Avatar billede jackie18 Juniormester
06. april 2023 - 12:53 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Muligt ukendt virus

Hej alle,

Håber nogen kan hjlælpe mig med at tjekke om har virus på min pc. Jeg har en fornemmelse har dette... På bla. min mail dukker altid noget oppe fra microsoft men tørre ikke klikker videre ved ikke om den er god nok eller falsk.. Får bla. det her besked via mail ville have sendt en screenshot her men kan ikke...

Håber nogen kan guide mig eller tjekke om har form for virus.

Forhånd tak

Microsoft account team <no-reply@accounts-security.com>
You
Microsoft account
Unusual sign.in activity
We detected something unusual about a recent sign-in to the Microsoft account khaledabou_shakrie@hotmail.com.
Sign-in details
Country/region: Russia/Moscow
IP address: 103.225.77.255
Date: Tue, 04 Apr 2023 16:36:03 +0000
Platform: Windows 10
Browser: Firefox
A user from Russia/Moscow just logged into your account from a new device, If this wasn't you, please report the user. If this was you, we'll trust similar activity in the future.
Report The User
To opt out or change where you receive security notifications, click here.
Thanks,
The Microsoft account team
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2023 - 13:10 #1
Jeg kan godt forstår at du er mistænksom over for om der er tale om virus.
Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke klikke på noget som helst.
Prøv i stedet at downloade Malwarebytes - det er gratis - og se om dette antivirusprogram finder noget snavs. Klik IKKE på feltet "Køb nu"

https://www.malwarebytes.com/premium?gclid=Cj0KCQjw27mhBhC9ARIsAIFsETG1x431Jrlo4uUJq4e8UqyS3LOlQvKhkmjyFyPw2H-eOHcFQUEz_joaAvbdEALw_wcB

Hvilket antivirus program er i øvrigt installeret på din pc?
Avatar billede INK Ekspert
06. april 2023 - 13:31 #2
Hvis det er din hotmail adresse, så tyder noget på, at nogen har fået adgang til din Microsoft konto. I så fald bør du logge ind på din Microsoft konto og ændre password.
Hvis det ikke er din hotmail adresse, så er det bare spam/phishing mail.
Du skal ikke bruge eventuelle links i mailen, da den jo kunne være falsk, men søg efter Microsoft konto og login.
Avatar billede ejvindh Ekspert
06. april 2023 - 22:56 #3
Jeg tænker mere det ligner, at nogen forsøger at få dig til at tro, at nogen har været på din email. For det første fordi den reply adresse ikke er en Microsoft. For det andet fordi teksten slutter med et link, du skal klikke på. Jeg vil næsten æde min hat på, at det link fører et skummelt sted hen.

Mao, jeg synes ikke dette tyder på infektion. Du kan godt scanne med Malwarebytes alligevel, men ikke fordi du modtager disse emails.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. april 2023 - 23:08 #4
Fuldstændig enig med ejvindh - det har intet med virus at gøre, når man modtager disse mails.
Det er ganske alm. spam, hvor man bl.a. risikerer at få virus, hvis man følger de links der er i mail. Men hvis bare man sletter dem uden videre, sker der absolut intet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2023 - 10:00 #5
Spam son denne formodentligt er bunder typisk i at du har accepteret et eller andet før den sendes til dig.
Med hensyn til tilbud  om notifikationer som sider kan få lov til at sende til dig ignerer altid. Tjek dine kalendre om du på din enhed pludselig har en ud over den du bruger. Hvis du har slet den.
I tilfældet her kør Malwarebytes en tur. Det skader ikke. Og slet så både dine cokkies og historik på dine browsere.
Så tror jeg ikke du ser den besked her mere.
Avatar billede supportsiden Professor
08. april 2023 - 18:20 #6
Slå to-faktor login til - ALLE steder hvor det er muligt (mail, facebook osv.)
Hvis de såkaldt kendte gjorde dette slap vi for at høre om at de er blevet hacket
Brug ALDRIG Microsoft eller Google konti til at logge på andre steder end hos dem
Er dit kodeord først hacket kan hackeren nemt finde de andre steder
Brug forskellige password alle steder
Brug en password manager som f.eks. Lastpass (kan også generere sikre koder)
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. april 2023 - 18:21 #7
2-faktor er fint, men der er ikke noget i denne sag, det tyder på at emailen er hacket.