Avatar billede jackie18 Juniormester
07. april 2023 - 17:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Hardisk

Hej,

Jeg håber nogen kan hjælpe og besvar mig på dette..

Jeg havde en ekstern hardisk hvor der var vigtige personlig ting i den. Havde tabt den og kan efterfølgende ikke starte oppe mere. Den laver mærkelig bip lyde og kan ikke få den til at vise sig frem på computer... Hvad kan man gøre i sådan tilfælde, Der er personlig ting på den og vil helst ikke aflevere den til de forskellige rep. steder.. Der findes vel ikke en måde selv gøre noget og evt redde de data som i den?

Håber vikelig nogen her kan hjælpe

forhånd tusind tak
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2023 - 17:38 #1
Den har en fysisk defekt der skal laves før man kan få filer id fra den. Der findes firmaer der lan redde data ud men det koster en del.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. april 2023 - 18:21 #2
Det koster desværre ofte mere end "en del". Det koster ofte en stor del, men er de data der ligger på HDD´en vigtige, er der ingen anden udvej.
Der ligger mange "gode" tips til hvordan man redder data, på en deffekt HDD på f.eks. YouTube, men at følge disse, kan blive fatalt.
Avatar billede valby Ekspert
07. april 2023 - 18:32 #3
Du skriver ikke, om det er en mekanisk disk. Hvis det er, så er skrivearmen sandsynligvis gået i stykker. Er det ikke snare kliklyde?
Du kan under ingen omstændigheder lave den selv. Hvis du åbner en mekanisk disk,
kommer der lidt støv ind i den, og så er den helt ødelagt. Det skal foregå i et specielt støvfrit rum.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2023 - 18:40 #4
Hvis det er bip lyde og ikke klik lyd så er det måske fordi disken ikke får nok strøm. Så skal disken ud af kabinettet den sidder i og kobles op som sekundær disk i andet system. Er disk en 2.5" behøves ikke strøm forsyning og et satakabel med usb i den anden ende er godt nok. 3.5 " diske skal have 12 volt foruden de 5 som usb kører med.
Avatar billede puren Ekspert
07. april 2023 - 22:11 #5
nej tro ikke du kan lave den selv, jeg havde sendt den til Ibas https://www.ibas.com/dk de giver en gratis analyse og et tilbud om hvad det koster at få filerne tilbage
Avatar billede valby Ekspert
08. april 2023 - 01:46 #6
Godt forslag fra 220661. Det er værd at prøve, selv om den sandsynligvis er ødelagt i faldet.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2023 - 07:39 #7
#5 Ja den skal jo alligevel skilles ad fra kabinettet så det er en test man bør lave.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2023 - 10:09 #8
Fik henvist til #5 fejlagtigt.
#6 Jeg frygter også den er død og at man ikke selv kan reparere den. Det kræver en identisk harddisk at finde dele i så man kan få adgang til data igen. Og det har de store firmaer der kan redde data fra kuldsejlede diske. Sådan en operation koster da man skal arbejde i helt støvfrit miljø.
Avatar billede jackie18 Juniormester
08. april 2023 - 15:15 #9
Héj igen.
Tak for de mange svar herinde. Ja det er en hdd eksteren hardisk. Jo klik og bip lyde.. Tror også det er skrivearmen.. Så der er slet ingen chancer men selv kan lave den.. Virkelig træls.. Har hørt sdd hardiske holder bedre.. Men nu handler det for mig redde de data som i den.. Har i ide om hvad det koster hvis man henvender sig til nogle
Avatar billede puren Ekspert
08. april 2023 - 15:50 #10
Læseskrive hovet skal være ca 5 nm over disk pladen så har du værktøj og cleanroom så giver du den gas ellers send opgaven til ibas
Avatar billede valby Ekspert
08. april 2023 - 16:17 #11
På Ibas  https://www.ibas.com/dk kan du få et overslag, men som ErikHg skriver, det bliver dyrt. Og så har du vel lært, på den sure måde, at lægge sine data på en anden disk er ikke backup. Backup er når man har sine date på 2 diske, og når de er så værdifulde på 3 diske. Og ja SSD diske kan bedre tåle, man taber dem, fordi de ikke er mekaniske - ingen læsearm.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2023 - 16:22 #12
#10 Jeg ville absolut foretrække den sidste mulighed, nemlig at sende opgaven til Ibas.
Avatar billede puren Ekspert
08. april 2023 - 17:09 #13
#12 det havde jeg også har værken cleanroom eller værktøj til
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2023 - 17:12 #14
Det er ikke for på nogen måde at dryppe malurt i bægeret, men det kan godt løbe op på den forkerte side af 10.000 kr. men så er du forberedt.