Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2023 - 01:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Photoshop vil ikke gemme i JPEG

Har fået ny laptop og som sædvanlig skal jeg slås med alle mulige problemer.
Har taget nogle RAW fotos med mit DSLR, og nu vil PS kun gemme i JPF.
Hvad helvede er der galt?????????
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. april 2023 - 08:11 #1
Du skal vælge gem som kopi - så skulle jpg gerne være en mulighed.
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2023 - 18:42 #2
At konvertere .raw-billeder til et andet format kan sommetider give problemer. Det er vigtigt at være klar over, at konvertering af .raw-billeder til andre formater kun kan lade sig gøre, hvis programmet, som skal klare opgaven, har oplysninger om, hvilket kamera billederne er taget med. Hvis det er et ældre kamera, burde de oplysninger være inkluderet i styresystemet, og nye kameraer burde blive tilføjet med opdateringer til styresystemet. Hvis du bruger PS til al din billedbehandling, skal dit kameras farveprofil måske tilføjes i det, hvis PS er af ældre dato og du har installleret det på en ny installationn.

Bortset fra det, så ser jeg ingen grund til, at du skal tage billeder i .raw-formatet. Hvorfor tager du billederne i .raw, og hvilket format ønsker du at gemme billederne i, og hvorfor?
Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2023 - 19:19 #3
PS er helt nyt og jeg har lavet det en million gange på min tidligere pc.
Hvordan kan jeg give ps de oplysninger??
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
08. april 2023 - 21:44 #5
Du kan også sætte det op til tidligere standard, se her: https://www.youtube.com/watch?v=72SCsp0aBms

Jeg gå ikke udfra det har noget med åbning af RAW-billederne, men udelukkende om hvordan du gemmer i jpg
Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2023 - 23:55 #6
#5: Det var lige det, jeg manglede. Mange tak!
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. april 2023 - 00:03 #7
Men hvad er nu det for noget forbandet pis: Nu kan man ikke længere klikke ÅBN, den knap er grå. I guder hvor er jeg træt af det forbandede lort.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. april 2023 - 00:11 #8
Og nu vil den gemme som PSD, så man skal ændre til JPG.
Og så skal man vælge, om man vil bruge den integrerede profil, konvertere dokumentets farver o.s.v.
Jeg aner ikke, hvad det handler om, og det har jeg ikke tidligere skullet tage stilling til.
Hvordan slipper jeg for det?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. april 2023 - 09:10 #9
Lad os lige begynde med hvilken version og sprog du har:
Du finder version under Hjælp-Om Photoshop
Sprog - ja Dansk eller Engelsk ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. april 2023 - 09:10 #10
Jo mere jeg hører om online versioner af Photoshop, desto mere glad bliver jeg for min forældede offline version :-)
Den understøtter TWAIN til scanning og den indeholder Pantone farvesystemet.
Sidstnævnte er for nylig fjernet fra online versionen og skal nu tilkøbes for ekstra 100 kr. pr. md.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. april 2023 - 09:34 #11
#10
Du har nok misforstået lidt - Photoshop er ikke en online version - og Pantone har jeg da gratis.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. april 2023 - 12:02 #12
#11
Jeg har troet, at det var en online version lige siden dengang den samlede Adobe pakke skiftede navn fra Creative Suite til Creative Cloud.
Information om Pantone farver har jeg herfra:
https://www.infopackets.com/news/11167/adobe-wants-15-month-use-some-colors
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2023 - 18:46 #13
Nu ser det ud til, at min gamle laptop kan repareres, så jeg får ikke brug for hjælpen. Men mange tak for bidragene