Avatar billede teis Seniormester
17. april 2023 - 11:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tæl forskellige på 2 kolloner

Hej

Jeg har to kolonner (A og B).
I kolonne A har jeg Personnavne og i kolonne B har jeg Drikkelse (kaffe, the, sodavand m.m.).

Jeg vil gerne kunne lave en formel på hvor mange forskellige personer der fx har kaffe stående ud for sig. Den samme person kan nemlig godt forekomme flere gange.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. april 2023 - 13:39 #1
@teis

Til dig og alle andre spørgere på Excel Eksperten:

Husk at angive hvilken Excel version du bruger, herunder (2010, 2016, 365 og så videre) og også sprogversion (dansk, engelsk). Der er mange versioner af Excel i sving, og de løsningsmuligheder der er, afhænger i høj grad af, hvilken Excel version der er tale om.

Så altså, inden jeg svarer på dit spørgsmål, hvilken version bruger du?
Avatar billede teis Seniormester
17. april 2023 - 14:01 #2
Jeg har 365 og på dansk
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. april 2023 - 15:25 #4
Avatar billede Tom K. Forsker
17. april 2023 - 23:40 #5
@xl-Enthusiast
Hvad hvis nu jeg bruger 2021? 😋
Avatar billede Tom K. Forsker
17. april 2023 - 23:55 #6
Her er et eksempel på, hvordan du kan gøre det:

Antag, at dine personnavne er i kolonne A, og dine drikkelser er i kolonne B, og du vil tælle, hvor mange forskellige personer der har "kaffe" stående ud for sig.

    Find det område, hvor du vil udføre tællingen. Lad os sige, at du vil have resultatet i celle C1.

    Skriv følgende formel i celle C1:
    =ANTAL.HVIS(B:B, "kaffe", A:A)

Denne formel vil tælle antallet af celler i kolonne A, hvor tilsvarende celle i kolonne B indeholder teksten "kaffe".

    Tryk på Enter for at få resultatet.

Formlen vil nu tælle, hvor mange forskellige personer der har "kaffe" stående ud for sig i kolonne B, og resultatet vil blive vist i celle C1.

og hvis du er til youtube så:
https://www.youtube.com/results?search_query=leila+gharani+count+excel
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. april 2023 - 08:17 #7
@TomK

Men jeg havde spurgt teis hvilken version han bruger, og han svarede 365.
Jeg vil bare gerne bidrage til, at flere bliver opmærksom på, hvad der er muligt i 365.