Avatar billede lurup Ekspert
03. april 2023 - 18:07 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med at lave dvd om til ekstern HD

Hej

Jeg bøvler stadig med en masse jagtfilm en af mine ældre kammerater har liggende som jeg vil lægge på en ekstern HD så den kan ses direkte på hans nyere tv.
De er ikke i samme format og har derfor en del udfordringer med at få den alle lagt på HD så han han se den danske version .
Håber på der findes en nem måde så jeg kan vælge afspil film i dansk udgave.
Mange af den findes i fx 6 sprog. Han har alle film liggende og derfor mener jeg det er lovlig på denne  måde.
Avatar billede puren Ekspert
03. april 2023 - 19:28 #1
set det på hans nye tv, det er sådan lidt hit and miss. man kan lave det og det virker på samsung tv og så taget man det med til LG tv og så det virker ikke, der er ikke nogle standart for hvad der ligger af codex på tv'er, så prøv dig frem.

program til at gøre med DVDfab, der findes sikker også mange andre dejlige derude
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2023 - 20:07 #2
Burde manual til tv ikle kunne fortælle hvilket format man kan bruge?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2023 - 20:18 #3
De fleste nyere tv kan optage på en tilkoblet disk - men pga rettigheder, så låses det optagne til det tv.
Hvis du afspiller dvd på tv, så burde tv kunne optage det viste til harddisk samtidigt.
Det er så 'analog' 1:1 så det tager en rum tid at optage film.
På mit tv kan man på remoten gå ind og se optagne udsendelser, og så viser den indholdet af tilkoblet disk (jeg har en ssd på, så der ikke er støj og strøm klares via usb'en på tv)
Avatar billede puren Ekspert
03. april 2023 - 23:18 #4
#2 jeg vil ikke satse mine spare penge på det...

#3 er du sikker på det er en rettighedsting?? min gamle kiss(dansk produkt) harddisk optager gemte det i MKV-format på en EXT2 tabel, det er lidt siden sådan 2006-ish men det var bare at tilgå den via FTP og trække ud af den
Avatar billede thov Forsker
03. april 2023 - 23:33 #5
Den type opgave, har været oppe før.
Programmet MakeMKV kan konvertere en DVD til .MKV filer.
.MKV kan derefter laves om til MP4 med programmet Handbrake.

Sætter jeg et eksternt lagermedie med MP3/MP4 filer til USB i mit SmartTV,
vises indholdet straks på skærmen, og jeg kan vælge hvad jeg vil høre/se.

Forhåbentlig er jeg ikke den eneste med de muligheder.
Avatar billede puren Ekspert
03. april 2023 - 23:45 #6
#5 mange tv kan læse MKV, mit gamle phillips fra 2014 kan, men jeg har lagt en pi4 (har bevist valgt en pi4 da der er hevc hardware support på den) med libraelec bagved den tager det 99,9% af alt jeg kaster efter den. så slipper jeg for at tænke på at det nu kan køre
Avatar billede eurositi Ekspert
04. april 2023 - 02:45 #7
MakeMKV kan løse denne opgave særdeles hurtigt (hvis diskene stadig kan læses).
Hver video på DVD'en gemmes som en MKV-videofil i den originale kvalitet, som DVD-filmen har. Overførslen går netop hurtigt, fordi indholdet ikke omkodes.

Hvis dit TV kan læse MPEG2-video og AC3-lyd via USB-porten må komme an på en prøve, men ellers kan du konvertere filerne til x264 (H.264) video. Her kan du bruge programmet Handbrake og f.eks. vælge HQ presettet 720p25 eller 576p25. Hvis der er undertekster, skal du huske at tilvælge dem på Subtitles-fanen. Det spiller ikke nogen rolle, om du gemmer filmene som MKV eller MP4. Dit TV kan med garanti afspille begge dele, hvis videotypen er H.264.
Avatar billede lurup Ekspert
10. maj 2023 - 20:19 #8
Tak det virker bare