Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 15:55 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

DVD-CD

når jeg sætter en DVD i min computer, burde den afspille DVD'en af sig selv,
det gør den hvis det er en cd med mp3 filer men ikke billede filer
jeg har prøvet at højreklikke på drevet for at prøve og indstille til automatisk afspilning, men muligheden kommer ikke frem i menuen ??
jeg har installeret  Windows 11 men det skulle vel ikke være problemet ??
håber en der kan hjælpe
mvh luffe1955
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2023 - 16:33 #1
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 16:47 #2
hej ErikHg
jeg vil prøve at kigge nærmere på det link du har sendt.
men det jeg ikke forstår er at min dvd læser atomatisk cd rom med musik, men ikke dvd eks en købt dvd jeg har med serien taxa der sker ikke en prut 😊
så måske jeg har formuleret mit spørgsmål forkert
jeg anvener normalt VLC afspiller
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2023 - 17:02 #3
Jeg mener ikke at det er alle dvd´er der automatisk lader sig afspille, men er ikke sikker.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 17:10 #4
jeg kan i hvert fald ikke afspille købte eller mine egne brændte dvd med automatisk afspilning drevet kan ikke se, når det er en film kun cd rom med musik ?? det forstår jeg ikke, jeg har aldrig oplevet det før men jeg er gået igang med at læse linket. så hvis du mener at jeg skal installer det program og det så løser sig så gør jeg det
jeg har diverse kodeks jeg bruger K.lite  mega.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 17:25 #5
Sidder på en Win 10 nu men tænker det må være på samme måde i Windows 11
Du skal finde noget der hedder standard apps. Her bør du kunne finde et punkt der omhandler videoafspiller. Her bør du kunne vælge dit foretrukne program som afspiller.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 17:31 #6
det har jeg gjort, men det virker som om at drevet slet ikke kan se dvd kun cd rom ??
jeg tænkte om jeg måske skulle prøve enhedshåndtering og så fjerne drevet og så genstarte pc eller er det dumt
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 17:37 #7
#6 Det kan du gøre uden problem. den vil genfinde drevet når du genstarter.
Før i tiden var der også noget med upper og lower filtre man kunne slette. Men det var måske mere hvis drevet slet ikke var synligt. Mener der var noget med at hvis man brugte Nero Burning Rom så kunne eder ske noget med disse filtre. Men det er lang tid siden.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 17:39 #8
drevet er synligt, hvis jeg højreklikker og siger skub ud, så åbner drevet
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 17:42 #9
#8 Kan være den mangler codec til at afspille dvd skiver.
Jeg bruger VLC til at afspille med. Den er spæk fyldt med codecs til mange formater.
https://www.videolan.org/vlc/
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 17:46 #10
det er den jeg har installeret og normalt bruger, men det er længe siden at jeg har brugt programmet , men det er opdateret, nu prøver jeg at fjerne det i enhedshåndteringen. så vender jeg tilbage med resultatet om lidt
mvh.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 17:58 #11
så har jeg prøvet at fjerne drevet det hjalp ikke dobbelt klikker jeg på drevet åbner det bare så det læser stadig ikke dvd ??😒
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:01 #12
klikker jeg på egenskaber siger det at denne enhed fungere korrekt 😜
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 18:03 #13
Er det et sata drev eller ide?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:05 #14
Sata
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:05 #15
har lige prøvet med cd rom med musik åbner atomatisk
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:07 #16
der afspiller det fint
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2023 - 18:13 #17
hvis du med dvd i drevet, i denne pc, højreklikker på dit drev kan du så vælge at åbne automatisk afspilning og her vælge program til dvd?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:15 #18
nej det kan jeg ikke
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:20 #19
den mulighed kommer ikke frem
Avatar billede luffe1955 Seniormester
27. marts 2023 - 18:29 #20
jeg vender til bage i morgen, håber at der er nogen der kan hjælpe mig med en løsning
mvh til alle
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2023 - 19:40 #21
Jeg ved, at der er forskel på dvd´er ved afspilning på en dvd-afspiller. I nogle tilfælde starter afspilningen automatisk, men der i andre tilfælde skal udføres visse handlinger af brugeren. Jeg har været ude for at det næsten er som en hel labyrint, at starte afspilning. Dette gælder især på dvd´er , hvor der i nogle tilfælde er over 15 forskellige sprog at vælge imellem, samt er der også flere lydspor f.eks. tysk/engelsk.
Avatar billede milter Ekspert
27. marts 2023 - 19:47 #22
Avatar billede luffe1955 Seniormester
28. marts 2023 - 09:41 #23
Hej milter og jer andre
jeg har nu prøvet at sætte et ekstern dvd drev via usb på
og se hvad der skete, SÅ AFSPILLER DEN dvd
så måske er det drevet det er galt med ?? ellers er jeg i vildrede
mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2023 - 10:42 #24
Det tyder på at codec som jeg skrev om så er på plads. Og afspiller bruger sikkert 2 læsere hvor den ene måske er stået af. Du får ikke syn for sagen før den er testet i anden pc.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
28. marts 2023 - 13:49 #25
220661
jeg tror du har ganske ret, men da det er sjældent at man ser dvd eller brænder cd/dvd så bruger jeg den eksterne hvis det er nødvendigt, jeg tænker ikke at bruge penge på et nyt drev, jeg har godt nok en pc mere en medion E4085 der virker alt
men forsiden på drevet er jo ikke det samme så jeg kan nok ikke flytte det over i denne pc som er en Vision
mvh
Avatar billede luffe1955 Seniormester
28. marts 2023 - 13:51 #26
og da jeg har planer om at måske sælge min medion for et rimeligt beløb, skal alting jo virke i den.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. marts 2023 - 12:37 #27
Hej Alle sammen tak for jeres hjælp endnu en gang
har nu prøvet en hel del, og til sidst testede drevet i anden pc
og nej læse delen til dvd defekt
så jeg nøjes med mit eksterne drev fremover
mvh luffe1955
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2023 - 14:22 #28
Ok så fik du det tjekket.