Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. april 2023 - 13:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er en CD skive til at rense CD-afspilleren, noget der virker ?

*
Jeg har læst om en CD, man skal komme rensevæske på -
Og sætte den i CD afspilleren.
*
Jeg synes musikken læder godt nok på min gamle CD afspiller ...
*
Men det sker så, at den ikke starter med det samme.Og der kommer en
"halvt 9 tal" og ikke et 1 tal, fra start af.
Fortsat god Påske fra * Jørn *
Avatar billede puren Ekspert
08. april 2023 - 14:28 #1
efter som en cd er et optisk medie har jeg svært ved at se hvordan en cd med rensevæske på skal kunne rense fotocellen og laseren da de jo aldrig har fysisk kontakt,

de eneste cd som virker er dem hvor der sidder en lille børste på undersiden og som børster hår/støv og andet vær men rense laseren/fotocellen er der ingen der gør

mit råd er at åbne afspiller op bare lige nok til at du kan komme til laser hovdet og med en vatpind med noget isopropyl alcohol på og lige køre den over det par gange og job done
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2023 - 14:30 #2
Lad være med at lade dig narre af alle mulige "vidundermidler". En vatpind og en smule isopropylalkohol er nok til at rense linsen i din CD afspiller. En skruetrækker er sikkert også nødvendig, når kabinettet skal åbnes, samt nuturligvis en smule forsigtighed.

Herunder er to eksempler:

https://www.matas.dk/matas-material-isopropylalkohol-99-500-ml

https://elektronik-lavpris.dk/p146417/artagt-105-isopropylalkohol-500ml/
Avatar billede puren Ekspert
08. april 2023 - 14:32 #3
#2 kan se vi er enige HAHAHA
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2023 - 15:33 #4
Det er vi - desværre er der bare mange, der hopper på diverse "smarte påfund".
I nogle forhandlere - ingen nævnt, ingen glemt-  kan man købe sølle 20 ml. af en rensevæske (isopropylalkohol), men til en langt højere pris end andre steder hvor mængder er 500 ml. Så kan man selv regne efter. Den ekstra mængde kan også bruges som f.eks. platfjerner eller til at rense skær på barbermaskiner osv osv.....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. april 2023 - 15:39 #5
Tak for gode råd -
Jeg har, faktisk, for længe siden, prøvet at åbne CD afspilleren.
(Men det lykkedes ikke, dengang) -
Og, ja jeg har Isopropylalkohol i skuffen. I en plastic flaske.
*
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. april 2023 - 19:07 #6
Tak og fortsat god Lørdag ....