Avatar billede frich Praktikant
19. april 2023 - 11:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra Word til PDF

Jeg har en lang række Word-filer som skal konverteres til PDF.
Kan jeg gøre det på en gang, når de er i samme mappe.
Eller skal jeg have fat i hver enkelt fil og omdøbe til PDF
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2023 - 13:23 #1
Man kan sagtens åbne Word-filen og udskrive som PDF disse dage 🤓👍
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. april 2023 - 13:56 #2
Og hvis du er doven, kunne du overveje en løsning ala denne i powershell:

https://sid-500.com/2020/10/20/powershell-convert-word-documentes-to-pdf-documents/
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2023 - 17:07 #3
Forresten, du kan åbne Word-filen og benytte dig af "Gem som" og her har du også mulighed for at gemme det som PDF. 🤓👍
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. april 2023 - 17:24 #4
#3 Bemærk spørger skriver MANGE filer. Så jeg tænker vedkommende er ude efter en mere automatiseret løsning. Men jeg kan tage fejl!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. april 2023 - 17:34 #5
Jeg kan bekræfte, at jakobdo har ret - frich ønsker at konvertere mange filer i én operation (jeg er lige blevet kontaktet direkte af frich, så derfor ved jeg det). Det kan gøres vha. af en makro - jeg regner med at poste en makro senere.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. april 2023 - 14:29 #6
frich:
Nedenfor finder du en makro, som jeg har lavet til at løse opgaven. Se kommentarerne i makroen (jeg sender en e-mail direkte til dig).

For hjælp til at installere makroen, så du kan bruge den, se:
https://www.thedoctools.com/word-macros-tips/general/how-to-install-a-macro/

Her er makroen:

Sub ConvertToPDF_AllWordDocsInFolder()
    'Macro created by Lene Fredborg 20-Apr-2023
    'This macro converts all Word documents in folder strPath to PDF
    'and adds strPrefix in front of the PDF file names
    'The PDF files are saved in the same folder as the Word documents

    Dim oDoc As Document
    Dim strFile As String
    Dim strPath As String
    Dim strPDFName As String
    Dim lngPos As Long
    Dim strExtension As String
    Dim strPrefix As String
    Dim blnMakeNicePDFNamesForWeb As Boolean

    '=========================
    'CORRECT THE VALUES BELOW AS NEEDED
    '=========================
    'Path to folder with Word documents
    strPath = "C:\Test\"
    'String to add in start of PDF file name - set to "" if nothing is to be added
    strPrefix = "Test-"
    'If PDFs are to be published on the web, you should set the following to True
    'to have spaces in file names changed to hyphens + æøå characters replaced
    blnMakeNicePDFNamesForWeb = True
    '=========================

    'Check if folder exists
    If Dir(strPath, vbDirectory) = "" Then
        MsgBox "Folder " & strPath & " not found!"
        Exit Sub
    End If

    'Loop through all Word documents in folder
    strFile = Dir(strPath & "*.doc*")
    Do While strFile <> ""
        'Open the Word document
        Set oDoc = Documents.Open(strPath & strFile)

        'Get extension of Word document (could have different lengths, e.g. .doc versus .docx)
        lngPos = InStrRev(strFile, ".")
        strExtension = Right(strFile, Len(strFile) - lngPos + 1)
        'Create PDF filename
        strPDFName = strPath & strPrefix & Replace(strFile, strExtension, ".pdf")

        'Adjust PDF file name if selected
        If blnMakeNicePDFNamesForWeb = True Then
            strPDFName = Replace(strPDFName, " ", "-")
            'Also replace æ, ø, å with ae, oe, aa
            strPDFName = Replace(strPDFName, "æ", "ae")
            strPDFName = Replace(strPDFName, "ø", "oe")
            strPDFName = Replace(strPDFName, "å", "aa")
        End If

        'Export as PDF
        oDoc.ExportAsFixedFormat OutputFileName:=strPDFName, ExportFormat:=wdExportFormatPDF

        'Close the Word document without saving
        oDoc.Close False

        'Move to next file
        strFile = Dir()
    Loop

    MsgBox "Conversion to PDF finished."

End Sub