Avatar billede dogtown Seniormester
31. marts 2023 - 10:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sende mail med VBA kode

Vores arbejdscomputere er administreret fra Indien, så alt er lidt bøvlet med hjælp derfra.
Vi har en Excel fil som er gemt som .xlsm (makro) som ligger på et fælles netværksdrev. Når man har lavet sine registreringer, klikker man på en knap. Så sendes der en pdf-fil med disse oplysninger til en modtager.
4 kolleger kan dette, mens to (nyansatte med nye computere) kan ikke.
Det skal jeg så forsøget at kikke på om kort tid. Og måske har behov for nogle tip til hvor denne fejl kan ligge.

Det som sker, når de to brugerne klikker på knappen, arket kommer op med en tom hvid boks på skærmen, og så fryser programmet.

Min plan er at:
Kikke i indstillinger for Excel,  hvor tjekke indstillinger for makro og filtilladelser er.
I VBA editor, Udvikler, Tools, Preference, at Visual Basic for Applicationer, Micrsoft Outlook liberary er aktiveret.

Er  det noget andet jeg skal tjekke/ændre af indstillinger?
Avatar billede Tom K. Forsker
31. marts 2023 - 11:29 #1
Det lyder som en god plan at starte med at tjekke indstillingerne for makro og filtilladelser. Her er nogle yderligere tip, som du kan overveje at undersøge:

    Sikkerhedsindstillinger for makroer: Kontroller at sikkerhedsindstillingerne for makroer er ens på alle computere. Du kan finde disse indstillinger under fanen "File" > "Options" > "Trust Center" > "Trust Center Settings" > "Macro Settings".

    Tilladelse til netværksdrev: Sørg for, at brugerne har tilladelse til at læse og skrive på det fælles netværksdrev, hvor Excel-filen er gemt.

    Kompatibilitet: Kontroller, om de nyere computere har en nyere version af Excel installeret, der ikke er kompatibel med makroen i Excel-filen. Prøv at åbne filen på en af de nyere computere og se, om makroen fungerer som forventet.

    Anti-virus program: Det er også muligt, at et anti-virus program kan blokere for udførelsen af makroen. Du kan prøve midlertidigt at deaktivere anti-virus programmet og se, om det hjælper.

    Fejlmeddelelser: Kontroller, om der er nogen fejlmeddelelser, der vises, når makroen fryser. Hvis ja, kan det give en ledetråd om, hvor problemet ligger.

Håber disse tips hjælper dig med at finde ud af, hvad der forårsager problemet, og hvordan du kan løse det.
Avatar billede dogtown Seniormester
31. marts 2023 - 14:20 #2
Takker for dit svar..
Det tager jeg med mig. Og vender tilbage om det lykkes eller ej..
God weeked
Avatar billede dogtown Seniormester
31. marts 2023 - 14:20 #3
Nu heder det weekend...
Avatar billede dogtown Seniormester
30. april 2023 - 21:21 #4
Det ser ud til at "Indien" ikke klarer at installere Microsoft 365 på min kollegas computer. Så jeg lukker tråden. Men vender tilbage med opdatering, hvis løsning