harmon Kardon forstærkeren også en optisk indgang, så et optisk kabel mellem, og jeg var kørende. Prøv at se, om ikke du har 1 eller 2 optiske indgange på dit Harmon Kardon anlæg. Der sidder muligvis en prop i for at beskytte hullet.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. marts 2023 - 12:07 #22
Jeg tror jeg kaster håndklædet.
Jeg kan slet ikke få den til at virke mere. Måske er en ledning blevet beskadiget da jeg tog subwooferen ud af mit TV møbel.  Nu ser jeg mig om efter en Sound bar. Måske en Harman kardon sound bar, da jeg i forvejen har to højtalere af samme fabrikat.
Måske kan de tilsluttes sound baren.

Var det noget i kunne anbefale.
Jeg har set på model : HARMAN KARDON CITATION MULTIBEAM 700 til 3.527 kr.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 13:32 #23
Ja, desværre ser jeg ingen mulighed for at kunne tilslutte dine løse højtaler til med denne model:

https://dk.harmanaudio.com/harman-kardon/CITATION+MULTIBEAM+700-.html

Men ja, det vil forbedre din tv. På lynvejledningen ser jeg på side 5 eksempel hvad du kan benytte:

https://dk.harmanaudio.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dw1f3c7f95/pdfs/HK_Citation_Multibeam%20700_QSG_Multilingual.pdf

AUX Audio in

Optical in

HDMI OUT / HDMI ARCH.

Vi kan undersøge for dig her, hvordan du kan tilslutte den til din tv.

Har du en TV model vi kan bruge?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 13:35 #24
Forresten, man kan nok sige, at den er en smart soundbar, når den har wifi og kan bruge Google Assistant og har Bluetooth.

Ideelt vil man kunne parre bærbar eller stationær, eller tablet eller smartphone til soundbar.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. marts 2023 - 13:54 #25
Medmindre hele dit anlæg er kaput, forstår jeg ikke, at du ikke lige prøver med et optisk kabel fra tv til anlæg, hvis muligheden er der.
Jeg kender ikke den valgte soundbar, men du kan købe den billigere hos i outlet hos Harman-Kardon. Der er en tusse at spare.
Jeg og flere andre har tidligere købt fra harman kardon outlett, hvor der står at de er renoveret, men de har været fuldstændig som nye, og det har ikke været muligt at se på dem, at de skulle være renoveret.
Bare et tip.
https://www.harmankardon.dk/outlet/
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2023 - 15:46 #26
Hopper af tråden.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. marts 2023 - 17:31 #27
Kurtba, tak for info.
Mit anlæg er færdigt og jeg har besluttet at købe et nyt. Jeg har brugt dit link og fandt en renoveret pris på 4.704 på Sound bar og softwoffer, dog med en af delene  i sort, jeg vil have begge i grå.
Ny prisen er 6.522 kr. så der er en god besparelse. Men nu har jeg presset en forhandler ned til 5.500 kr. og begge dele er nye og i grå. Det synes jeg er et godt tilbud, derfor slog jeg slog til.

Samtidig vil jeg sige mange tak til alle der har forsøgt at hjælpe mig. det sætter jeg stor pris på.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 17:34 #28
Du kan nok få det ordnet med HK 695. 🙃👍
Avatar billede arnepedersen Forsker
25. marts 2023 - 10:58 #29
Jeg har nu modtaget min Sound bar og har brug for hjælp til opsætning. Her er et link.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041644