Avatar billede bennujams Novice
26. marts 2023 - 00:14 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

PC valg Ingeniør

Hvilken computer skal jeg vælge?

Acer Predator Triton 300 SE - 14" - i7-12700H - Nvidia GeForce RTX 3060
Lenovo Yoga Slim 7i Pro i7-12700 H 16/512/ RTX 2050 14"
Asus Vivobook Pro 14X AMD Ryzen 7 5800H GeForce RTX 3050
Acer Swift X R7-5825U 16/512 RTX 3050 14"

Jeg skal bruge den under ingeniør uddannelse, men er det egentlig nødvendigt med et dedikeret grafikkort når i7-12700H scorer så højt på benchmark??
Avatar billede bennujams Novice
26. marts 2023 - 00:19 #1
Eller 5 mulighed
Acer Predator Triton 300 SE - 14" - i7-12700H - Nvidia GeForce RTX 3050Ti
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 15:16 #2
Det du allerede har undersøgt og tænkt på er alle gode. Det kommer an på hvad du vil prioritere og om der er plads til budget.

Et populært fællesskab for teknologientusiaster er Reddits r/SuggestALaptop subreddit. Du kan sende din forespørgsel der og få anbefalinger fra erfarne brugere, som har kendskab til bærbare computere, der egner sig til ingeniørstuderende.

Ud over Reddit kan du også tjekke onlinefora som Tom's Hardware eller NotebookReview, hvor du kan finde diskussioner og anbefalinger om bærbare computere til ingeniørstuderende.

Hvad angår min anbefaling, afhænger det af de specifikke krav og budget for den person, der leder efter en bærbar computer. Nogle populære muligheder for ingeniørstuderende inkluderer dog bærbare computere fra mærker som Dell, Lenovo, HP og ASUS med avancerede specifikationer som Intel Core i7 eller i9-processorer, på det seneste er AMD tilbage på bænken med deres smarte lave strømforbrug og budget-venlige AMD Ryzen 5-processor eller AMD Ryzen 7-processor eller AMD Ryzen 9-processor dedikerede grafikkort og mindst 16 GB RAM.

Husk, at Intel har endnu ikke produceret processor som er engergi-venlige og smart processor endnu, hvilket ofte i længere sigt afgiver meget varme hurtigt. AMD har været innovativt omkring dette område med energi optimal og med smart processor og endda smart grafik-kort.
Men hvilket undersøgelse viser også at man sagtens kan have AMD processor med Nvidia grafik-kort og havner i gode pladsering med enheden.

I sidste ende er det vigtigt at vælge en bærbar computer, der passer til dine specifikke behov og budget, og online fællesskaber som dem, der er nævnt ovenfor, kan være en god ressource til at få anbefalinger og vejledning.

Hvis du vil selvstændigt undersøge om det kan betale sig i længere sigt, kan du undersøge hvordan en hardware klare sig i benchmark. Om det så er processoren eller om det grafik-kortet der er under stresstest hvordan den klarer sig, kan du altid besøge hjemmesider hvor de samler alle slags benchmark fra, og herfra danne dig selv en bedømmelse, at man går efter denne type hardware.

Eksempel ovenpå liste du har valgt:

Processor

    i7-12700H vs Ryzen 7 5800H
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-12700H-vs-AMD-Ryzen-7-5800H/m1750314vsm1442974

På denne list har  i7-12700H den bedste placering, og der er hvis heldigt, nogen som allerede har lavet YouTube video omkring disse benchmarks.
Bemærk på siden også der er udråbstegn inde i trekant, her noteres hvilken processor der har overgået denne processor.

    i7-12700H vs Rysen R7-5825U
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-12700H-vs-AMD-Ryzen-7-5800U/m1750314vsm1433044

På denne list har  i7-12700H den bedste placering, igen.

Det samme  kan du foretage en undersøgelse for grafik-kort benchmark og stresstest scores. Hver nyere generation er normalt bedre, men det kan ske, at dette er en revamp grafik-kort af tidligere grafik-kort, som Nvidia er bekendt med at gøre, så at gå efter den seneste Nvidia grafik-kort er bedst at undersøge, om det bare var en tweaket Nvidia grafik-kort eller om den er modificeret af tidligere Nvidia grafik-kort.

Personligt vil jeg selv kigge efter AMD Ryzen 5-, 7-, 9-processor med AMD grafik-kort eller AMD Ryzen 5-, 7-, 9-processor med Nvidia grafik-kort.

Jeg håber, at du har fået dig en dannelse, hvordan du kan tilgå med at have den ønskede enhed 🙃👍
Avatar billede Peter Guru
26. marts 2023 - 18:04 #3
Kort sagt - du går ikke galt i byen med en Lenovo.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 18:15 #4
Det er nu ikke kun Lenovo 😂🙃

Køberen ved vidst selv bedst, hvad man vil have 👍
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2023 - 18:45 #5
Eksempel

1 - Intel i7 og i9 med GeForce RTX 3050 til  GeForce RTX 3080 Ti
https://bit.ly/3U0dnRD

2 - Ryzen 5 til Ryzen 9 med GeForce RTX 3050 til  GeForce RTX 3080 Ti
https://bit.ly/40zmiLJ

3 - Ryzen 5 til Ryzen 9 med Radeon RX 5500M  til  Radeon RX 6800S
https://bit.ly/40hcma5

Og eksempel med grafik-kort benchmark:  GeForce RTX 3060 vs  Radeon RX 6800M
https://bit.ly/3lLPkJl

Så længe man bevæger sig væk fra Intel hardware, bliver det mere og mere budget venligt.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. marts 2023 - 19:41 #6
Mht til grafikkort er det svært for os at udtale os nærmere, da vi jo ikke ved hvilke programmer du skal bruge.
Umiddelbart er de grafikkort du har valgt jo dedikeret til spil, men derfor kan det jo godt være, at de også kan være relevante for programmer. Men man skal vide, hvilke programmer.
Hvis du kender dem allerede, kan du også bare i google søge på programnavnet og efterfølgende skrive system requirements, så vil du kunne finde krav til grafikkort.
Hvis det er avancerede beregninger er jeg ikke sikker på, at det er denne type grafikkort, som er relevante.
Evt. hør uddannelsesinstitutionen om, hvad de vil anbefale.
Avatar billede bennujams Novice
27. marts 2023 - 08:12 #7
Umildbart er budget ikke en hindring

Jeg skal bruge computeren til bygningsingiør, så det vil være programmer såsom Autocad, revit og matematik program (evt. Maple)
Jeg spiller ikke, så computeren behøver ikke tage hensyn til dette.

Men umildbart forstår jeg det som, at grafikkort er et MUST
og processoren skal være nyere generation af enten Intel eller Ryzen

Er i hvertfald bekræftet i, at det skal være med dedikeret grafik.
Avatar billede bennujams Novice
27. marts 2023 - 09:26 #8
Jeg overvejer derfor at købe Lenovo Yoga Slim 7i ProX i7-12700 16/1024 RTX 3050 14,5" bærbar computer
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2023 - 11:45 #9
🤓 Jamen, så stop med at spilde tiden 🙃 vi har givet vores mening, at den er en god setup i forhold til de andre du gav 🤣
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2023 - 23:54 #10
Du har godt nok lukket, men skriver at som du forstår det, er grafikkort et must.
Jeg har set på de 3 programmer, som du nævner, og ingen af dem har nogen som helst krav til grafikkortet. Højeste krav er en hd opløsning, som alle indbyggede sagtens kan leve op til.
Så kan man spørger, hvorfor du er nået til den konklusion, at grafikkort er et must.
Det er cpu og ram, som er et must i forhold til de beregninger, som du skal foretage med de pgl. programmer.
Så jeg kan umiddelbart slet ikke se, at du får noget ud af, at vælge pc med sådanne grafikkort, når games ikke er inde i billedet.
Avatar billede bennujams Novice
28. marts 2023 - 11:15 #11
Tak, spurgte nemlig også det egentlig var nødvendigt med et dedikeret grafikkort når i7-12700H scorer så højt på benchmark.

Har også selv set på Revit, og umildbart, kommer jeg ikke til, at arbejde med så komplekse modeller, at det er nødvendigt.

Tak for svar