Avatar billede Cihica Praktikant
22. marts 2023 - 23:59 Der er 5 kommentarer

Hvilken af de nye dele får min PC til at restarte?

Jeg har i slutningen af januar opgraderet min pc, da min processor efterhånden var ret medtaget.
Jeg købte:
ASRock B650 LiveMixer bundkort
AMD Ryzen 5 7600 processor
og
G.Skill Flare X5 DDR5 32GB kit 6000MHz CL36

Jeg havde problemer allerede fra start, ved at jeg havde svært ved at boote windows. Jeg reinstallede derfor windows 10. Efter det fik jeg så mange forskellige BSoD at jeg næsten blev helt rundtosset. Jeg fik med lidt hjælp opdateret mit bundkort, og det løste de fleste af mine problemer, hvor efter jeg opgraderede til Windows 11.

Jeg kunne stadig ikke spille noget og jeg kunne kun gå på nettet engang i mellem, og mine downloads fejlede ofte. Jeg tog den ene ramblok ud og pludselig havde jeg ingen problemer. Alt gik som det skulle lige indtil jeg pludselig begyndte at crashe i spil. Når min pc så har restartet så kan den sjældent finde min M.2 hvor jeg har nogle af mine spil på. Nu er det så slemt at jeg ikke engang får BSoD. Den slukker bare mine skærme, slukker for mus og tastatur og så restrater maskinen.

Men kun når jeg spiller noget (World of warcraft, Hogwarts Legacy, Minecraft, osv) - jeg kan sagtens surfe på nettet og spille onlinespil som ikke rigtig kræver noget.

Jeg har kørt en memorytest som siger at jeg har en hardwarefejl på ram.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg være sikker på at det "kun" er mine ram som er problemet eller er det måske mit motherboard som ødelægger mine ram? Jeg har to års reklamationsret men jeg er jo nødt til at vide hvilket produkt jeg skal reklamere over, og jeg er ikke interessert i at sætte nye ram i maskinen hvis de så også bare bliver ødelagt.

Håber at der sidder nogle derude som jeg hjælpe mig lidt, for jeg er godt nok ved at være meget frustreret nu.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2023 - 00:51 #1
Det var da en ordenlig god beskrivelse.

Det du skulle havde undersøgt før du købte var hvilken der bedste understøttede for dit bundkort modellen.

For ASRock B650 LiveMixer er dette hvad der blev fundet:

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/asrock/b650-livemixer#memory

* DDR5-5600 UDIMM
* DDR5-5200 UDIMM
* DDR5-4800 UDIMM

Hvis du så undersøger hvilken RAM understøtter bedste for dit CPU er dette der blev beskrevet:

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-7600

* 2x1R DDR5-5200
* 2x2R DDR5-5200
* 4x1R DDR5-3600
* 4x2R DDR5-3600

-Så svaret er, at du bedst skifter RAM til DDR5-5200, i stedet for at bruge DDR5-6000.
Men her vil det måske kunne betale sig, hvis du vil prøve og har tid og bekræfte at den kan benytte DDR5-5600.

Jeg håber, at du fik svaret for dit problem. Ja, problemet er RAM på DRR5-6000 🤖
Avatar billede martens Guru
23. marts 2023 - 06:41 #2
Du skriver intet om strømforsyningens størrelse ( kapacitet i W ) for jeg tror at problemet ligger der, når du skriver at det er ved spil, at dyret volder dig de største problemer...
Avatar billede AnyFellow Seniormester
23. marts 2023 - 08:16 #3
Når problemerne er størst ved spil (størst belastning) kan det også være problemer med køling af cpu'en.
Avatar billede Cihica Praktikant
23. marts 2023 - 11:15 #4
Min strømforsyning er en 750 gold så jeg vil mene at den bude være ok til jobbet.
Avatar billede martens Guru
23. marts 2023 - 13:22 #5
Det er i hvert fald rigeligt med power...