Avatar billede MartinB Novice
21. marts 2023 - 17:17 Der er 25 kommentarer

Langsommere forbindelse med kabel end på wifi

Jeg har en 300/60 linje fra Yousee

Når jeg kører en hastighedstest på begge mine pcer siger den omkring 90/60 og begge computere er med kabel cat 7 U/FTP

Men telefonerne som kører på Wifi siger den lige over 300/60

Asus Z490-Plus (Wi-Fi) Tuf Gaming så det burde ikke være problemet og er opdateret til nyeste driver. har prøvet forskellige indstillinger på den der hedder Speed & Duplex uden det hjalp noget

Hjælp! :)

Martin
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 18:05 #1
Hvis tricket med at indstille sit eget NIC indstillinger på sidste to sider som anbefalinger, er jeg bange for at der ikke er nogen løsninger ud over at købe billig PCIe netværkskort:

https://techcultah.pages.dev/posts/how-to-disable-samsung-discover-option-from-app-screen/

https://wccftech.com/intel-foxville-i225-v-2-5gbe-networking-issues-persist-z490-motherboards-affected/
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 18:08 #2
Avatar billede MartinB Novice
21. marts 2023 - 20:07 #3
Har prøvet de indstillinger som beskrevet på det 2 sider uden held, men kan du eventuelt forklare mig hvorfor jeg miste mit internet helt når jeg inde i den egenskab der hedder Speed & Duplex sætter værdien til 1.0 Gbps Full Duplex? som også er forslået som en mulighed til at løse problemet
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2023 - 20:31 #4
Løsninger var mere på side 3 og 4, men hvis det ikke virker er det desværre hardware problem som stammer fra Intel med denne bundkort.

Løsningen er, at skaffe PCIe netværkskort, desværre.
Avatar billede MartinB Novice
21. marts 2023 - 20:50 #5
Var også på side 3 og 4 jeg har gjort som de havde beskrevet :) Dårligt formuleret af mig^^ men irriterende med en computer til så mange penge, at tingene ikke bare virker...

Men tak for hjælpen
Avatar billede nopsen Ekspert
21. marts 2023 - 21:19 #6
det kan også være at din routers lan porte er begrænset til 100, hvilket er problemet med især lidt ældre modeller.
har selv måttet skifter router af samme årsag.
har du prøvet at forbinde kabel direkte udenom router og så teste hastigheden?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2023 - 08:58 #7
Tjek i strømstyring at i enhedshåndtering at  der ikke lukkes for netkort så det drosler ned på 100 Mbit. Hvis det er Gigabit kort der er i bør det kunne køre fuld skrald. Prøv at ændre plan for strømstyring til høj ydelse og se om det giver mere hastighed.
Avatar billede MartinB Novice
22. marts 2023 - 17:04 #8
Har ikke mulighed for at prøve uden om routeren, men har prøvet med 3 forskellige computer på forskellige net kabler og alle går max til 95/60 men alle 3 kører +300/60 på wifi, så tænker det må være routeren der er problemet.

Jeg får installeret fiber snart og tænker at skifte udbyder samtidig og om en anden router på det tidspunkt eventuelt kan hjælpe på problemet, som jeg selv tror er problemet
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 17:12 #9
Det vil ikke have nogen ønskede effekt hvis du skifter til fiber, når du allerede ved at alle havner på samme hastighed.

Alternativt kan du kigge yderligere router indstillingerne. Men løsningen vil være nyere router model for fiber m.v.

Hvad er nuværende router model?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 17:13 #10
Lidt om WiFi generations

| 802.11    = WiFi 0  |
| 802.11b  = WiFi 1  |
| 802.11a  = WiFi 2  |
| 802.11g  = WiFi 3  |
| 802.11n  = WiFi 4  |
| 802.11ac = WiFi 5  |
| 802.11ax = WiFi 6  |
| 802.11ax = WiFi 6E |
| 802.11be = WiFi 7  | (May 2024)

| 802.11    = WiFi 0  | 1997 | 1 to 2 Mbit/s                                    | 2.4 GHz |
| 802.11b  = WiFi 1  | 1999 | 1 to 11 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11a  = WiFi 2  | 1999 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11g  = WiFi 3  | 2003 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 GHz |
| 802.11n  = WiFi 4  | 2008 | 72 to 600 Mbit/s                              | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ac = WiFi 5  | 2014 | 433 to 6933 Mbit/s (or 6.9 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6  | 2019 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6E | 2020 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    |  2.4 / 5 / 6 GHz |
| 802.11be = WiFi 7  | 2024 | 1376 to 46120 Mbit/s (or 46 Gbit/s) |  2.4 / 5 / 6 GHz |
Avatar billede MartinB Novice
22. marts 2023 - 19:15 #11
Min nuværende router er en Sagemcom fast 3890v3
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 19:18 #12
Kigger lige lidt på spec's.

Vender tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 20:07 #13
Ja, den er svær at hente data om. Især når jeg kiggede på Fransk, Tyske og endda Engelsk.

Ja, det ser ud til at være ældre udgave og synes, at det var en god ide om at opgradere til Fiber-net, som du nok snart får.

Det ser rent teknisk set ud fra undersøgelse, at den nok kun har ETH 1GE.

Altså 1 Gigabit Ethernet?

Dette vil så agere anderledes end trådløs delen. Jeg fik hellere ingen brugbar data omkring hvilken generation den var på, men min bedste bud vil være, at den måske har WiFi 5, hvis ikke dette er WIFi 4.

Jeg ser også, at den er med på listen af sårbart router.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 20:08 #14
Ja, lige udmiddelbart vil tilkøb af PCIe netværksadapter hjælpe dit sløve internet hastighed for din bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 20:19 #15
Er dette forbundet med alm. telefon stik internet eller via antenna, som jeg så fra nogle sider?
Avatar billede MartinB Novice
22. marts 2023 - 23:19 #16
Den er forbundet via antenne stikket
Avatar billede nopsen Ekspert
23. marts 2023 - 03:44 #17
konklusionen er nok som du selv nævner routeren, men du kan ikke teste da du har nettet via antennestik fra yousee, hvilket er på vej til at blive udfaset, og den router du bruger er forældet.
jeg tror ikke på at bundkortet med de fejl der bliver henvist til er problemet, intet af det henviser til det fald i forbindelsen du oplever.
ang ny fiber og udbyder, hold dig fra yousee.
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2023 - 20:28 #18
Har selv en F@st 3890V3 Yousee router på coaxial kabel (antenne). Både med wifi og alene med kabel kører den 300+ i download og 60+ i upload. Det er næppe routeren det er galt med, ligesom jeg ikke er enig i kritikken af YouSee.
Det er efter min ringe mening netværkskortet i PC'en, der ikke kan klare mere end 100.
Avatar billede MartinB Novice
24. marts 2023 - 11:35 #19
Nu har jeg haft prøvet at tag en af computerene med et andet sted og testet med det samme kabel men en anden router og resultatet var at den kørte med 500/700... Jeg har også haft snakket med mm vision hvor computeren er købt og han bekræfter at computerens netkort sagtens kan kører 1000.

Så min egen konklusion er stadigvæk at fejlen må være routeren, selvom YouSee mener det er mit udstyr på 3 forskellige computere...
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2023 - 12:29 #20
Mærkeligt med ETH 1 GE, at den stadig når kun halve i stedet for fulde eller tættest på fulde udnyttelse 🤓👍🏼

Det er op til dig med at beholde det som det er 👍🏼🫡
Avatar billede INK Ekspert
24. marts 2023 - 14:15 #21
Ved at logge mig på min router, kan jeg læse:
eMTA & Dosis software version 20.2
FAST3890V3_NUUDAY_SIP_RDK_77.15.14

Prøv at kontrollere din egen router. Du kan også genstarte for at sikre, at seneste opdatering fra YouSee er gået igennem.
Avatar billede MartinB Novice
24. marts 2023 - 17:02 #22
Og jeg er også meget taknemmelig for jeres råd og tid til at hjælpe med at løse dette problem og prøver alle jeres mulige løsninger :)

Min egen router hedder også:
eMTA & DOCSIS Software Version:20.2
Software billednavn:FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14
Avancerede services:FAST3890V3-RDK

Og har også prøvet den fulde restart af routeren hvor den starter op, som var den ny uden held desværre
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. marts 2023 - 17:32 #23
Jeg har samme router #18 og enig i indlægget - har også samme hastighed hos yousee og jeg mener ikke routeren bliver flaskehals der.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. marts 2023 - 19:30 #24
når det nu viser sig at det fungerer med en anden router, er det vel slået fast at udstyret er i orden og at routeren er problemet, selvom flere af jer mener det modsatte, det forstår jeg ikke.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. marts 2023 - 20:31 #25
kontakt yousee og forklar hvad du har konstateret og forlang at de udskifter routeren.