Avatar billede per2edb Guru
22. marts 2023 - 20:05 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Jeg ønsker at have back up af mapper på disken gemt i skyen

Jeg har office 365 win 10
Jeg ønsker at have back up af mapper på disken gemt i skyen

I skyen har jeg Ondrive - personlig samt "Alle dine filer synkroniseret"

Men når jeg har ændringer i en mappe på disken afspejles den ikke i skyen
Herudover ønsker jeg ikke det omvendte - altså en ændring i skyen ænde på disken

Hvad er der galt og hvordan stiller jeg det
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 20:42 #1
Desværre, hvis jeg forstod dette. Agerer OneDrive app fra Microsoft ret åndssvagt.

Hvis du har dette installeret, vil dette reflektere tilbage hvis der er ændringer fra skyen og ikke den ene vej.

Løsningen vil være at afinstallere OneDrive app, hvis du har dette installeret.
Herfra overføre ændringerne manuelt ved hjælp af browser til din egen OneDrive.

Her vil man så kunne benytte "upload". Dette vil starte med at indsætte en fil med og fra.

https://onedrive.live.com/

Jeg håber, at det giver dig en ide omkring dit indlæg 🙂😊
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 20:48 #2
Husk, før du starter afinstallering af OneDrive app, er at flytte dine filer, så du ikke mister dem fra din PC.
Avatar billede per2edb Guru
22. marts 2023 - 21:58 #3
Desværre.....
Pkt 1 OnDrive app lå allerede i office 365 win 10
Pkt 2 alligevel afinstallerede jeg den, og geninstallerede, men det hjalp ikke

Mit spørgsmål er f.eks:
I en mappe på PC,en ligger nogle filer
De er uplodet i Skyen til en enslydende mappe
Nu lægger jeg endnu en fil i mappen på pc'eren
Spørgsmål - Skal den ikke uden jeg gør noget efterfølgende kunne ses i skyen ??

Altså helt uden jeg gør noget
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 22:05 #4
Hvis det indstillet til at gemme til skyen er det nok i OneDrive.

Du kan lave test.

Når du starter "Kør" og indtaster "appwiz.cpl" og køre den. Så starter "Programmer og Funktioner".

Kan du se "OneDrive" i bland dem?

Hvis ikke, så er det nok opsat som du ønsker det.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2023 - 22:38 #5
Nærmere eftertanke omkring OneDrive synkronisering og undersøgelse, det lyder som om, at du ikke har aktiveret synkroniseringen mellem din computer og OneDrive. Hvis synkroniseringen er aktiveret, vil dine mapper og filer automatisk blive opdateret i skyen, når der foretages ændringer på din computer og vice versa.

For at aktivere synkroniseringen mellem din computer og OneDrive skal du følge disse trin:

1    Åbn OneDrive på din computer.
2    Klik på knappen "Indstillinger" i nederste højre hjørne.
3    Klik på fanen "Konto".
4    Klik på knappen "Vælg mapper".
5    Marker de mapper, du ønsker at synkronisere med OneDrive, og klik på "OK".

Herefter vil OneDrive automatisk synkronisere de valgte mapper på din computer med dine filer i skyen. Du kan også aktivere "Filbeskyttelse" i OneDrive, hvilket vil sikre, at dine vigtige mapper altid bliver sikkerhedskopieret og beskyttet mod ransomware-angreb.

Husk også at kontrollere dine indstillinger for synkronisering, da det kan være, at du har konfigureret OneDrive til ikke at synkronisere ændringer automatisk. Du kan finde disse indstillinger i OneDrive-indstillingerne under fanen "Synkronisering".

Med disse trin på plads bør dine ændringer i mapper på din computer automatisk blive afspejlet i OneDrive-skyen, så du altid har en sikkerhedskopi af dine vigtige filer.

Du kan installere OneDrive ved at hente den, medmindre dette allerede virker alene med Office programmet.

https://www.microsoft.com/da-dk/microsoft-365/onedrive/download
Avatar billede per2edb Guru
22. marts 2023 - 22:43 #6
Kan du se "OneDrive" i bland dem?    <==== Svar:  Nej det kan jeg ikke
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2023 - 08:25 #7
#6 når du kigger efter onedrive i appwiz, så husk lige, at den står under M alfabetisk (Microsoft Onedrive)
Avatar billede per2edb Guru
23. marts 2023 - 09:59 #8
Jo OK nu kan jeg se Onedrive
Hvad gør jeg herefter?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2023 - 13:43 #9
Så kører onedrive, derefter skal #5 kunne gennemføres og det er så det.
Avatar billede per2edb Guru
26. marts 2023 - 11:04 #10
Igennem hele denne sag har automatisk backUp af de 3 mapper Skrivebord, Dokumenter og Billeder virket.
Det har jeg ikke haft fokus på da jeg næsten ikke bruger dem

Jeg er derimod i tvivl om alle andre mapper, der IKKE ligger und disse 3  kan komme til at virke med automatisk backup via synkronisering.
Denne tvivl forstærkes af at det KUN er de nævnte 3 mapper der hele tiden nævnes og vises igen og igen under og efter oprettelse ad Ondrive.

Derfor vil jeg spørge dette forum om der er nogen der i praksis har en fungerende
synkronseret automatisk backUp til OnDrive af mapper DER IKKE LIGGER SAMMEN MED Skrivebord, Dokumenter eller Billeder
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2023 - 15:10 #11
Filer/Mapper, der ligger i C:\Users\[dit brugernavn]\OneDrive er med i skyen, andre er ikke umiddelbart.
Så den enkle løsning er, at flytte evt andre mapper til OneDrive mappen på pc, og så klarer den resten.
Husk at evt programmer og links, der bruger filerne nu skal kigge på den nye adresse.
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. marts 2023 - 00:08 #12
Jeg bruger Jottacloud.com og Onlime.dk som backup. Fungerer perfekt, kører helt automatisk og gnidningsfri. I de gratis udgaver dog begrænset til 5GB.
Du kan for en rimelig pris købe mere plads. Data opbevares for begge tjenester i en underjordisk bunker i Norge, under +100 meter granit👓
Tidligere anvendte jeg Onedrive, men synes det gav en del bøvl.
Avatar billede per2edb Guru
27. marts 2023 - 11:25 #13
Jeg er næsten helt lost!!!
Jeg vilde opgive hvis det ikke var for muligvis at hjælpe andre brugere der ønsker automatisk back up al alle deres mapper
Der for bør det afklares:
Kan OnDrive automatisk ved synkronisering tage back up af mapper udover skrivebord billeder og dokumenter - de virker det ved jeg - men andre mapper ??????

>>>>>ER der brugere der i praksis har det til at fungere ??????  <<<<<<<

nb
Til Claes: Jamen så er det jo ikke automatisk
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2023 - 11:58 #14
Jeg husker ikke om det overhovedet kan lade sig gøre med Skrivebordet, men du kan vælge en mappe ergo angive Skrivebordet skal uploades så snart ændringer er færdige.

Du kan selv teste dette og se om det havner på skyen med den valgte mappe.

Virker det ikke, er det nok per design det ikke virker?

Jeg er desværre ikke OneDrive supporter 🤓

Du kan sagtens gå ind i Microsoft samfundet og endda spørge Microsoft support omkring disse ting, det er trods alt Microsoft produceret platform

https://bit.ly/3z8cqN9
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2023 - 11:59 #15
Avatar billede Uvanga Ekspert
27. marts 2023 - 14:52 #16
Backup gælder for de fleste tjenester de mapper som #11 nævner. Så hvis du vil være sikker på at mapper er med i backup kan du placere dem på skrivebordet.
Avatar billede per2edb Guru
29. marts 2023 - 09:03 #17
Så fik jeg en afklaring:

Mit forsøg på at benytte OneDrive til automatisk back up ved synkronisering af valgfrie mapper udover skrivebord, billeder og dokumenter har vist at det kan man ikke.
(NU verificeret fra mange eksperter på nettet)
Så pas på.
Det er KUN skrivebord, billeder og dokumenter der AUTOMATISK Backes up
Herudover bibehold de engelske mappenavne

TAK til de mange indslag som bragte mig på sporet af erkendelsen